Jag håller på att lägga lite VP för telecom/media anslutningar i ett gammalt hus och i samband med detta har jag lokaliserat alla kopplingsdosor samt kartat upp hur de existerande rören går etc, det visar sig då att det har varit mycket hemmapulande här i huset, f.ex. rör som inte är kopplade i en dosa utan ligger löst i närheten av dosorna, röda(!!) ledningar använt till fas, nolla och jord i en och samma dosa samt lite eltejpskopplingar mellan ledningar mitt i existerande rör så man var tvungen att riva halva väggen för att dra om kabel'n.

Iallafall, till problemställningen; Det visar sig också att tidigare ägare har tagit bort ett par väggar och satt upp ett par nya, detta leder till att det nu finns tre rum som har olika grupper med inkommande el. I ett av rummen har man faktiskt ett jordat vägguttag samt ojordat taklampa från grupp 1, ojordat vägguttag från grupp 2 och jordade vägglampor från grupp 3. Nu får man ju egentligen inte ha jordat/ojordat blandat i ett och samma rum så jag tänker retrofitta skyddsjord i hela kåken, frågan är då om jag samtidigt ska behöva lägga om rören så att rummen blir en grupp - man får ju inte ta valfri jord hur som helst och samma problemställning borde väl gälla om man har två vägguttag ifrån olika grupper?

Jag vill egentligen inte starta en diskussion om att man inte får göra detta själv eller inte, men för att försöka förebygga detta så "anser jag mig själv ha nog grundläggande kunnskap att utföra arbetet själv", dock är jag van att ha full skyddsjord i alla uttag i alla rum (ifrån UK) så detta med att man i Sverige tidigare endast hade det i delar av kök/badrum är nytt för mig och leder till frågan ovan. Kommer också få en cerificerad elektriker att se över anläggningen iom vindskonverteringen senare i år - men vill helst slippa göra om arbete då.
 
Man kan med fördel ha flera grupper till olika saker i ett rum för att undvika att allt slocknar om en säkring går.
Jordledare, nolla och fas måste följas åt hela vägen från centralen till förbrukaren, varje uttag får alltså bara vara kopplat till en grupp och man får inte låna jord från en annan grupp.
 
Tack för svar, det var egentligen det jag trodde, men efter att ha läst upp angående jordning i Sverige blev jag osäker och tänkte det var bättre att kolla innan :)
 
En hempulare ersätter en annans hempulares kopplingar ;)
 
Haha, så sant så sant.

Har grävt lite mer i historiken här och det visar sig att det faktiskt är en elektriker som ordnat till det (granne av tidigare ägarna). Behörig eller inte så blir det iallafall regelriktigt nu och inte röda kablar dragna som fas, nolla och jord genom hela systemet :)
 
emigrating skrev:
Haha, så sant så sant.

Har grävt lite mer i historiken här och det visar sig att det faktiskt är en elektriker som ordnat till det (granne av tidigare ägarna). Behörig eller inte så blir det iallafall regelriktigt nu och inte röda kablar dragna som fas, nolla och jord genom hela systemet :)
Detta med att fasen är röd, torde väl kunna vara lagligt, om installationen är utförd på den tiden detta var tillåtet?

Har i vart fall fått för mig att röd användes till fas någon gång på hedenhös tid. Rätta mig gärna om så behövs...
 
305 skrev:
Detta med att fasen är röd, torde väl kunna vara lagligt, om installationen är utförd på den tiden detta var tillåtet?

Har i vart fall fått för mig att röd användes till fas någon gång på hedenhös tid. Rätta mig gärna om så behövs...
Förutom att "man tager vad man haver" gällde så var röd tänkt som både tändtråd och skyddsjord.

//Patrik
 
nej röd var jord före 71 ungefär, och kunde även användas som tändtråd, men dt fanns inte en enda normal elektriker som drog alla 3 trådarna röda..
vit och svart var färgerna på fas&nolla på den tiden.

till TS: tänk på att elinstallation i UK skiljer sig kraftigt från vårt utförande, så dra inte grupperna i ringar runt huset bara...
 
Jo, att röd har blivit användt engång i tiden har jag fått med mig, men tycker fortfarande det är helt absurdt att dra alla tre ledningar med samma färg i samma rör/dosor :)

'utbyggnaden' var gjord någongång på 80-talet och då var väl röd redan förbjuden här i landet? (I england var den i användning fram till tidigt 2000 tal) Så mest troligt var det som Patrik sade, helt enkelt man tar vad man har.

@electrocuted: Nejdå, inga ringar här. Körde faktiskt oftast på radial systemet i England också då det verkar säkrare för dagens behov. Lite dyrare iom att kablarna inte länge kunde underdimensioneras men det är egentligen en försumbar kostnad i det stora hela.

