Håller på att dra om alla matningar mellan de olika centralerna i huset (med viss hjälp av elektriker).
Har förberett det mesta och imorgon kommer elektrikern för att koppla ihop det hela.

Mellan två centraler var tanken att jag skulle ha en 10mm2 cu kabel men jag glömde den på jobbet idag🤬
Har en kringla med 16mm2 alu hemma som räcker längdmässigt men jag är lite osäker på om den går att få in i huvudbrytaren…
Det är en hager ha302s och efter mycket googlande får jag fram att det går in Max 16mm2 cu i den.

Vad säger experterna som kan detta, får vi i den kabeln eller får jag krypa till korset och låta elektrikern fixa den kabeln? Att det blir lite knöligt är nog ganska självklart…men går det?

Är max 5 m så det är inga stora pengar men störigt när jag egentligen har kabeln. Och nej, jag har inte möjlighet att hämta kabeln innan elektrikern kommer.

Kabeln mellan centralerna säkras med 25A så visst klarar man sig på mindre men varför inte, när jag har tillgång till lite kraftigare kablar?
 
16 Cu eller 16 Au ha samma dim på ledarna. Men den brytaren är inget bra att koppla in Au på. Blecken i brytaren är av koppar och dom gillar inte varandra, kan bli en oxidation eller galvaninsk mellan dom
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D
J jonaserik skrev:
16 Cu eller 16 Au ha samma dim på ledarna. Men den brytaren är inget bra att koppla in Au på. Blecken i brytaren är av koppar och dom gillar inte varandra, kan bli en oxidation eller galvaninsk mellan dom
Iofs är Au guld men man förstår vad du klokt vill säga.
 
D datja skrev:
Iofs är Au guld men man förstår vad du klokt vill säga.
Ursäkta det med Au, satt i tankarna med det som kallas guld hos skrotnisse, ska vara Alu.
 
J jonaserik skrev:
16 Cu eller 16 Au ha samma dim på ledarna. Men den brytaren är inget bra att koppla in Au på. Blecken i brytaren är av koppar och dom gillar inte varandra, kan bli en oxidation eller galvaninsk mellan dom
Attans med🤬
Anade att det skulle kunna vara så, men lite svårt att få fram info från Hager.
Har lite koll på oxidationsproblem då jag jobbar på ett elnätsbolag och där är speciella skarvar just för övergång mellan cu och alu.

Då får jag hoppas att elektrikern har lite kabel med sig, annars får vi ta alu-kabeln tillfälligt och sen får jag byta ut den när jag får hem cu-kabeln.
 
altaxis altaxis skrev:
Attans med🤬
Anade att det skulle kunna vara så, men lite svårt att få fram info från Hager.
Har lite koll på oxidationsproblem då jag jobbar på ett elnätsbolag och där är speciella skarvar just för övergång mellan cu och alu.

Då får jag hoppas att elektrikern har lite kabel med sig, annars får vi ta alu-kabeln tillfälligt och sen får jag byta ut den när jag får hem cu-kabeln.
Då kanske du vet att i mätarskåpen sitter det en plint för att ansluta båda sorterna, Lite knepigt att få plats kanske med 4 eller 5 st.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Då kanske du vet att i mätarskåpen sitter det en plint för att ansluta båda sorterna, Lite knepigt att få plats kanske med 4 eller 5 st.
Jo så är det normalt sett men inte hos mig (så länge till).
Jag har ett specialbyggt mätarskåp med 95mm2 inkommande kabel. Har tidigare haft 100A (nu 25A) abonnemang till min verksamhet och samtidigt haft ett 25 till bostadshuset.
Nu ska bostadsabonemanget bort och huset ska istället kopplas ihop med den andra anläggningen.

En N1XE 4x25mm2 alu är förlagd mellan ladan och huset, den ska kopplas in på plinten efter mätaren och sen i en ny fördelningscentral (dz) i källaren. Där fördelas det till min huvudcentral i huset (den anslutningen som grundfrågan är om), till en undercentral i källaren (bef kabel) och ett hus jag hyr ut (bef kabel).
Huvudsäkring blir 35A. 25A till min huvudcentral och 20 till de övriga undercentralerna.
Det finns ytterligare 3 undercentraler åt ”andra” hållet men de är irrelevanta nu.

Det är en jordbruksfastighet så jag faller under ett undantag och får ha ett sånt här nät utan koncession.

Den effektkrävande verksamheten jag drev är nerlagd och med detta upplägget slipper jag dubbla abonnemang och har ändå möjlighet till lite större huvudräkning. Bostadsabonemmanget är begränsat till 25A. Varken skåp eller eons underdimensionerade alus klarar mer.
Jag slipper oxå det fula fasadskåpet och kan i förlängningen kräva att eon tar bort stolpen inklusive stag som är mitt i min gräsmatta.
 
Men är det inte också så att kopplingar för alu har ett annat utförande fär att alu "kryper", den deformeras av trycket i en vanlig skruvkoppling så att det blir glapp efter ett antal år.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men är det inte också så att kopplingar för alu har ett annat utförande fär att alu "kryper", den deformeras av trycket i en vanlig skruvkoppling så att det blir glapp efter ett antal år.
Det låter lite bekant så det är inte omöjligt.
Vi får se vad elektrikern tycker när han kommer om en stund.
 
altaxis altaxis skrev:
Det låter lite bekant så det är inte omöjligt.
Vi får se vad elektrikern tycker när han kommer om en stund.
Oavsett vad du får för svar är det som hempularen m.fl skriver fel med Al i den brytaren. Om det finns plats kan du sätta adaptrar i brytarens plint och som har rätt utförande i nästa skruvanslutning. Men normalt är det inte tillräckligt utrymme i en sån brytare, central.

Bäst är om fu kan sätta några radklämmor som sväljer både Al och Cu de är inte så stora och passar DIN-skena bara du har lite ledig plats. Ensto är ett bra val för sånt om du vill se på några. En liten utvändig låda för överhången är ju även det bra.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Oavsett vad du får för svar är det som hempularen m.fl skriver fel med Al i den brytaren. Om det finns plats kan du sätta adaptrar i brytarens plint och som har rätt utförande i nästa skruvanslutning. Men normalt är det inte tillräckligt utrymme i en sån brytare, central.

Bäst är om fu kan sätta några radklämmor som sväljer både Al och Cu de är inte så stora och passar DIN-skena bara du har lite ledig plats. Ensto är ett bra val för sånt om du vill se på några. En liten utvändig låda för överhången är ju även det bra.
Jag lyssnar på er, men hade ev kunnat sätta alu tillfälligt.
Nu hade elektrikern en bit 10mm2 cu med sig så det blir rätt nu.
Jag vill helst ha så lite onödiga kopplingsboxar som möjligt. Men innan jag bestämde mig för fördelningscentralen funderade jag på just plintar från ensto. Nackdelen är att det byts kabeldimensioner lite här och var och jag vill säkra av när det händer.
25mm2 alu till både 6 och 10 koppar är inte riktigt rätt utan att ha säkrat ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.