B Birrdie skrev:
Ja, det är större än luckor 😅 Har aldrig sysslat med liknande, men vi har en jättebra snickare som kommer göra det mesta, men jag vill gärna lära mig och göra vissa saker själv, ex kottla golvet.
Tack!
Bra där, mina takter.
Ja många gånger är en erfaren snickare guld :)
/W
 
C
B Birrdie skrev:
Well huset är från 1810 så.
Vet inte om jag är riktigt med på vad du vill säga med det, men detta med att "standard" spännvidd är ~4m gäller timmerhus av alla åldrar, och följer helt enkelt av att det är optimalt med tanke på böjstyvheten i en timmerstock.

Om det stämmer med 7,4 m kan jag egentligen inte tänka mig annat än att din golvås varit avburen på mitten av en hjärtvägg från början, men svårt att få en helhetsbild utifrån bilderna och det du skriver.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nu blev snickarn som skulle hjälpa oss med detta sjukskriven, så nu verkar vi behöva göra mkt själva.

Stocken som går i mitten sviktar alltså och jag har nu också fått till mig att det är rätt underdimensionerat bjälklag.

Så, nu undrar jag om vår enda lösning eg är att ta upp allt och göra om helt?
Limträ om båda sidor balken för att förstärka?

Förfallen vind med träbjälkar, isolering, och rör, synligt dagsljus genom fönster, försummelse och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takbjälkar, fönsterljus, träreglar, pågående byggnadsarbete, verktyg, träplankor, isolering, oavslutad inomhuskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Är det denna stock som är problemet?
Finns det alltså inte en enda vägg under denna på våningen under? Kan du lägga upp en planlösning på våningen under så man kanske får en bättre uppfattning? Limträ på båda sidorna kommer att hjälpa. Men ännu bättre om det skulle finnas möjlighet att stötta underifrån. Lägg upp en skiss med mått på övervåningen också så man ser alla mått m.m. Sedan skulle jag lägga reglar/ limträ mellan alla stockar så man på så sätt får en bättre samverkan mellan stockarna. Som jag skrev tidigare så hjälper reglarna ovan stockarna bara till att fördela lasterna mellan stockarna. Så stockarna är golvets svagaste punkt
Vind med synliga träbjälkar, isolering, röran, en censurerad del, och en pil som pekar neråt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
T Tompafix skrev:
Limträ på båda sidorna kommer att hjälpa.
Fast även med limträ kommer man inte runt grundproblemet med att 7,4 m är på tok för lång spännvidd för de dimensionerna. Man behöver komma upp i ~ 3-400 mm höjd på balken för att komma ner i normala toleranser för svikt med den spännvidden. De enda rimliga känns som att avväxla på mitten med en tvärgående vägg eller balk.
 
T Tompafix skrev:
Är det denna stock som är problemet?
Finns det alltså inte en enda vägg under denna på våningen under? Kan du lägga upp en planlösning på våningen under så man kanske får en bättre uppfattning? Limträ på båda sidorna kommer att hjälpa. Men ännu bättre om det skulle finnas möjlighet att stötta underifrån. Lägg upp en skiss med mått på övervåningen också så man ser alla mått m.m. Sedan skulle jag lägga reglar/ limträ mellan alla stockar så man på så sätt får en bättre samverkan mellan stockarna. Som jag skrev tidigare så hjälper reglarna ovan stockarna bara till att fördela lasterna mellan stockarna. Så stockarna är golvets svagaste punkt
[bild]
Ja precis, det är den som sviktar. Nej, ingen vägg, vårt vardagsrum är under. Ska man stötta underifrån så blir de limträbalk i innertaket därnere, hade allra helst undvikit det, men är det enda sättet att få bort svajet så. Bifogar bild på hur vi tänkt bygga upp med väggar osv, där står mått också. Ingen av dessa innerväggar finns alltså i dagsläget. Måtten är efter nedervåningen, så man fick mer exakt med isolering osv.

