Hej!
Roligt inlägg, för jag vet hur det är att få använda riktiga grejor. Det går att åtstadkomma superfina alster med hobbymaskiner, men när man får använda proffsen verktyg så får man arbetsglädje när man inte behöver köra skrot och svära över glapp och haverier.

Jag har köpt in en vertikalfräs MF30 och en hyvel H410 från svenska Moretens, sanslös precision och smidighet

http://www.moretens.com/snickerimaskiner.htm

hör kanske inte hemma i ett hobbysnickeri som mitt, med min kunskapsnivå, men jag får väl lära mig. Köpte istället för snöskoter eller fyrhjuling som många bekanta ju gjort.

/Esbjörn
 
Gruvberget skrev:
Hej!
Roligt inlägg, för jag vet hur det är att få använda riktiga grejor. Det går att åtstadkomma superfina alster med hobbymaskiner, men när man får använda proffsen verktyg så får man arbetsglädje när man inte behöver köra skrot och svära över glapp och haverier.

Jag har köpt in en vertikalfräs MF30 och en hyvel H410 från svenska Moretens, sanslös precision och smidighet

[länk]

hör kanske inte hemma i ett hobbysnickeri som mitt, med min kunskapsnivå, men jag får väl lära mig. Köpte istället för snöskoter eller fyrhjuling som många bekanta ju gjort.

/Esbjörn
VILL HA DOM MORETENSMASKINERNA, vad fick du betala?

Min första proffsverktyg var en Bosch GST 85 PE sticksåg. Vilken dröm mot Black & Smäcker :)
Sedan kom jag över en Rotex 125:a med dammsugaren CTL 22 för 4600:- och så var man fast i det svartgröna träsket!
 
Redigerat:
Logosol brandar Moretens prylar, har fått för mig att deras priser är riktigt fina. Logosols priser finns på www.logosol.se.
 
Flyttar tråden till Verktyg & Maskiner.
/Mattias
 
Första egna inköpet var en Festool TDK 12 skruvdragare, sen dess har högen med grönsvarta maskiner vuxit markant.
 
patst577 skrev:
Hej!

Nu har jag svurit tillräckligt över dåliga verktyg och med nytt jobb har jag ekonomin att köpa riktiga.

Så jag beställde en Makita 3901 kexmaskin i tisdags innan prishöjningen. :)

[länk]

Den mest självklara första "riktiga" maskinen? :p Jag vill ha den nu!

Vad var eran första "proffsmaskin"?

/Patrik
Min första proffsmaskin är fortfarande rätt ny, en Hammer hyvel.

Dessförinnan köpte jag ett antal Festool, som kanske också räknas (om det finns en kategori proffshandverktyg så platsar de).

Allra första proffshandverktyget var OF1010, den kom efter en Alpha överhandsfräs, skillnaden var enorm, och plötsligt kunde jag göra saker rätt snyggt, men det var inte förrän jag skaffade bord till den som jag förstod att det fanns ett till ännu större steg att ta, från handverktyg via proffshandverktyg, till bordsmonterade handverktyg och slutligen till riktiga maskiner.

Gissar att medan min nästa våta dröm står mellan en MF30 eller en riktig justersåg (båda måste föregås av ett nytt större garage eller ett fientligt övertagande av ett rum i huset) sitter det folk som passerat den sträckan och säger att "Hammer och Moretens är bra, riktigt bra, men när man kommit till ... då förstår man vad kvalitet är. :confused:

--- Mats ---
 
Räknas en de Walt stiksåg som proffsverktyg? Det var mitt första dyra inköp. Det kändes som en oerhörd nivåskillnad mot min billiga bosch. Sen har det blivit lite hilti och festool men jag har börjat störas av att de waltens stoppspak för gireringen lossnar hela tiden. Jag använder den inte ens. Kanske ska man limma fast den.
 
frågan är om man ändå är uppe i 50000kr skikten och skall handla om det inte är bättre att satsa på en lätt begagnad Felder istället.
 
En fråga bara, när man beställer en 240V-maskin från Axminister, kommer den med rätt kontakt då, eller måsta man byta stickproppen?
 
Fel kontakt, antingen byter du kontakten, hela kabeln med gjuten stickpropp lr kör med adapter...
 
Mikael_L
Första proffsmaskinerna för mig var begagnade prylar.
Från en snickare som gjort sig av med anställda och börjat köra ensam blev det en.
Makita LS0714 gap/ger-såg, Makita 6833 gipsskruvautomat, Bosch GST100Ce sticksåg och en Geofennel linje/korslaser med stativ.
Jag ångrar lite idag att jag inte köpte hans ELU vändbara kap/ger och klyvsåg (kan inte modellnamnet) som jag hade fått för ynka 1200:-

Sen har jag sjunkit djupare och djupare (trots lättare och lättare plånbok ;)) och senaste köpet blev Festool sänksåg TS55.

Och i förrådet står det alpha tools sticksåg, black line kap/ger, tool mate handcirkel, Kellen handöverfräs osv. Som aldrig används numera. :rolleyes:

Eller förresten, självklart ska dom användas, dels om jag får någon surgranne som kommer för att låna, dels kan man ju ha lite roliga tävlingar med kompisar som hälsar på. Gör det det snabbaste och rundaste hålet, du med Alpha tools jag med Boschen... :D
 
Springare skrev:
VILL HA DOM MORETENSMASKINERNA, vad fick du betala?

Min första proffsverktyg var en Bosch GST 85 PE sticksåg. Vilken dröm mot Black & Smäcker :)
Sedan kom jag över en Rotex 125:a med dammsugaren CTL 22 för 4600:- och så var man fast i det svartgröna träsket!

Köpte från Moretens "direkt" och fick ge under deras listpris och ännu länge under Logosols 2009 års priser. Jag gav 25 000 för hyveln och 34 000 för fräsen (då inkluderade det också spindel för skaftfräsar, extra spännhylsa och extra tving).
Förmodligen skulle jag handlat av Logosol idag eftersom dom nog har snabbare leveranser och support som är ovärderlig för MF30:an, den är inte alldeles självklar att använda och har mängder med tillbehör.
 
Det var en Hammer B3 Winner justersåg och A3-31 hyvel. Begagnade.

Logosol är för det mesta dyrare på produkterna än t.ex. Moreten själva, eller Plano Maskin.
Dock är dom outstanding på eftermarknaden.
 
Första var en Makita 6227 dragare för 6 år sedan, still going strong med samma batterier (viss försämring på dom). Har inte funderat på icke-proffs prylar sedan dess, vissa tester bara av lite billiga maskiner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.