Jag har en Siemens gashäll anpassad för naturgas, men godkänd för gasol. Pratade med en gasinstallatör som sa att det skall räcka med att byta till en mindre dysa i brännaren.

Tänkte kolla ifall någon har erfarenhet av detta? Är sådana dysor standardkomponenter eller måste man hitta exakt rätt för just den hällen man har?
 
Kolla med Siemens.
Jag har en bekant som snålshoppade i Polen och sedan anslöt stadsgashällen till propan.
Poff! sa det. Och inte gick det att bygga om enkelt heller.
 
Kom bara ihåg att gasol är inte samma i europa och sverige. Vi har propangas och största delen av europa har butangas som gasol. ( vårt kallare klimat gör att vi har propangas som alltid är i gasform, medan butan lätt blir en vätska) Dessa gaser skiljer sig både kemiskt och förbränningsmässigt. Det är alltså farligt att köpa en gasolanläggning utomlands sedan köra fel gas.
Hur lätt det är att fixa vet jag inte, men jag skulle inte våga chansa. Det kan bli dyrköpt om köket exploderar och försäkringarna inte skulle täcka pga du kört på fel gas...
 
Jag har bytt dysor på två spisar. Bägge gångerna var det helt fantastiskt ,otroligt enkelt. Bara att lyfta på lågspridarna och skruva loss dysan som satt där och sedan skruva dit den nya dysan.

Kolla med tillverkaren vilken storlek du ska ha på dysorna. Det är olika för varje platta och måste vara rätt annars får du en väldigt liten eller väldigt stor låga.

Jag kan rekomendera Söderkyl i Sköndal i Stockholm om du vill snacka gasspis och köpa dysor.

Lycka till.
 
Jag har pratat med Siemens och det gick att köpa en sats med nya dysor för "svensk gasol" istället för naturgas. Blev säkert dyrare än att köpa via "Söderkyl" eller liknande, men känns tryggare att köpa från tillverkaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.