skulle vilja hyra en sugmaskin med lång slang som suger upp allt spån på vinden. Nån som kan rekommendera ett ställa som hyr ut?
 
B
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
skulle vilja hyra en sugmaskin med lång slang som suger upp allt spån på vinden. Nån som kan rekommendera ett ställa som hyr ut?
Ska du ta bort isoleringen?
 
B bygges skrev:
Ska du ta bort isoleringen?
Ja, det är kallvind nu med spån som isolering.
 
Det generella är att man ofta säger att ouppvärmda hus inte ska ha ångspärr på insidan eftersom fukten får från varmt till kallt. Sen finns det ångbroms som används vid t.ex. cellulosa isolering. Jag har tjocka väggar med isocell cellulosa isolering och ångbroms. med såpas tunna väggar behöver du ingen ångspärr men det är bra om du vill tilläggsisolera.

Med glasull vill man gärna ha helt tät folie då glasull svarar dåligt på fukt.

När det gäller taket så beroende på utformning så kan det vara en god idé att låta spånet ligga och istället isolera utvändigt på råsponten. DVS lyfta takplåten, lägga isolering över hela taket och sen lägga tillbaka plåten ovanför. allt beror på den totala ambitionsnivån
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
Hej! Jag har nyligen köpt en off-grid-stuga i Småland tillsammans med min flickvän och ska påbörja en omfattande renovering och modernisering, dvs sätta in el (solpaneler och batterier), rinnande vatten, och enskilt avlopp. Tänkte att jag kan dokumentera processen här för alla som vill följa med. Det kommer sannolikt även bli bastubyggande, badtunna, trädäck, utekök mm. Jag kommer ha frågor på vägen och hoppas jag kan få lite hjälp av dom som är intresserade :)
Spännande, jag följer gärna! 😊
 
  • Gilla
Gluteus Maximus
  • Laddar…
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
Valet jag har innan jag monterar stående slätspont är att antingen riva masonitskivorna och ersätta befintlig isolering, eller bara regla på befintliga reglar och sätta ny isolering framför masonitskivorna. Vad tycker ni?
Ett 50-talshus har knappast någon bra isolering. Jag förmodar att det är en yttervägg du undersöker. Det svarta du viker ner, är det en papp eller fuktspärr? isoleringen ser inte bra ut. Det skulle vara bra att veta, utifrån och in, vad varje lager är och dimensionerna på luren och reglar. Kan det även finnas en 2-tum stående plankvägg alldeles under ytterpanelen (vanligt på 40-50-tal)? Det som du kallar masonit verkar vara Tretexskiva (en porös, mjuk skiva vanlig under nämnda årtal) eller spånskiva.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gluteus Maximus
  • Laddar…
B
T Thomas Buskhagen skrev:
Ett 50-talshus har knappast någon bra isolering. Jag förmodar att det är en yttervägg du undersöker. Det svarta du viker ner, är det en papp eller fuktspärr? isoleringen ser inte bra ut. Det skulle vara bra att veta, utifrån och in, vad varje lager är och dimensionerna på luren och reglar. Kan det även finnas en 2-tum stående plankvägg alldeles under ytterpanelen (vanligt på 40-50-tal)? Det som du kallar masonit verkar vara Tretexskiva (en porös, mjuk skiva vanlig under nämnda årtal) eller spånskiva.
Varför ser inte isoleringen bra ut? Verkar vara en videoteknisk grön färgstörning.
 
B bygges skrev:
Om du inte har tecken till fuktproblem i övrigt så är ju glasull väldigt problemfritt och i princip i nyskick efter 50 år i vägg. Tycker det låter som mycket arbete att riva allt och relativt onödigt. Hur många cm isolering är det idag, ser ut som ca 10-16 cm? Har du räknat på vinsten att tilläggsisolera? Den stora värmeförlusten är i tak och fönster. Du kommer ju förlora en hel del innerutrymme i en redan liten stuga om du ska isolera ytterligare typ 10 cm på insida i alla ytterväggar. Sen är det ju så att om du idag inte har fuktproblem så har konstruktionen bevisat sig. Om man nu börjar ändra med isolering, ångspärrar m.m då är det en annan konstruktion, det kan bli för tätt, ni får problem med lukt, det kan skapas andra krav på ventilation osv. Fundera igenom detta.
Det finns en skorsten, så det borde finnas en pipa som används för ventilation. Om det behövs kan man där lägga till en frånluftsfläkt.
 
