Man använder ett speciellt instrument som är framtaget för sådana mätningar ( står på för mätningar enligt hus AMA). Typ en 2m rätskiva där man ställer in instrumentet i lod med skruvar och två personer står som mottyngder på sidorna sedan tar man en graderard kil och mäter på mitten av rätskivan och på speciella avstånd på skivan. Om kilen visar skillnad på mer än 3 mm(?), är det för mycket. De flesta besiktningsmän har en sådan skiva och kan använda den.

Lite skillnad mellan roxis mätningen och denna, denna metod var noggrann...

Men att man ska behöva kalla dit en besiktningsman för att konstatera att något är fel, man både ser och hör det...
 
Redigerat:
maggan9 skrev:
Nu har ROXI två månader på sig att fixa golvet, få så se om de klarar det. Annars tar vi in en annan firma och skickar räkningen...
Nu är jag inte säker, men jag har FÖR mig att jag läste någonstans att ROXI hade problem med likviditeten, återigen inget som är säkert, bara något i bakhuvudet (så jag vill åter betona att det bara är ett löst "rykte" och inget du bör förlita dig på utan kontrollera noga) vilket betyder att risken är stor att ni inte får några pengar alls. För jag misstänker att den andra firman vill ha betalt av Er och knappast godkänner att de skall skicka fakturan till ROXI direkt.

Så kontrollera först om ROXI har problem med sina betalningar (återigen inte alls säkert, bara något som ligger i bakhuvudet...) innan ni anlitar en annan firma, det kan ju vara bättre att ligga på ROXI så de fixar problemet, så slipper ni betala 2 gånger för samma sak...

- M
 
Redigerat:
Gladh skrev:
Nu är jag inte säker, men jag har FÖR mig att jag läste någonstans att ROXI hade problem med likviditeten, återigen inget som är säkert, bara något i bakhuvudet (så jag vill åter betona att det bara är ett löst "rykte" och inget du bör förlita dig på utan kontrollera noga) ...
Det är inget direkt rykte, utan kan rätt enkelt ses i senaste årsredovisningen. Den visar dock endast hur det var vid årsskiftet, och inte hur det är nu. Men om man tittar och jämför de senaste årsredovisningarna ser man att det strömmar mer pengar ut ur Roxi än vad som kommer in (resultatet för 2007 räddades till stor del av försäljningen av en lokal). Det skall dock tilläggas att detta är något som kan ändras ganska snabbt. Om Roxi säljer några hus/tomter ser tdet roligtvis bättre ut med likviditeten.
 
Naturligtvis måste Roxi först få chansen att göra rätt för sig innan vi tar in en annan firma. Det är ju därför de har två månader att fixa problemet. Men vi kommer inte att vänta på att de förhalar processen, troligtvis kommer golvet att behövas skruvas fast och sedan flytspacklas och då får man ju inte använda golvet under en månad efter flytspacklingen. ( vi har golvvärme på hela övervåningen). Därför måste detta arbete utföras under sommarmånaderna.

Vi ville alltså redan i mars att de skulle komma och mäta och fixa golvet, men nej det är ju inget fel enligt VD.

Frågan är väl vad som händer om ROxi fixar problemet, men problemet återkommer och precis då har Roxi konkat...
Om vi nu tar in en annan firma och så tror jag att vi har större chans att få ett golv som inte sviktar och knarrar och golvet håller sig på plats under ett längre tag. Vi får väl hålla tummarna att roxi inte konkar innan räkningen förfallit.

Vi får väl se när Roxi hör av sig om tidsplanen till att fixa alla anmärkningarna.
 
Redigerat:
Nu har faktiskt VD:n från roxi hört av sig och kommer att fixa vårt golv inom 2-3 veckor...
När de kommer ska allt vara tömt på övervåningen så de kan fixa golvet, säger han. Lite problem är det i och med att övervåningen är på 60 kvm och där har vi alla sovrummen. Vad gör man med alla möbler???
Jag tror inte på något innan jag ser dem här och arbetar. Sedan är ju resultatet intressant...

maggan sjödin
 
I vanliga fall löser de problemen med att fuska sig igenom jobbet så att det tillfälligt ser bra ut, istället för att göra ett jobb ordentligt ifrån början. Hur det blir i ert fall kommer att bli väldigt intressant att se..............................

