Har ett hus byggt runt 1910 med halvt valmat tak. I huset sitter idag vridfönster med måtten 135*120 (de är alltså bredare än vad de är höga.)

Funderar på att sätta in lösa spröjs i de befintliga fönstren...

Men hur ska de se ut för att passa husstilen?? Någon som har nåt tips??
 
Jag tror inte det blir bra med spröjs med den formen på fönsterna. Det allra bästa hade varit om ni monterade in sådana fönster som det var från början. D.v.s. höga och smala, de var säkert spröjsade också.
 
Immobil skrev:
Jag tror inte det blir bra med spröjs med den formen på fönsterna. Det allra bästa hade varit om ni monterade in sådana fönster som det var från början. D.v.s. höga och smala, de var säkert spröjsade också.
Det är inget alternativ tyvärr, eftersom detta är och förblir en budgetrenovering. Jag tror dessutom att det är korrekt storlek på fönstren... Skulle de vara högre så skulle de inte få plats. (det är så pass lågt i tak.)
 
Högre menade jag inte. Det var förhållandet mellan höjden och bredden som var annorlunda vid den tiden.
 
Immobil har rätt. Även om fönstrena inte var högre än de är nu, så var dom säkert smalare. Om det var ett lågt hus så var det inte ovanligt att fönsterbänen satt i knähöjd.

Hur som helst, budgetrenovering är budgetrenovering. Har full förståelse för att fönsterbyte inte är något alternativ. Vilka slags spröjs som skulle funka med huset, är det lättare att ha synpunkter på om vi får se bild på huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.