Hej! Jag håller på att måla om mitt hus. Jag målar med linoljefärg så det är långa torktider, jag gör det själv och försöker att inte jäkta. Jag har tagit en del av huset varje år (när jag är klar med fasaden och fönstren är det nog bara att fortsätta med den delen av fasaden där jag började, så lång tid tar jag på mig...).

Jag har en egen ställning, ca tre sektioner, modulställning i stål, ungefär en sådan här: https://www.stallning.se/byggstallning/modulstallning/stallningspaket/modulstallning-9x4-stal .

Nu har turen kommit till den delen av fasaden som har balkong. Jag känner mig osäker på hur jag ska göra med ställningen då. Balkongen är i betong, och den skulle behöva kontrolleras och renoveras (bytas?), men det får bli en egen tråd.

Hur ska jag ställa ställningen? Kan jag bygga ställningen så en sektion står på balkongen, om jag stöttar med ställning på motsvarande punkter underifrån? Ställningen blir ju så tung, vågar inte låta den stå helt på balkongen utan något underifrån.

Eller ska man försöka få tag på några specialdelar som gör att ställningen enbart behöver stå på marken? Hur i så fall?
 
  • Gulmålad tvåvånings trävilla med balkong och cyklar parkerade framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ställa ställningen på balkongen om du stöttar under.
Det kan även gå utan stöttning men jag skulle inte chansa på en gammal balkong
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
J Joellernej skrev:
Eller ska man försöka få tag på några specialdelar som gör att ställningen enbart behöver stå på marken? Hur i så fall?
Om du inte har så långa längdbalkar att du kan gränsla balkongen skulle jag också (delvis) ställa den på balkongen och stämpa under med "vanliga" stämp för säkerhets skull. Annars ser den inte bredare ut än att du skulle kunna gränsla den utan specialdelar som fackverksbalkar.

Själv skulle jag tycka det skulle bli vanskligt att ställa hela ställningen på balkongen, och frågan är om den ens får plats på "djupet"(?) Men beroende på vad du har för ställningsdelar kanske du inte har något val.
 
Tack för svar. Balkongen är ungefär 3.90, och ställningen är ju endast 3 meter bred, så räcker inte för "att gränsla" balkongen.

Jag hade tänkt på att använda ställningsdelar som stöd under, med ställbar fot som jag tänker mig att jag justerar så den sitter så stumt som möjligt mot balkongens undersida.

Är det så ni tänker er, som stämp, eller finns det någon annan typ av stämp att få tag på som är bättre?
 
Det känns för övrigt som att varenda husägare som har balkong måste få detta problem, men jag har inte hittat några lösningar när jag googlat (men måste googlat dåligt..).
 
Det räcker med ställningsprylar då det är den vikten du ska bära upp
 
C
Frågan är om du har ställningsprylar som funkar? Måttmässigt alltså. Men i så fall blir det nog bra.
Hitta på något bra avslut mot balkongplattan bara, dvs inte bara kila upp änden på en spira direkt mot plattan.
 
C cpalm skrev:
Frågan är om du har ställningsprylar som funkar? Måttmässigt alltså. Men i så fall blir det nog bra.
Hitta på något bra avslut mot balkongplattan bara, dvs inte bara kila upp änden på en spira direkt mot plattan.
Nja, det visade sig nu när jag tog upp detta igen att jag inte hade det... Jag får köpa ytterligare en spira som är 50 cm lång, så löser det sig (hoppas jag)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.