Med det dåliga ryktet samt en vikande konjunktur som gör dem sysslolösa en tid framöver. Samt pågående rättsprocesser mot 6 familjer, som gör dem väldigt sysselsatta, för att inte tala om att det även finns underleverantörer som ligger i rättstvist mot dem, kan de inte längre bortse ifrån felen de åstadkommit på husen de byggt.

De har en bolagsjurist, som sitter som styrelseledamot, som är specialist inom entreprenadrätt. Det Roxi behöver är snarare en trollkarl......................
 
maggan9 skrev:
... Sedan är ju resultatet intressant...

maggan sjödin
Här sa du något klokt. Vi hade precis samma problem i ett av rummen. De andra rummen upptäcktes inte förrän efter flytten. Byggaren kom och gjorde om arbetet. Nu med facit i handen så hade vi nog nöjt oss med ett lutande golv. Så tänk två gånger innan ni släpper in de.
 
Jag har tänkt mer än en gång om jag vågar släppa in dem och jag har frågat vad de kommer att göra men de har ännu inte svarat ( fick mailet i onsdags att "nu kommer vi och fixar det om några veckor", igår fick vi ett vi "kommer på onsdag den 21 maj").
Idag har vi haft ett proffs här som sett på golvet och kommer att ge oss en offert på hur mycket det kommer att kosta att fixa hela övervåningen.
Men som en besiktningsman sa åt mig, om det visar sig att vi inte är nöjda med resultatet, så måste de göra om det. Vi har garantitid t o m 9 maj 2009, därefter tar Garbo över.
Naturligtvis kommer vi att ha en efterbesiktning och se att golvet är ok, innan garantitiden går ut.

Sundby, vilket företag bygde du med?

Till Jackie, menar du att Roxi har stämmt 6 st familjer som är missnöjda med sina byggen och håller inne pengar? Oj då, jag undar hur många procent det är av alla deras byggda hus. Och då misstänker jag att inte vegaz ingår i den skaran ( ännu...)
 
Jackie skrev:
Med det dåliga ryktet samt en vikande konjunktur som gör dem sysslolösa en tid framöver. Samt pågående rättsprocesser mot 6 familjer, som gör dem väldigt sysselsatta, för att inte tala om att det även finns underleverantörer som ligger i rättstvist mot dem, kan de inte längre bortse ifrån felen de åstadkommit på husen de byggt.
Tja, den enklaste lösningen för dem är väl att sätta företaget i KK så kan de strunta blankt i både fel, tidigare kunder och underleverantörer.
 
Roxi är noterat på börsen Aktietorget, och har c:a 500st olika aktieägare. Det är inte bara att konka det företaget för då har man rätt många arga aktieägare som kommer att börja bråka med dem...
 
maggan9 skrev:
Jag har tänkt mer än en gång om jag vågar släppa in dem och jag har frågat vad de kommer att göra men de har ännu inte svarat ( fick mailet i onsdags att "nu kommer vi och fixar det om några veckor", igår fick vi ett vi "kommer på onsdag den 21 maj").
Idag har vi haft ett proffs här som sett på golvet och kommer att ge oss en offert på hur mycket det kommer att kosta att fixa hela övervåningen.
Men som en besiktningsman sa åt mig, om det visar sig att vi inte är nöjda med resultatet, så måste de göra om det. Vi har garantitid t o m 9 maj 2009, därefter tar Garbo över.
Naturligtvis kommer vi att ha en efterbesiktning och se att golvet är ok, innan garantitiden går ut.

Sundby, vilket företag bygde du med?

Till Jackie, menar du att Roxi har stämmt 6 st familjer som är missnöjda med sina byggen och håller inne pengar? Oj då, jag undar hur många procent det är av alla deras byggda hus. Och då misstänker jag att inte vegaz ingår i den skaran ( ännu...)
Vi byggde med Thermohus som har sitt säte i Skåne.
 
Ja, 6 familjer har blivit stämda utav Roxi, och däribland finns varken ni eller vegaz. Det återstår att se hur många till som hamnar där under den närmaste tiden.................................. För det är inte endast vi som är missnöjda kunder. De har en hel del andra med, som inte vågar eller vill gå ut med sin historia, då de är trötta på Roxi och det tar så mycket utav deras krafter.

