Har tänkte ersätta en batteri-driven kamera-ringklocka (Google Nest) med en fast inkopplad.

Ringklockan kommer inte ha en anslutan 'högtalare' för själva ringsignalen utan den kommer istället vara helt fristående på annan plats i huset.

Rakt (nästan) bakom ringklockan (i innerväggen) finns en oanvänd/ledig dosa dit jag kan få fram 230V.

Tanken är alltså att gå med en kabel rakt bakåt ifrån dosan i innerväggen till ringklockan på utsidan. Nu behöver jag hitta en lämplig transformator som är liten och får plats i dosan.

Kan enligt specifikationen välja USB-C eller 16-24V AC. Så här säger specifikationen på ringklockan (Unifi)
Max. power consumption10W
Power method16—24V AC, 1.25A max., 50/60 Hz
USB-C power cable, 5V DC, 2A
Supported voltage range37—57V DC

Närbild av en Unifi Protect dörrklocka med specifikationsetikett och synliga USB-C och AC-ingångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon med förslag på liten smidig transformator och om man skall välja USB-C eller 16-24V AC?

Tacksam för alla tips.
 
Redigerat:
Om du har ett gammalt rör sen äldre ringklocka hade jag satsat på trafo.
 
Du behöver inte sätta trafon i dosan, du kan ju lika gärna sätta trafon vid centralen och dra 24V AC till dosan och vidare till ringklockan.

Själv hade jag nog dragit 230 till dosan och satt in typ nåt sånt här i dosan och en USB-C kabel därifrån, men det får man nog inte så därför kan jag inte ge det rådet. 😇

AC till DC precision step-down strömförsörjningsmodul för att omvandla 110-220V till 5V/2A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller slaktat en USB-laddare och plockat ur elektroniken, då får den plats i en dosa.
 
D Dilato skrev:
Du behöver inte sätta trafon i dosan, du kan ju lika gärna sätta trafon vid centralen och dra 24V AC till dosan och vidare till ringklockan.
Tänkte slippa dra om då jag vet att det var mycket jobb när elen gjordes om för några år sedan. Rör-skarvar som lossnade etc. utan tanken var att ta ström från dosan ovanför.
D Dilato skrev:
Själv hade jag nog dragit 230 till dosan och satt in typ nåt sånt här i dosan och en USB-C kabel därifrån, men det får man nog inte så därför kan jag inte ge det rådet.
Ok, då är jag med. Den hade ju helt klart funkat men som du säger så är det ju inte gjord för inbyggnad. Finns det ingen sådan men rund/kapslad?

Stort tack för dina tips @Dilato
 
K _KirderF_ skrev:
Om du har ett gammalt rör sen äldre ringklocka hade jag satsat på trafo.
Det har funnits rör för äldre ringklocka men de är tyvärr loss så det går inte att få fram något där tyvärr. Men däremot kan jag enkelt nå en ledig dosa inne 20cm bakom ringklockan. Men då behöver jag ju en trafo som får plats där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.