Dock är det intressant att vi var säkrade mycket högre i England. På kåken vi har köpt i Sverige (flerfamiljshus - 3 lägenheter) har vi 3x35A huvudsäkringar medans det inte är onormalt att en normalstor (med andra ord, mycket liten) semi-detached är säkrad ganska likt i England - med 1x100A f.ex. Sista vi hade var säkrat till 160A med varje radial/ring på 20/32. Blir ju lite enklare att jobba med om man faktiskt har något som drar mer än vad som anses vara normalt.
 
jasså så england hade också röd jord? vilka var de andra färgerna som fanns då och nu? lite intressant att veta.
även vad det finns för kabelareor och resp. strömstyrkor, är det som våra 1.5mm2-10A, 2.5mm2-16A osv? i ring mains var det halva arean som gällde va?
england har 240/415 volt trefas väl? läste att de nu har sänkt till 230/400 för EU-anpassning.
att det är högt säkrat måste väl bero på att det inte är som i sverige med nätavgift på h-säkr.
jag hade gärna velat ha 3x35A om det inte vore så dyrt. har 3x25, men hade klarat mig med 3x16 om det inte vore för garaget.
enfas är väldigt ovanligt och förekommer här nästan bara i lägenheter, då oftast med 20 el. 25A säkring, dvs inte mycket! men många klarar sig med det.
 
C
Lust att föklara hur det här radial/ringkopplingsgrejen funkar? Inte för att jag tänker göra så menar jag, jag är bara nyfiken.
 
Nej, de hade röd Fas - i fasta installationer, de flesta apparater kom dock med IEC standarden (vilket numera också används i nyinstallationer, men endast sedan några få år tillbaka). De körde Svart nolla, Röd fas, og Gul/Grön jord innan (och för att försvåra litegrann, Blå / Gul som L2 / L3).

Njae, det är faktiskt väldigt ovanligt med trefas till bostäder, det finns men som oftast är det enfas säkrat till 80-125A eller så.

Ring går oftast på 2.5mm2 säkrat på 32A (30A om det är en äldre installation utan MCB) men det beror lite på bl.a. hur lång den är, det finns även ring mains med 1.5mm2 och 3mm2 ledning. Varje uttag/kontakt är ju dock säkrat till högst 13A.

Radial går på 20A med 2.5mm2 och används mer och mer eftersom man med en ring inte kan garantera att load'n är likartad över hela, så ena "sidan" kan dra mer än kabel'n är specificerad för och orsaka problem. En ring är ju också mycket svårare att felsöka eftersom den fortsätter fungera om det är ett brott någonstans.

Nejdå, 3x35 är ju inget problem egentligen, men jag skulle gärna haft 1x20A till serverrummet pga att energi som går åt vid en kallstart, som det ser ut nu blir jag tvungen att köra 2 UPSer iställetför en (alternativt en PDU med IP styrning) och det är där skon klämmer, vi har ju massa annat som går på dessa säkringar också, en hel del som drar mycket effekt vid en kallstart och med alla strömavbrotten vi har händer det titt som tätt. Så jag blir ju tvungen att planera dragningen mycket mer än om vi hade haft en enkel 120A f.ex.

Var på besök hos en kompis nyligen som precis hade köpt ny lägenhet, även den var säkrad till 96A. Visserligen var det huvudsäkringen för två lägenheter men det är ändå mycket, speciellt med tanke på att uppvärmning och matlagning går på gas.

--edit--
En ring main är helt enkelt en ring som går från central i en ring genom hela huset med vägguttag emellan (man har gärna fler ringar i ett hus, minst en per våning) och tillbaka till centralen igen. Den får då ström från bägge "sidor" och man slipper tänka på effektfördelning (till viss grad iallafall - numera finns det många studier som visar att en ring ofta belastas ojämnt vilket rent av är farligt med tanke på värmeutveckling i ledning och brandrisk) samt att man kan köra mindre koppar. Just det att det "sparade" koppar var väl orsaken till att de valde detta systemet har jag för mig, kom under/efter 2a världskriget då det var brist på det mesta och mycket som skulle byggas upp igen.

En radial å andra sidan är det som används i Sverige (och för den delen det mesta av världen?), dvs. ut ifrån centralen och 'termineras" långt ute i huset någonstans - med uttag kopplade på vägen.

Detta gäller bara vägguttag (eller fast installerade produkter som elspisar etc), till belysning går det en "lighting circuit" som oftast är säkrad till 6A över 1mm2 ledning. Igen så har man längdbestämmelser, 95m per circuit tror jag det är och minst en per våning - ofta två så man slipper att hela våningen blir svart om säkringen går. Antingen går ledningarna till första taklampan där nollan och jorden är kopplad rakt på lampan och fortsätter till nästa lampa - fasen är delad, en till omkopplare/lampa den andra forstätter till nästa lampa eller så går det som en radial runt huset med avstickare (fas/noll/jord) till varje lampa. I nybygg är väl alternativ 2 mest användt eftersom det då blir en helt döljd installation.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.