GM har nu ikväll bestämt sig för att dom ska försöka sälja SAAB. Igår var det samma sak med Ford- Volvo. Hur påverkas vi i Sverige av dessa affärer?
Det har bl a pratats om indiska Tata som köpare till Volvo. Vad händer då med jobben här? Kan produktionen stanna i Sverige?
Vem som vill köpa dessa sorgebarn har jag ingen aning om, och i dessa tider måste det vara en av dom sämsta affärsstrategier någonsin. Ford köpte Volvo för 50 miljarder 1999, och är nu värderat till under 20 miljarder.
Som sagt; frågan är hur vi blir drabbade. Nånting säger mig att bostadspriserna inte gick upp av detta, iaf inte kortsiktigt.
 
GM berättade tidigare idag att om de inte kan få statligt stöd så är konkursen ett faktum före jul. Fords finanser lär vara lite bättre, men marknaden dyker så snabbt att det är inte mycket längre de klarar sig.

Alternativet till att bli sålda är konkurs, och för Saab och Volvo är det ett mycket reellt hot. De är långt ifrån att visa vinst, de har inte särskilt mycket framforskat vad gäller framtida bilmodeller och deras ägare har braindrainat dem rätt länge och lagt mycket av utvecklingen utomlands.

Både GM och Ford kan tycka att det är en enkel väg att gå att suga ut vad som går ur sina dotterbolag och sedan kursa bort små nischmärken och inrikta sig på de stora märkena. Både Saab och Volvo är internationellt sett små märken som konkurrerar med GM:s och Fords stora flaggskepp i fordonsflottan. I dagens marknad är det marknadsandelar man kan klara sig utan.

Att bli sålda är en chans att leva vidare i någon form, att vara kvar innebär säker undergång inom ett år. Facken på biltillverkarna vet detta och det är därför man så ihärdigt ber den svenska staten om att de skall köpa upp dem och få övervintra i deras trygga förvar tills de ekonomiska vindarna blåser lite ljummare och branschen vågar sig på lite strukturaffärer igen.

För husmarknaden i stort är det inte bra att så många människor håller på att bli utan jobb i Sverige. Jag tror vi har långt kvar innan det vänder, och att många självklarheter har fått omprövas flera gånger innan vi ser ljuset igen.
 
SAAB är ju dyngkörda hursomhelst de klarar inte att göra vinst på hur många år som helst de har uråldriga (och enligt mitt tycke vidrigt fula) bilar. Substansvärdet är alltså väldigt litet.

Volvo ligger ju bättre till men de har blivit sugna av Ford bra länge som tagit vinster men nu när det börjar gå kasst så vill de inte hålla med stålar. Tyvärr sitter Volvo med fel kort på hand då deras storsäljare formligen slukar bensin och är dyra. Tur nog finns ju C30 som någon kanske vill ha sen v50 med lite snålare motor. Kan bli volvos räddning när soppan blir dyr.

Det pinsamma i hela historien är att Norge trots lusekoftor och utan JAS kunnat utveckla en elbil medans vi dumskallar sitter och filar på gamla lagrar.

Sen monas vanliga idiotutspel gör ju inte saken bättre heller. Trots att hennes iq troligen är lägre än skonumret borde hon väl minnas varvsindustrin och vad som hände med den eller? Nä konstigt med folk som inte ens kan betala sin egna räkningar och som dessutom stjäl av oss andra när ekonomin tryter som den värste pundare.


Fredde R har helt rätt att Svenska staten inte kan tillverka bilar som få vill ha! Då kan vi ju lika gära tillverka bongotrummor eller toarullssnurrare också när vi liks håller på.

Att sen Amerikanska staten går in och sponsrar det förbryllar mig. :confused: DE som ska vara kapitalismens högnäste och sen låter de inte marknaden ha sin gilla gång. Hade det inte varit för GM & Ford hade många nya bilar sett dagens ljus och inte en hottad T-Ford. De hade alla chanser medans deras gamla SUV sålde att utveckla nåt nytt men ICKE.

Ut med det gamla och in med det nya, jag vill ha en plug in hybrid som klarar det nordiska klimatet.

