Råkade ut för en sak för ett tag sedan och läste nu att det är väldigt vanligt både i Sverige och Norge.

Den norska motsvarigheten till Plus (med Sverker) skickade ut ett mail till 160 rörmokare om ett jobb där kunden själv vill köpa kranen och rör. EN av tio kunde ta ett sånt jobb, alla andra ville bara ta jobbet om de fick sälja allt material inkl kran till kunden.

De hänvisade till allt ansvar de tar som rörmokare men samtidigt intervjuades ansvarig för vattenskador på IF och enligt dem är det väldigt få vattenskador som beror på produkter, i sort sett alla vattenskador beror på dåligt arbete. Om det är ett fel på en produkt blir rörmokaren aldrig ansvarig, bara om det är ett dåligt utrfört arbete.

Vissa rörmokare hänvisade till att vissa produkter ej var godkända men tex IKEA som är godkända i Norge ville man inte montera men Hans Grohe som man själva sålde är inte godkända i Norge.

Klart man fattar att rörläggaren vill tjäna mer genom att sälja allt material själv men är det verkligen så dåligt i Sverige också att de vägrar att installera kranar som kunden köpt själv?
 
T
Som sagt, rörmokare är satans avkomma!
 
pope70 skrev:
är det verkligen så dåligt i Sverige också att de vägrar att installera kranar som kunden köpt själv?
Vet inte om sånt kan förekomma men den som jag brukar anlita vägrar i alla fall inte.
 
tank77 skrev:
Som sagt, rörmokare är satans avkomma!
Absolut, visst är det så

Att inte hantverkarna kan lära sig att inte blanda sig i affärsverksamheten utan bara sköta servicen ;)
 
Inte alla. Våran är bra. Han gör bra jobb och ger bra rekommendationer.

Jag tycker definitivt att duktiga hantverkare kan få ge råd om hur man ska lösa problem och vilket material man ska välja. De har ju trots allt myckte större erfarenhet än oss amatörer av att jobba med materialen.

Jag har stor respekt för folk som kan ett hantverk och är duktiga på det. Dem kan man lära sig mycket av. Problemet är ju de som utger sig för att kunna men inte kan.
 
Mitt inlägg var nog tänkt som ironiskt
Duktiga hantverkare vet oftast vad som är bäst i det längre perspektivet
 
P
Det längre perspekivet ja...
Synd att inte fler hantverkare kan tänka så. Om dom gjorde så borde dom mera lyssna på kunderna isf att tänka på hur mycket pengar dom kan tjäna denna vecka/Hur mycket dom kan lura kunden på.........
 
Kanske jag är naiv?
Mina egna erfarenheter av hantverkare (bor på landsbygden) är att de ger råd som är tänkvärda
Det är inte alltid man prioriterar priset utan vill veta att det kommer att fungera
I stan är man kanske lite anonym och vill "tjäna" pengar kortsiktigt men en hantverkare här
skulle inte överleva länge om han / hon "blåser" kunderna
 
Har inte haft någon hantverkare som vägrat jobba bara för att jag har köpt egna grejer. Nu när jag fixar köket så köpte jag blandaren själv och det var inget problem att få hit en vvsare och koppla in den.
I morgon kommer el killen och drar elen och jag har köpt mycket på clas.Han tipsade till o med att clas hade bra priser på vp rör..
 
Andreas_Hansson skrev:
Har inte haft någon hantverkare som vägrat jobba bara för att jag har köpt egna grejer. Nu när jag fixar köket så köpte jag blandaren själv och det var inget problem att få hit en vvsare och koppla in den.
I morgon kommer el killen och drar elen och jag har köpt mycket på clas.Han tipsade till o med att clas hade bra priser på vp rör..
Då får de väl lägga på timpriset
Vi skall väl alla leva....

Jobb saknas nog inte, med betalningen är det värre
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.