jag har stängt av elpatronen på min IVT 490. Om jag tömmer varmvattnet ner till va 30 grader tar det fantastiskt lång tid för kompressorn att återvarma det till 55-60 grader. Det tar cirka 6-7 timmar. Någon som får ihop detta? Kompressorn är på ca 900w och med ett cop-värde på ca (?) 3-4 borde vattentanken vara varm snabbare???
 
Värma till 58 grader. DeltaT =28K
Massan m = 145.000g
Vatten har värmekapacitiviteten 4,18 J/(g*K)
Det behövs 145.000 x 28 x 4,18 = 16.970.800 J.
J = Ws
1 J =1/3.600.000 kWh
16.970.800/3.600.000 = 4,71 kWh
Om du har en värmeeffekt på 1,7 kWh så borde det ta 4,71/1,7 = 2,8 h.
Visserligen har du en värmeförlust till omgivningens drygt 20-gradiga luft. Den är i början några Watt och cirka 100 Watt när beredaren har nått 58 °C.
Cirka tre timmar borde det ta. Rätta mig om jag tänkt/räknat fel.
 
Nu vet jag inget om IVT490 så det jag skriver kanske inte gäller den, men det gäller för min Nibe bergvärmepump.

När vattnet värms så är det en vattenmängd som ligger runt om den riktiga varmvatten behållaren. Det är alltså två vattenmängder. Dels själva varmvattnet och del vatten som värmsupp och 'tillhör' elementslingan. Min pump är rätt kraftig 8kW, och vatten mängden runt om relativt liten (tycker jag) 45 liter. Varmvattentanken 160 liter. Det som händer vid värmning av varmvattnet är att de där 45 liter vatten värms väldigt snabbt upp och de 160 litrarna hinner inte dra åt sig all värme. Detta innebär att pumpen slår ifrån när vattnet (de 45 litrarna) blivit varmt. Sedan jämnas tempen ut mellan de två vatten mängderna och det är dags att börja värma vattnet igen. Nu är det också så att pumpen har en min vilo tid mellan körningar, 20 minuter, så det kan dröja lite mera tid innan den startar.

Så istället för en körning med pumpen, så kan det gå åt flera innan vattnet är riktigt varmt igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.