Nackdelen med att släppa in Roxi för att åtgärda felen är att deras inkompetens inom husbyggnation medför att något annat i huset skadas för att rätta till det ursprungliga felet. När man påpekar detta, vill de inte kännas vid det, utan man är tvungen att "skvallra" för deras underleverantör, för att inte underleverantören ska åka på kostnaden.

Ett exempel är att de tänkte rätta till vårt sviktande golv på ovanvånignen (jodå, felet fanns redan våren 2007) genom att såga längs med väggen. Jag påpekade risken med att det fanns golvvärmeslingor. De påstod att de kan ställa in den lilla cirkelsågen till exakta mått. Självklart låter detta logiskt, men när det gäller Roxi så är det ju även självklart att de sågade i golvvärmeslingan. Fastän vi påpekade detta vid flertalet tillfällen, åtgärdades inte detta. Till slut ringde jag direkt till rörläggaren (krävdes lite detektivarbete för att hitta vem som var vår rörläggare då Roxi inte svarade på mina frågor längre). Han var tacksam över att jag ringt, då konsekvenserna utav en skadad golvvärmeslinga fyllt med vatten kunde blivit förödande.

Golvets svikt kvarstår, då vi nu fått fastställt att underlaget inte gjorts på ett fackmannamässigt sätt.

Det bör tilläggas att Roxi påpekade vid ett flertalet tillfällen för mig att jag inte fick kontakta deras underleverantörer. I början respekterade vi detta, då vi trodde att vi hade med "experter" att göra och att det var ju TOTALENTREPRENAD vi beställt. Då ska vi inte behöva rätta upp deras misstag, utan man trodde att så fort de upptäcker felen, åtgärdas de direkt. Men efterhand förstod man att de var helt inkompetenta och att de försökte bygga in fusk i huset, såsom att de bad byggarna att sätta upp gipsskivorna i mellanväggarna fastän huset saknade tak. Som tur var, vägrade byggarna att utföra detta jobb förrän taket lades.

Det är som Swetrot säger, att de kan inte bara försätta företaget i KK, men frågan är vilket aktieägarna hellre önskar. Putta in mer pengar till ett oseriöst företag, eller låta Roxi tömma sina tillgångar och gå i KK självmant ? Det senaste året har de lyckats överleva genom konstgjord andning. Men så länge det finns naiva kunder och aktieägare, kommer detta företag att kunna fortsätta leva vidare och skörda fler offer på vägen.............
 
Nu lite uppdatering...
Roxi kontaktade oss den 19 maj (en torsdag) och sa att vi kommer nästa onsdag och åtgärdar ditt golv, alla möbler ska vara undanflyttande tills dess och vi kommer att hålla på i två veckor framåt...

Roxi kom och flytspacklande underlaget och la om golvet, vi t o m fick nytt golv i allrummet över våningen. Claes som gjorde jobbet verkade mycket ambitiös och duktig, men nu återstår att se om resultatet håller i sig, vi kommer att ha en efterbesiktning i mars nästa år. I alla fall tog åtgärdanden mer än 14 dagar och fortfarande återstår nedre botten där en golvfirma ska komma och åtgärda samt några små fel som inte är fixade...

Vi har nu även lämnat in resultatet av värmefotograferingen som gjordes tidigare i år, men än så länge har inte VD kommit med någon kommentar angående den och när felan ska åtgärdas. ( +5 grader utomhus och det var en differens på mer än 12 grader mellan olika ställen i samma rum, isoleringen ligger alltså inte som det ska, både i ryggåstaket och på andra platser..)
Hur kan man få Roxi att aggera för i denna besiktning står ju inte något sista datum när allt ska vara åtgärdat? Tips emottages gärna..
 
Redigerat:
Ta in en advokat.....stämningsansökan. Det enda verktyg som funkar när det väl mkommer till. ELLER håll inte med pengar .....och dra av per vecka.....
 
Hålla inne med pengar ??? jag tror du har missat lite i tidigare inlägg huset slutbesiktigas för mer än 1½ år sedan och vi har alltså betalat allting på huset. Vi gjorde en värmescanning för att huset blev randigt på utsidan när det var rimfrost ute, men värmekameran visade inga problem på utsidan men desto mer på insidan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.