Byggahus.se
Snacka om fyrkantig byråkrati! Visst huset står lite förnära men i proportion mot kostnaden är det helt orimligt att flytta huset.
 
  • Gilla
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Veckans lokala nyhet. En tråkig historia. Men att flytta en attefallare som står på plintar kan ju inte vara svårt. [länk]
Tydligen svårt att få dit kranbil enligt artikeln, men jag håller med - borde ju inte vara så svårt.

Om det faktiskt är utrett att det inte går att flytta det hoppas jag kommunen hittar en pragmatisk lösning med dispens, bygglov med mindre avvikelse eller liknande.
 
L Lutte skrev:
Snacka om fyrkantig byråkrati! Visst huset står lite förnära men i proportion mot kostnaden är det helt orimligt att flytta huset.
Helikopterlyft?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Ett par stålbalkar, några rör att rulla på (balk-rör-balk) några domkrafter och en grävmaskin...
 
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Klart der går att flytta den där stugan för en lägre summa än 300k. Tror en stor del av problemet är att viljan inte finns här.

Fel nummer ett är att betala byggarna före allt är klart.
 
  • Gilla
Genaugenau och 5 till
  • Laddar…
Det där fixar man med några domkrafter och lite vilja.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
300 kkr för att flytta det är en klar överkurs och går säkert på 14 dagar att flytta flera meter om det behövs. Det är ingen månresa att beräkna. Altanen blir till att såga av på ena sidan och demontera på andra sidan. Gjuta några plintar till. Flytta det så långt åt ena hållet så att befintliga plintar går att använda. Då blir det bara 3 st nya plintar för huset och kanske någon mer för altanen. Inga stora vikter att hantera.
 
  • Gilla
Mats-S och 5 till
  • Laddar…
Tycker man ofta läser om folk som får problem med 4,5m-regler. Är det aldrig någon som bygger 5m eller mer från tomtgräns för att slippa problem med grannar och myndigheter?

Bara för att man inte får bygga närmare än 4,5m från tomtgräns behöver ju inte betyda att man måste ställa attefallshus och garage exakt på gränsen för det tillåtna?

Nu vet jag inget om förutsättningarna i det här fallet, så jag är väl offtopic.

Men visst borde attefallshuset gå att flytta utan att behöva riva alltihop?
 
  • Gilla
Björkskär och 7 till
  • Laddar…
Här tog kommunen tog ner en belysningsstolpe för att ge den en ny plint och räta upp den och passade samtidigt på att flyttta den 40 cm in på min tomt. Fast fyrkantig byråkrati gäller väl inte åt det hållet. 😀
 
wildeside
Har flyttat och lyft större hus än det där för mindre summor än 300 tusen.
Dom kanske ska be om några fler offerter, kanske från någon annan yrkesgrupp än byggare.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det där hade jag nästan fixat själv på en eftermiddag. Det skulle iallafal inte behöva någon större insats, om viljan fanns.
Vidare blir jag än mer hatisk mot alla jävlar som startar bolag på löpande band, och sedan begär konkurs. Lagstiftningen fungerar inte riktigt, då man egentligen ska ha "garanti" på utförda arbeten. Men då företagen bara, helt ostraffat, kan begära konkurs så är man helt körd som kund.
Enligt mig skulle man få 5 års näringsförbud efter att ha försatt ett företag i konkurs. Samt personligt ansvar för garantier, efter konkurs.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
Stugan behöver väl flyttas 4.16 m? Den stod ju 34 cm från tomtgränsen...

Edit: Läste fel. Det var ju 4.16 m från gräns.
 
Redigerat:
Det pratades på nyheterna om att barn inte kan göra kullerbyttor eller klippa med sax nu för tiden. Det märks. Även på vuxna människor.
För flera hundra år sedan flyttades hela hus runt i byarna helt utan maskiner.
Nu har vi så mycket hjälpmedel i stället att vi totalt glömt bort hur man gör de enklaste arbetena.
Att man inte flyttar hus när man är 80år kan jag förstå men att inte barn och barnbarn tar med sig handskar, spett och domkraft och flyttar stugan tycker jag är skit.
 
  • Gilla
Smeafan och 6 till
  • Laddar…
Å andra sidan har jag kommit på att för så lite som 5-10.000kr, så kan få stå kvar.
Nämnligen genom att sätta upp 1-2 solpaneler på taket. Jag garanterar att det inte finns enda kommunalt anställd person som törs kräva att en solenergialstrande byggnad ska rivas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.