Hej
Jag bygger om/ut verandan. Under trägolvet hittar jag kolstybb. Nu blir det mer golvyta och jag behöver nåt att komtlettera med. Jag antar att man använt kolstybb för att sågspån inte klarar fukt-toppar så bra,(snö som smälter på våren, kraftiga regn som blåset in på verandan.)
Går det att få tag på kolstybb nuförtiden?
Vad kan man använda istället?
MVh Brynar
 
Om regn och snö kan blåsa in på verandan låter det som om det är en öppen veranda. Är det då nödvändigt att isolera golvet? Är det inte en öppen veranda så bör du se till att få den tät och sedan isolera med t. ex. sågspån.
 
kolstybb kan du skyffla ihop så det räcker under den gamla delen för att få åtminstånde nogra sektioner fyllda med gammalt. Sen kan du kompletera andra sektioner med grus om det inte är ett uppvärmt rum. Kolstybb fungerar som kapilärbryttande material och det gör TVÄTTAD grus också om du ska hålla vatten bort från trägolvet. Det gär också en ljuddämpande effekt så stegen hörs inte som på en träkista :).
Alldrig i livet ska du fylla med sågspån mellan mark och golv!
gaia
 
Lecakulor funkar väl också som kapilärbrytande, till en del i alla fall. Väger betydligt mindre att jobba med i alla fall;)
 
Om det nu är ett uppvärmt rum finns det kanske en trossbotten där man kan lägga sågspån, självklart skyfflar man inte in det under... Kanske är det en mullbänk...
Det låter dock som om det är en öppen veranda eftersom det regnar och snöar in och då kan man självklart inte använda sågspån.

Utan mer information om denna veranda kommer nog allt att bli gissningar:)
 
Hej
Jag har varit på semester och har inte kunnat följa min fråga.
Jo, det är en öppen veranda. Under verandan är det ett ouppvärmt källarutrymme.
Det låg ett trägolv ca 34mm som ska ersättas med ett likvärdigt.
Jag är just nu inne på leca om jag inte får tag på kolstybb på nåt enkelt sätt.
 
  • DSC09440.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser kanon ut än så länge brynar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.