I mitt radhus från 1945 sitter jag och funderar på om det finns enkla och billiga sätt att sänka och effektivisera värmekostnaderna.
Vinden har på golvet ca 40cm spån som isolering någon annan isoliring finns ej. Är det effektiiv isolering eller är det värt att byta ut denna mot modernare materiel? Är det bättre att isolera yttertaket?
 
Givet mögelproblemen jag själv har på vinden efter tilläggsisolering skulle jag absolut ta en ordentlig titt på möjligheterna att isolera utvändigt istället.
 
40cm spån har väldigt dåligt isolervärde, tror det motsvarar ca 10cm modern isolering.
Om spånet är torrt så kan det ligga kvar, komplettera med liknande mtrl. ex.vis ekofiber som är s.k. cellulosa-isolering. Blanda inte mtrl. dvs. spån och ex.vis gullfiber.

Idag rekommenderas 50cm isolering "modernt" mtrl.

Vi betalade ca 13tkr för att blåsa på 35cm ekofiber på ca 60kvm vind.
Vi var tvungna, för det blev inte varmt på övervåningen innan ;)
Det kommer ta ett tag innan du kan räkna hem det i penga-besparing men det
kan ge en komfortförhöjning som gör att det kan vara värt pengarna.

Lite matnyttig information:http://www.energiradgivningen.se/mitthus/sparaenergivilla.html#vind
 
Givet mögelproblemen jag själv har på vinden efter tilläggsisolering skulle jag absolut ta en ordentlig titt på möjligheterna att isolera utvändigt istället.
Tråkigt att höra Mathias.

Efter jag läst om Swecul igår så "sprang" jag upp på vinden och kikade.
Var ett halvår sen jag kollade senast.

Det blåste friskt genom ventilerna i takfötterna, och det såg likadant ut som det
gjorde sen innan vi isolerade. Så för vår del verkar vi inte ha fått några problem.
Det är snart 3 år sedan vi isolerade vinden.
 
jocke@nybleus.se skrev:
40cm spån har väldigt dåligt isolervärde, tror det motsvarar ca 10cm modern isolering.[länk]

Det är inte så risigt isolervärde på kutter som man kan tro. Jag trodde att det var ungefär hälften, men det är faktiskt bättre än så tydligen. Nånstans via din länk stod det att 10cm spån motsvarade 7cm mineralull.

Jag har skottat en hel del kutter i säckar och kört till tippen men i ena änden av vinden gjorde jag istället så att jag skottade allt spån till en mindre yta som jag sedan gränsade av med masonite. Där ligger det cirka 80-90cm kutter vilket ju blir ok isolering. Det går fort att skotta kutter så det är en rätt smärtfri övning, iaf jämfört med att lägga i säck.

Fördelen med att inte lägga ny ull på kutter är att det blir ett helvette om man nångång vill montera en spottlight eller liknande i taket - det går liksom inte att gräva runt i isoleringen om den ligger i två lager.

Angående möglet så är visst livet rätt orättvist - det verkar vara rätt små skillnader som skiljer katastrof från himelrike...
 
Tänkte bara flika in att man nog får skilja på kutterspån och sågspån. Ibland ligger det bara sågspån, och det kan jag tänka mig isolerar betydligt sämre än kutterspån.
 
Angående möglet så är visst livet rätt orättvist - det verkar vara rätt små skillnader som skiljer katastrof från himelrike...
Å andra sidan så blåser det tätt genom våran kåk ;D nästan i alla fall :)
 
Som nybörjare på hus och ägare av denna tråd är jag glad och imponerad över alla snabba svar. :)
Jag förstår dock att jag behöver förtydliga mig.

Vindsgolvet är uppreglat, mellan alla reglar ligger det ca 40cm träspån från 1945. Vet ej hur kutter ser ut men det ser ut som vanligt hederligt träspån. Ovanpå reglarna men endast under nocken ligger trägolv som vi kan använda som vindsförråd. Golvet går alltså under nocken och är ca 2 meter bred. Höjd till nock ca 1,80m. Det är alltså inget alternativ att spruta isolering ovanpå utan frågan är om det är vettigt att byta ut all spån mot modernare alternativ.

Hoppas att jag är tydlig nog.
/Snajson
 
Här kan du se vad jag kallar kutter (till höger i bild, du får scrolla höger för att se hela bilden) : Hyvlade böjda spån:

pict0109.jpg
 
ny modern isolering är minst dubbelt så bra som det du har i dag.

Det skulle troligen räcka gott med 40 cm ny modern isolering.

Dock så är det ett jäckla jobb att få ut spånet. O vad gör man sedan med spånet? Stall är kanske instresserade av det?

svarta plast säkar, blåa påsar man köper på Ikea är några tips.
Att suga ut det är nog enklast men troligen det dyraste alternativet.

när du fått det helt tomt.. så har du några alternativ att välja på..

Miniralull (några ex: www.isover.se www.parco.se)
eller
Cellulosa (ex www.ekofiber.se www.thermotra.se)

Även Cellplast finns men det kan jag inte rekomendera..

Miniralull är billigast, dock så kan det inte andas (ta upp o ge i från sig fukt) som den isoleringen du använder i dag.

Cellulosa är kutterspån, tidningspapper, LIN och liknade matreal.
Det finns Cellulosa med lika bra isoleringsvärde som Miniralull. Cellulosa kan ta upp & avge en viss mängd fukt vid behov.


 
Nu hänger inte jag med, om han har kutterspån är det väl inte någon större skillnad mot ny sådan?

40cm tycker jag dessutom låter ganska mycket i en gammal kåk, själv har jag något runt 15-20 centimeter. (byggår 38 & 54)

Här är råd & röns test, som kan ge en fingervisning;
http://www.radron.se/templates/test____2310.asp
 
vespaman skrev:
Nu hänger inte jag med, om han har kutterspån är det väl inte någon större skillnad mot ny sådan?

40cm tycker jag dessutom låter ganska mycket i en gammal kåk, själv har  jag något runt 15-20 centimeter. (byggår 38 & 54)

Här är råd & röns test, som kan ge en fingervisning;
[länk]
Nää det ger inget att byta kutterspån mot kutterspån.. Men att byta kutterspån mot tex Ekofiber eller Thermoträ ger minst dubbelt så bra isoleringsvärde.
Att sedan kutterspån, thermoträ, ekofiber går under sammlings namnet Cellulosa har inget med isoleringsvärdet att göra..

Sedan så är 40cm mycket tjockt för att vara orginal i en sådan gammlat hus. Normala är nog mera 10-15 cm..
 
Tittar man på länken jag postade, så är det ju inte speciellt stor skillnad mellan de olika isoleringarna, som mest 0,006 mellan den sämsta, kutterspån på 0,044 och det bästa, men även enligt källan på Chalmers menar att valet av material inte spelar någon större roll.

Så frågan är då om dom valt kassa material i testen, eller vad är det jag missar? Eller är det just det faktum att det är lösull som gör att skillnaden inte är så stor? Eller är det faktum att den kutterspånsvariant som är med i testen är en förbättrad produkt än det gamla hederliga kutterspånet månntro?

Vill inte vara näsvis, så missförstå mig inte, men även på min todolista står det att fixa isoleringen på vinden, så man vill ju förstå allt detta!  :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.