coconut
Jag hade begärt ut energiberäkningen som gjordes inför bygglovet och den som gjordes för slutbesked. Sen jämfört de siffrorna med energideklarationen.
 
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Är med i några fb-grupper med Älvsbyhusägsre. Kan inte minnas någon som inte hamnat på B med god marginal. Hade grävt lite i detta för att se hur det är gjort. Googlade lite snabbt och det verkar bara vara värme, vatten, fastighetsel och ev kyla som ingår i beräkningen för energiklassningen. Inte hushållsel. Energin till varmvatten är ofta schablon tydligen och värmeförbrukningen ska justeras om man tex har 24 grader inomhus istället för 21 grader, som verkar vara den temperatur man beräknar husens energieffektivitet vid. Älvsbyhus anger energiförbrukningen för värme och vatten till 7471 kwh/år i Luleå för huset Linnea. Så det känns konstigt att de ligger 2000 kwh/år över. För mitt hus stämmer Älvsbyhus siffra ganska väl och då har jag ändå inte rullat ut isolering på vinden, borde alltså ha något högre förbrukning om något. Vill minnas att många ligger på energiförbrukning under det av Älvsbyhus beräknade värdet. Du kanske ska bokföra totalen (läses av i fasadmätarslåpet) samt värme och vatten (= värmepumpen och läses av på elcentralen i tvättstugan) under ett-två år och sedan göra en egen energideklaration?
Tack! Ja tycker också det känns lite märkligt.
Se bilaga.

Byggnadens energianvändning är ju 6735 kWh/år vilket skulle ge 52 kWh/m² (vilket är B).
Nu har man dock använt "Byggnadens primärenergianvändning" som är mkt högre.

Energianvändningsformulär med ifyllda värden för värme och el, inklusive värmeväxlarfunktion och referensvärden för byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Energiklassdiagram och information om en byggnads energiprestanda med energiklass C-markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
W Wayney skrev:
Tack! Ja tycker också det känns lite märkligt.
Se bilaga.

Byggnadens energianvändning är ju 6735 kWh/år vilket skulle ge 52 kWh/m² (vilket är B).
Nu har man dock använt "Byggnadens primärenergianvändning" som är mkt högre.

[bild][bild]
Primärenergiförbrukningen, är om jag fattat det rätt, husets energiförbrukning multiplicerad med ett antal faktorer som kan vikta upp eller ner värdet. Faktorererna tar hänsyn till tex uppvärmningskälla, var man bor i landet mm. Frågan är om de gjort normaliseringen korrekt, eftersom väldigt många med samma hus verkar hamnar på B? Du kanske ska ställa frågan på fb i ett älvsbyhusforum och se vad folk har för energiklass? Kanske finns de med C också.
 
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
Kollade snabbt på fb. Klar majoritet verkar ha B. Fanns en C men också en A.
 
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
Ta
S Skåning82 skrev:
Primärenergiförbrukningen, är om jag fattat det rätt, husets energiförbrukning multiplicerad med ett antal faktorer som kan vikta upp eller ner värdet. Faktorererna tar hänsyn till tex uppvärmningskälla, var man bor i landet mm. Frågan är om de gjort normaliseringen korrekt, eftersom väldigt många med samma hus verkar hamnar på B? Du kanske ska ställa frågan på fb i ett älvsbyhusforum och se vad folk har för energiklass? Kanske finns de med C också.
Tack! Får kika på det.
 
coconut
Borde annars stå kontaktuppgifter till den som utfört energideklarationen, du kan säkert kontakta den personen och få en förklaring till varför det blev C.
 
  • Gilla
Wayney och 1 till
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Borde annars stå kontaktuppgifter till den som utfört energideklarationen, du kan säkert kontakta den personen och få en förklaring till varför det blev C.
Såg en sak som jag hade frågat om. Jag tolkar det som att angiven förbrukning är faktiskt avlästa siffror från 2023. De anger dels uppvärmning och dels tappvarmvatten, summan av dessa blir totalen, som ligger på 6738 kwh/år. Dock så kan man inte skilja på dessa vid avläsning på elcentralen. Man kan läsa av hur mycket frånluftsvärmepumpen förbrukat under året och den siffran består av uppvärmning + varmvatten. Det går inte att se uppdelningen. Om siffran som står i raden för frånluftsvärmepumpen i energideklarationen är avläst så är det hela den totala förbrukning och inget varmvatten ska adderas till den. Så kolla med tidigare ägare om de har sina avläsningar kvar och se hur det stämmer med deklarationenens siffror. Har personen som gjorde deklarationen trott att det avlästa värdet enbart var uppvärmning så kan de ha lagt till en schablon för tappvarmvatten, vilket isf är 1518 kwh/år enligt raden för tappvarmvatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Såg en sak som jag hade frågat om. Jag tolkar det som att angiven förbrukning är faktiskt avlästa siffror från 2023. De anger dels uppvärmning och dels tappvarmvatten, summan av dessa blir totalen, som ligger på 6738 kwh/år. Dock så kan man inte skilja på dessa vid avläsning på elcentralen. Man kan läsa av hur mycket frånluftsvärmepumpen förbrukat under året och den siffran består av uppvärmning + varmvatten. Det går inte att se uppdelningen. Om siffran som står i raden för frånluftsvärmepumpen i energideklarationen är avläst så är det hela den totala förbrukning och inget varmvatten ska adderas till den. Så kolla med tidigare ägare om de har sina avläsningar kvar och se hur det stämmer med deklarationenens siffror. Har personen som gjorde deklarationen trott att det avlästa värdet enbart var uppvärmning så kan de ha lagt till en schablon för tappvarmvatten, vilket isf är 1518 kwh/år enligt raden för tappvarmvatten.
Tack!
 
coconut
Jag tror man bara gått på elräkningarna och sen har man normaliserat värdena utifrån pumpmodell. I alla fall så min energideklaration ser ut.

Det var ingen som läste av några värden när jag gjorde min energideklaration, utan allt är beräknat på samma sätt som när man gör energiberäkningen vid nybyggnation.

Det krävs X antal kWh för att värma Y antal kvadrat till Z temp med värmepump V.
 
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Jag tror man bara gått på elräkningarna och sen har man normaliserat värdena utifrån pumpmodell. I alla fall så min energideklaration ser ut.

Det var ingen som läste av några värden när jag gjorde min energideklaration, utan allt är beräknat på samma sätt som när man gör energiberäkningen vid nybyggnation.

Det krävs X antal kWh för att värma Y antal kvadrat till Z temp med värmepump V.
De jag känner till, inklusive jag själv läste av på elcentralen och i fasadmätarskåpet. Man måste inte göra så, men det blir ju rätt. Killen som gjorde vår deklaration frågade om jag hade avlästa värden. Så jag hade nog frågat hur de har gjort. Jag fick till mig att det är skillnad på energiberäkningen som ska med när man bygger och den som görs efter 2 åt. Den senare bör baseras på verkliga värden och de kan man ju ta från elräkningarna. Men då blir det att man lägger på en uppskattning för att skilja hushållselen från resten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
coconut
Det skadar inte att fråga, för att reda ut eventuella missförstånd eller fel.

Till min energideklaration fick jag dels själva energideklaration men även en bilaga där han som gjorde deklaration beskrev hur han räknat.
 
  • Gilla
Wayney och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.