Trist för de som jobbar på Volvo & SAAB dock. Men tyvärr så händer det de flesta någon gång såsom kvarnstenstillverkare och växeltelefonister.

Lugna tankar lugna tankar :D
 
Vi har överkapacitet i världen i bilindustrin, det kommer att svida. Tyvärr ser det ut som att det kommer svida i Sverige. :(

v-g skrev:
de har uråldriga (och enligt mitt tycke vidrigt fula) bilar. Substansvärdet är alltså väldigt litet.
http://www.youtube.com/watch?v=NrAjcWxKtnI
Spola till 2:03 :D

v-g skrev:
Att sen Amerikanska staten går in och sponsrar det förbryllar mig. :confused: DE som ska vara kapitalismens högnäste och sen låter de inte marknaden ha sin gilla gång.
USA är den sista sovjetstaten :D
 
Allmänt hållet är affärerna GM/Ford bara symptom av en global omställning. Under en period av cirka ett århundrade har bilismen varit samhällets motor. Allt har kretsat kring bilen och dess förbränningsmotor. Allt har hämtat sina proportioner och sitt värde, sin kostnad och sitt perspektiv från denna enkla grej på fyra hjul. Århundradet dessförinnan hade "vi" järnvägen och dess ångkraft, som tryckte mänskligheten in i en ny "Tid".

Därmed sagt att detta inte är någon vanlig "konjunktursvacka". Det är inte heller världens undergång eller fråga om något "klimathot" utan något djupt mänskligt. Det är en samhällsstruktur med växtvärk.

Om vi ser detta med bebyggelse och bostäder kan man bara gissa och jämföra. Fundera på arkitektur genom att för en gång skull ta CYKEL till köpcentret....
 
Ödets ironi att GM nu lägger stor del av sin argumentation på Volt för att få staten att backa upp med pengar. Hade de inte prompt skrotat EV1 (som fick Toyota att inse att man måste ta fram en miljöbil - Prius) hade kanske finanserna sett lite annorlunda ut.

http://sv.wikipedia.org/wiki/EV1
 
Har flyttat denna tråden till övriga diskussioner då den handlar väldigt lite om huspriser och annat där ikring.

//Moderatorn
 
sen kan man fundera på varför dom går med förlust och om ett amerikanskt ägande är det bästa, hade diskutionen med en bilhandlare för några månader sedan, som sa något klokt som man kan fundera på - Av världens 5 största biltillverkare så finns det 3 som går med vinst dom andra är amerikanska.

Tyvärr så är den amerikanska ideologin att det ska vara stort, bakhjulsdrivet och v8. Nästa Saab 95 skulle bli bakhjulsdriven finnas med V8 eller en bensinsnål variant med v6...

Saab hade framme en motor (rykten från tekniska, inget jag sett själv) på 1,4 liter, 300hk och en snittförbrukning under 0,5... men Saab fick inte bygga vidare för dom skulle köpa opelmotorer. Opel motorn kostar dessutom Saab drygt dubbelt upp mot kostnaden för sina egna motorer dom körde tidigare, liknande saker med andra delar som Saab tvingas köpa "centralt"

Med rätt ägare så tror jag både Saab och volvo har en chans, men inte så som dom drivs nu,
 
Redigerat:
Den amerikanska bilindustrin har numera väldigt få vänner bland politikerna. Därav deras avsevärda svårigheter att få loss ynka $25 bn (jämfört med vad finanssektorn fått.)

Nu får dom antagligen pengarna till slut i alla fall, men jag tror inte att dom någonsin kommer att lära sig. Det blir bara lite symbolhandlingar, typ att GM säljer sina fem businessjets, och sedan blir det som vanligt igen och pengarna kommer att rinna mellan fingrarna.

Vem tror tex att fackföreningen UAW kommer att släppa på medlemmarnas guldkantade löner, pensioner och sjukförmåner?
 
En brännande fråga är ju hur vi i Sverige skall göra nu när GM och Ford får stora statliga bidrag och lån, under förutsättning att de gör sig av med verksamhet som inte finns inom landet. Om då exempelvis även tyskarna får för sig att "rädda" Opel..?
 
