N Nicklas Wahlström skrev:
Är snarare jag som är en lekman deluxe :) nu förstår jag vad du menar. Visst menar du att det ska vara samma nivå i ”höjdled” när du säger i våg? Det ser ut som du ritat. Men av någon anledning så hamnade profilen på den andra duschdörren inom duschhörnan. Alltså det blev verkligen extremt knasigt med denna snickare 🤣
Snälla sluta kalla honom snickare.....
 
  • Gilla
  • Haha
Jontha och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Snälla sluta kalla honom snickare.....
Haha. Clown är nog bättre
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
N Nicklas Wahlström skrev:
Haha. Clown är nog bättre
Det är nog lite hårt. Men kan man inte montera duschvägg har jag svårt att säga snickare. Det kanske inte normalt är något de gör men det klarar å andra sidan alla normalt händiga människor och är man någon form av hantverkare ska det inte vara svårt....
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är nog lite hårt. Men kan man inte montera duschvägg har jag svårt att säga snickare. Det kanske inte normalt är något de gör men det klarar å andra sidan alla normalt händiga människor och är man någon form av hantverkare ska det inte vara svårt....
Ja. Han hade ju någon form av logisk härledning som ledde honom till att göra just så vilket är något positivt. Sen att det inte fungerar alls är en annan femma
 
N Nicklas Wahlström skrev:
Är snarare jag som är en lekman deluxe :) nu förstår jag vad du menar. Visst menar du att det ska vara samma nivå i ”höjdled” när du säger i våg? Det ser ut som du ritat. Men av någon anledning så hamnade profilen på den andra duschdörren inom duschhörnan. Alltså det blev verkligen extremt knasigt med denna snickare 🤣
Men det innebär ju att golvet på ena sidan duschhörnan är 3cm lägre än på andra sidan? Svårt att se framför mig hur det ser ut...
 
  • Gilla
Borgir och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Men det innebär ju att golvet på ena sidan duschhörnan är 3cm lägre än på andra sidan? Svårt att se framför mig hur det ser ut...
Förstår det. Tyvärr inga bilder på mig. Men duschutrymmet är nedsänkt 30 mm och är 80 cm brett. Så denna duschdörrs fot hamnade precis vid gränsen mellan duschområdet och resten av badrummet (som har högre golvnivå). Den andra duschväggens fot hamnade helt i duschutrymmet. Så för att de ska hamna i våg var snickaren enligt honom tvungen att göra som han gjorde. Väldigt konstigt eftersom det är ett kvadratiskt duschutrymme.
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Det är inte så att de där 80x80 egentligen är typ 78,5x82,5 och det är därför den ena dörren hamnade mitt i skarven och den andra innanför nedsänkningen? Det försvarar ju inte snickarclownens lösning till fullo iofs, men skulle vara en förklaring.

Om jag fattat rätt så ska ny klinker på ovanpå den snyggula på bilderna, och därmed ovanpå det nu igensilikonade urtaget? I så fall borde ju den nya klinkersen dölja fullagningen, eller? Och i så fall kanske man även kan se till att den eventuellt rektangulära nedsänkningen blir kvadratiskt på riktigt och båda väggarna kan hamna på den högre yta, om nu väggen kan stå där utan att det blir en stor glipa under...?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det är inte så att de där 80x80 egentligen är typ 78,5x82,5 och det är därför den ena dörren hamnade mitt i skarven och den andra innanför nedsänkningen? Det försvarar ju inte snickarclownens lösning till fullo iofs, men skulle vara en förklaring.

Om jag fattat rätt som ska ny klinker på ovanpå den snyggula på bilderna, och därmed ovanpå det nu igensilikonade urtaget? I så fall borde ju den nya klinkersen dölja fullagningen, eller? Och i så fall kanske man även kan se till så att den eventuellt rektangulära nedsänkningen blir kvadratiskt på riktigt och båda väggarna kan hamna på den högre yta, om nu väggen kan stå där utan att det blir en stor glipa under...?
Exakt om underlaget är fel är det ännu mer svårt att förstå att man sätter dit dörren när man ändå ska göra nytt underlag som kan få rätt mått...🤔🤔
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
M
N Nicklas Wahlström skrev:
Hej!

Jag har anlitat snickare samt plattsättare för att lägga klinker på klinker i badrummet. Snickaren ska även montera en duschvägg 80x80 cm. Badrummet har en ”nedsänkning” i duschområdet som är 80 cm brett (se bilder). Idag hade snickaren satt upp duschväggen och till min förvåning hade han tagit sönder (vet inte ordet) en bit av kanten vid nedsänkningen för att kunna få plats med duschväggen med förevändningen att ”det ska ändå på nytt klinker”. Vad jag kan se är det endast kakelfix under men jag rädd att han har kompromissat tätskiktet. Är min oro befogad? Tacksam för svar från er som kan!