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
Yes, tänkte på vintertid frysen sjön 100 m bort till is och blir najs att nyttja till roliga grejer.

Exakt, har planerat taket först, sen jobba mig neråt.
Då är det bäst med en fuktspärr på ytterväggarnas insida.
 
  • Gilla
Gluteus Maximus
  • Laddar…
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
Bra poäng! tänker att jag öppnar upp allt för att åtminstone se skicket på isoleringen. Men då är nästa grej, ska man lägga ångspärr mot ytterväggarna efter isoleringen? Tänker på väggarna. Hört att om man inte nyttjar stugan på vintern så ska man inte ha ångspärr. Nån som vet?
När du då och då skall vara där på vintern bör du ha en ångspärr på ytterväggarnas insida, alldeles innanför innerpanelen. Skall du ha huset lite uppvärmt 5-10° för att håll bort frost och lite fuktighet på vintern, vilket huset mår bra av, så skall du ha nämnda ångspärr/fuktspärr.

Jag har själv varit i princip samma situation att renovera en välbygd sommar stuga från 1945 på 40m2 + 10m2 enkelglasad veranda. Ytterväggar utifrån: Liggande blockpanel, vindpapp, 2-tum stående plank, liggande 20mm spont, Tretexskiva, glespanel med luftspalt, vaxat paper, Tretexskiva - sammanlag ca 12,5 cm. Jag tog bort ytterpanelen, häftade med rostfria klammer en ångspärr, sedan stående masonitbalkar (45x45 regel med spår för 22cm oljehärdad masonit + 45x45 med det andra spåret för masonitskivan). Skruvade fast dessa i planken med 45+100+100+45 c/c 60cm, mineralull emellan. På utsidan liggande 45x70 reglar med 60cm avstånd och 50mm cellplast (vindspärr - inte ångtät!) emellan. Alltså 20mm luftspalt som täcktes med stående lockpanel vars nedre ände nedsågades och sattes i bad av trätjärefärg uppblandat med 5-10% träsprit.

När allt var klart målades huset med trätjära och sprit. Elvärmekostnaderna med detta och andra åtgärder sjönk med 40% och då har jag inte åtgärdat en vägg åt norr. För att få plats med masonitbalkarna, så var jag tvungen att förlänga takfoten runt om huset. I framtiden kommer jag ta bort allt onödigt innanför väggens stående plank och sätta på ny innerpanel. Rummen kommer då öka med ca 50mm mot ytterväggarna. Boytan blir nästan 2m2 större.
 
  • Gilla
Sommarställe och 3 till
  • Laddar…
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
Ja, det är kallvind nu med spån som isolering.
ecb182 ecb182 skrev:
Vad är syftet med att isolera mer i väggarna? Ska ni använda stugan frekvent vintertid?

Bäst effekt borde vara att titta över isoleringen i tak först.
Japp, kommer
U Ulrika Berglund.hbg skrev:
Stort Lycka till er pärla. Glöm inte att njuta också😊
Tack!
 
B bygges skrev:
Ska du ta bort isoleringen?
Jag tar bort spånet och ersätter det med glasull och öppnar upp till nock.
 
Gjorde hål i taket och slängde ner spånet genom det. Dock märkte jag att det kommer bli väldigt jobbigt att göra så hela vägen så jag tänker ringa in en firma med spånsug.
 
  • Stor hög av spån på ett rumsgolv bredvid öppen dörr, med träpanel och blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar lägga det i säckar redan på vinden annars. ;)

Men spånsug låter ju käckt, då slipper du greja.
 
  • Gilla
Gluteus Maximus
  • Laddar…
Fick lite priser från olika firmor. Kostar ca 3000 kr/h och samma i framkörningsavgift. Sen tillkommer kostnad för att tippa avfallet (spånet) på ca 300 kr/ton. För min del inte aktuellt tyvärr då närmaste sugbil är mer än 1 timme bort. Får bli att jag fyller säckarna uppe och sätter dom på en rullbräda till luckan ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.