Sticker ut hakan och frågar varför man ska rädda företag som tillverkar något som ingen vill ha? Volvo PV fick hybris av stora mått och tog genvägar istället för att tänka framåt. Man valde att satsa på sin SUV istället för mindre bilar. Fram tills hyfsat nyligen var den minsta motorn på 2.4 liter. I en snikvariant av S60! Om Volvo tidigare hade kunnat sluta jämföra sig med BWM hade man kanske haft något att tillverka i Torslanda. Nu tror jag tyvärr att loppet är kört...
 
Det var väl inte Volvo som fick tokspelet, utan deras ägare ansåg att i det här segmentet skall Volvo vara. Längre ned har man europeiska Ford och japanska Mazda, med som även skulle vara med och täcka upp en del sportbilsintresserade kunder. Högre upp hade man Jaguar och Land Rover. Ännu högre upp fanns Aston Martin. Tanken var nog att försöka låta Volvo växa in och konkurrera med Jaguar och Land Rover som såldes iväg till indiska Tata.

Frågan idag är hur mycket som finns kvar i bolagen Volvo PV och Saab Automobile? Har man haft någon egen teknisk utveckling, eller ligger allt hos GM och Ford? De kommer knappast släppa ifrån sig något utvecklingsarbete för de behöver det alldeles otroligt mycket själva.

Skall man se företagsekonomiskt på det hela så även om en ny ägare skulle få Volvo och Saab gratis, så behövs det nog 25-50 miljarder svenska kronor för att utveckla ett modernt modellprogram och hålla ut tills det kan lanseras, för vardera märket. Någon som känner sig manad att belåna sitt hus och slå till?

Tyvärr tror jag att det är oundvikligt att Volvo och Saab går i graven, det är när allt kommer omkring det mest logiska efter flera decenniers vanskötsel.
 
Jag tycker inte heller att man skall rädda tillverkningen av något som ingen vill ha. Men problemet är lite större än så. Dels har vi sysselsättningsfrågan. De båda företagen, inklusive underleverantörer, syselsätter en väldig massa människor. Alla dessa utan ett arbete att gå till innebär en tung kostnad för staten. Denna beräknade kostnad skall sättas i relation till andra åtgärder. Sedan har vi andra länders reaktioner. Om nu GM skall sälja ex. både Saab och Opel, och tyskarna bestämmer sig för att stötta OPEL. Gör vi då inte det samma med Saab, så finns det ju risk att vår konjunktur sjunker ändå lägre ner, och blir än mer långvarig.
 
C70 och S80 producerades innan Ford köpte Volvo PV. S60 lanserades 2000, året efter affären. Jag vidhåller att Volvo PV:s ledning har haft hybris i nära 10 års tid och att det är en pusselbit i det hela.

Volvo ECC från 1992 någon...? Enda som verkar finnas kvar av den är formerna som användes när man tog fram S80.
http://www.youtube.com/watch?v=7-TLYJyc5qM
 
GoForIt skrev:
Jag tycker inte heller att man skall rädda tillverkningen av något som ingen vill ha. Men problemet är lite större än så. Dels har vi sysselsättningsfrågan. De båda företagen, inklusive underleverantörer, syselsätter en väldig massa människor. Alla dessa utan ett arbete att gå till innebär en tung kostnad för staten. Denna beräknade kostnad skall sättas i relation till andra åtgärder. Sedan har vi andra länders reaktioner. Om nu GM skall sälja ex. både Saab och Opel, och tyskarna bestämmer sig för att stötta OPEL. Gör vi då inte det samma med Saab, så finns det ju risk att vår konjunktur sjunker ändå lägre ner, och blir än mer långvarig.
Är det då inte bättre att lägga de miljarder som kommer att krävas på att istället omskola personal och ställa om industrier till att producera något av nytta än att ge ett kadaver hjärt-lungräddning? Möjligen kan jag attraheras av tanken att helt förstatliga bilindustrin och ge direkta order om att ta fram mindre miljövidriga alternativ. Fred på jorden hade i och för sig också varit mysigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.