Det här verkar vara rätt forum för att presentera en vild idé jag har!

Tänk er att bygga om en standard-container till ett uppfällbart vertikalvindkraftverk med utfällbara sidor med solceller och paneler. Stoppa därefter in en rejäl bio-kombinationspanna och koppla dessutom en stirlingmotor mot ackumeltaortanken Med lite tillbehör som en acktank, ev värmefläkt o anslutningar mot jordvärme samt batterier som också passar till en elbil.

Vad jag skulle vilja se är storskalig poduktion av en standardiserad anläggning som både kan användas om grunden i en villa, en byscha på gården eller en laddare till bilen på parkeringen i förorten.
Energicontainern som jag kallar apparaten borde vara försedd med komplett VVS som kan serva ett hus. Den kunde tillverkas i olika storlekar och med olika tillbehör. Viktigt är att allt är standard och lätt att styra med en laptop för vem som helst (t.ex. jag). Paneler och vertikalvindkraftverk (sånt där kinesiskt som startar vid lätt vind) måste dessutom vara lätt löstagbara och flyttbara, och i så fall levereras med förlängnings-sladdar och förlängnings-Vvs. Jag själv är ganska oteknisk men tror att många på de här forumet skulle kunna bygga apparaten. Jag har lite skisser hemma och är samhällsvetare samt konstnärligt utbildad.

Det finns en firma i Tyskland (Hovalwerk) som producerar en pelletspanna med stirlingmotor. Det finns också Compower i Lund som har en panna med turbogenerator.
Ett integrerat system med det senaste inom vind och sol skulle kunna bli en storsäljare. SaaB fabriken är ju ledig snart och en bunta medelsora företag och en massa andra som oss kunde ju få bra jobb i Trollhättan med Maud som högsta chef. Kockkums hr väl himla bra knowhow på stirling tror jag.

Med ändrad lagstiftning kan man sen anluta till nät billigt och producera och sälja el med ett eget litet kraftverk. Gvetvis får man då ändra svensk elpolitisk lagstiftning i en mer liberal och miljövänlig riktning. De stoskaliga lösningarna behövs geivetvis också men en sån här modul med elfordon o.s.v. skulle ge människor frihet och öka den ekonomiska demokratin.

Vad tror ni?
Nu skall jag hugga ved!
peb
 
Go go go!!!

Särskilt gillar jag idén med den snart tomma fabriken i Trollhättan...

Jag tror att det snart kommer att finnas en stooor marknad för din typ av lösning.
 
H
Hela felet med det hela är att det blir aldeles för dyrt.
Elbilar ja, men i ett samhälle där man tillåter tanter (och feminna gubbar också kanske) att åka omkring i 2,5 tons trafikfarliga "terrängbilar" för att bättra på den förlorade maskuliniteten är det väldigt långt från en sådan lösnng. I ett samhälle med elbilar måste man t.ex.. sluta tänka i form av omkörningar och inrikta trafiken på ett jämnt flöde med konstant hastighet.
 
Visst blir det säkert dyrt, det är därför man måste serietillverka i stora volymer och sälja flexibla lösingar med standardanslutningar och sälja olika modeller med olika tillbehör, typ som med bilar och datorer. Styrprogrammet måste också vara enkelt för konsumenten. Containern blir ju dessutom en standardkomponent i villabyggen och andra större investeringar, så egentligen behöver det inte bli så dyrt.

Och ja! Jag tror att det går att programmera om robotorna i Trollhättan till att svetsa detta. Jag har en svåger på verken där: Jag kollade också med några på Chalmers och de tror på idén och i synnerhet med tanke på alla arbetstillfällen hos underleverantörer i Västra Götaland .
Jag tror dessutom att du har delvis rätt med bilkörandet , det förvandlar oss alla till odemokratiska egoister och miljöhuliganer.

mvh peb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.