Mvh
Nicklas
Hej!
Utöver dörren …
Om du gör om golvet så ska du ha ett godkänt tätskikt med våtrumscertifikat.
Finns det dokumentation från 2014?
Sedan vet jag inte om klinkers på klinkers är genomförbart med nytt tätskikt emellan.
Om inte får man ta det från grunden och ta bort de gamla.
Sen har du förståss väggarna…
Tala med plattsättaren om detta och kolla att han är certifierad och erbjuder korrekt dokumentation.
Mvh Mange
Edit
Och…….
Varför ha en nedsänkning med duschdörrar???
Flytspackla nedsänkningen med fall mot brunnen, höj brunnen med ring, sätt nytt golv, sätt duschvägg
Hur svårt kan det va????
Ta gärna in en åsikt från någon annan firma också
 
Redigerat:
M Mangeln2 skrev:
Hej!
Utöver dörren …
Om du gör om golvet så ska du ha ett godkänt tätskikt med våtrumscertifikat.
Finns det dokumentation från 2014?
Sedan vet jag inte om klinkers på klinkers är genomförbart med nytt tätskikt emellan.
Om inte får man ta det från grunden och ta bort de gamla.
Sen har du förståss väggarna…
Tala med plattsättaren om detta och kolla att han är certifierad och erbjuder korrekt dokumentation.
Mvh Mange
Edit
Och…….
Varför ha en nedsänkning med duschdörrar???
Flytspackla nedsänkningen med fall mot brunnen, höj brunnen med ring, sätt nytt golv, sätt duschvägg
Hur svårt kan det va????
Ta gärna in en åsikt från någon annan firma också
Nej nej det är ju inte detta som ts har skrivit om. Bara ett lager kliniker till ovanpå bef. Påverkar ej tätskikt, betydligt billigare åtgärd då man ej, som i detta fall, är nöjd med utseendet. Att man vid en eventuell försäljning får säga att badrummet är från 2014(?) är ju självklart.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M
R RiKr skrev:
Nej nej det är ju inte detta som ts har skrivit om. Bara ett lager kliniker till ovanpå bef. Påverkar ej tätskikt, betydligt billigare åtgärd då man ej, som i detta fall, är nöjd med utseendet. Att man vid en eventuell försäljning får säga att badrummet är från 2014(?) är ju självklart.
Min poäng/er är 2
Om man investerar i en renovering så kanske man vill ha tryggheten att tätskiktet uppfyller dagens krav.
Den dag man säljer så är det ett mervärde/mer lättsålt om dokument finns.
Ett besiktningsprotokoll kommer ju att påvisa saknad dokumentation.
Sen vet jag inte om man kan/får göra en renovering utan dokumentation?

Hursomhelst bör man ha detta med sig när man väljer tillvägagångssätt.
Så man tar beslutet på rätt grunder.
Lycka till med allt 👍
 
M Mangeln2 skrev:
Min poäng/er är 2
Om man investerar i en renovering så kanske man vill ha tryggheten att tätskiktet uppfyller dagens krav.
Den dag man säljer så är det ett mervärde/mer lättsålt om dokument finns.
Ett besiktningsprotokoll kommer ju att påvisa saknad dokumentation.
Sen vet jag inte om man kan/får göra en renovering utan dokumentation?

Hursomhelst bör man ha detta med sig när man väljer tillvägagångssätt.
Så man tar beslutet på rätt grunder.
Lycka till med allt 👍
Tack gode Gud jo, man får verkligen göra renovering utan dokumentation....
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
M
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tack gode Gud jo, man får verkligen göra renovering utan dokumentation....
Jovisst man kan göra hur man vill men det finns ju våtrumsintyg av en anledning.
Man ska vara medveten om försäkringen och annat kan bli problem….
Bara ett välmenat råd från någon som fick
Vatten ner i köket….
 
M Mangeln2 skrev:
Om du gör om golvet så ska du ha ett godkänt tätskikt med våtrumscertifikat.
Vad menar du med "ska ha"?
M Mangeln2 skrev:
Sen vet jag inte om man kan/får göra en renovering utan dokumentation?
Naturligtvis kan man och får man det!
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med "ska ha"?
Naturligtvis kan man och får man det!
- ok bör ha enligt branschorganisationer och försäkringsbolag och besiktningsmän, bättre så?
- ok man får göra det mesta men varför inte följa rekommendationerna från experterna

Därmed är jag klar med denna tråd 👍😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.