. Ritning av lägenhet med mått, tre rum, kök, vardagsrum, badrum och garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cpalm skrev:
Fast även med limträ kommer man inte runt grundproblemet med att 7,4 m är på tok för lång spännvidd för de dimensionerna. Man behöver komma upp i ~ 3-400 mm höjd på balken för att komma ner i normala toleranser för svikt med den spännvidden. De enda rimliga känns som att avväxla på mitten med en tvärgående vägg eller balk.
Ja, känns som sista utvägen att sätta upp i innertaket på nedervåningen. Men hade hoppats man kunde lösa det utan att ha balkar på innertaket.
 
B Birrdie skrev:
Ja precis, det är den som sviktar. Nej, ingen vägg, vårt vardagsrum är under. Ska man stötta underifrån så blir de limträbalk i innertaket därnere, hade allra helst undvikit det, men är det enda sättet att få bort svajet så. Bifogar bild på hur vi tänkt bygga upp med väggar osv, där står mått också. Ingen av dessa innerväggar finns alltså i dagsläget. Måtten är efter nedervåningen, så man fick mer exakt med isolering osv.

.[bild]
Var går den stock som sviktar? Det känns ju som att den måste passera någon innervägg och då kan du ju bygga in en stolpe i innerväggen. Sen hänger jag inte riktigt med på spännvidden 7,4m - kan inte hitta det avståndet mellan ytterväggar i ritningen?

EDIT: Såg nu att ritningen var för övervåningen. Glöm det jag skrev ovan. Är undervåningen helt utan innerväggar? Har du möjlighet att lägga upp en ritning för undervåningen?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om man tittar på ritningen så verkar rummet vara 8.74x7.08m?
 
T Tompafix skrev:
Om man tittar på ritningen så verkar rummet vara 8.74x7.08m?
Eftersom den appen jag använde var för att testa olika planlösningar, tog jag måtten från nedervåningen så man fick mer exakta mått som de kommer bli, med regling, isolering etc. Så själva rummet är något större.
 
D Dublin skrev:
Var går den stock som sviktar? Det känns ju som att den måste passera någon innervägg och då kan du ju bygga in en stolpe i innerväggen. Sen hänger jag inte riktigt med på spännvidden 7,4m - kan inte hitta det avståndet mellan ytterväggar i ritningen?

EDIT: Såg nu att ritningen var för övervåningen. Glöm det jag skrev ovan. Är undervåningen helt utan innerväggar? Har du möjlighet att lägga upp en ritning
D Dublin skrev:
Var går den stock som sviktar? Det känns ju som att den måste passera någon innervägg och då kan du ju bygga in en stolpe i innerväggen. Sen hänger jag inte riktigt med på spännvidden 7,4m - kan inte hitta det avståndet mellan ytterväggar i ritningen?

EDIT: Såg nu att ritningen var för övervåningen. Glöm det jag skrev ovan. Är undervåningen helt utan innerväggar? Har du möjlighet att lägga upp en ritning för undervåningen?
Ungefär såhär ser den delen ut på nedervåningen. Ritning av en första våningsplanlösning med diverse rum och måttangivelser, i ett digitalt format.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vart är stocken?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
B Birrdie skrev:
Ja precis, det är den som sviktar. Nej, ingen vägg, vårt vardagsrum är under. Ska man stötta underifrån så blir de limträbalk i innertaket därnere, hade allra helst undvikit det, men är det enda sättet att få bort svajet så. Bifogar bild på hur vi tänkt bygga upp med väggar osv, där står mått också. Ingen av dessa innerväggar finns alltså i dagsläget. Måtten är efter nedervåningen, så man fick mer exakt med isolering osv.

.[bild]
Var är trappan?🤔
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Syns lite i en bild ovan.
Alla golvbjälkar vilar på denna.

Limträbalkar på båda sidor om stocken.
Eller en beräknad I-balk parallellt med stocken, upplyft mot golvbjälkarna.

Öppna upp ett hål och trä in från yttervägg. Lyft med t ex traktor.

Ett annat sätt är ju annars att kapa golvbjälkarna på ena sidan och lägga i en hel hög limträbalk
Hänga upp de kapade golvbjälkarna med kraftiga balkskor.
Givetvis skruva fast ursprungliga stocken mot nya bärande limträbalken ena sidan.

Oavsett måste det fixas nåt stadig att placera vald balk på vid båda ytterväggarna.

Så skulle jag ha gjort, som min far ofta sa.


Är det en danslokal på bottenvåningen? Annars vore en ordentlig stötta enklaste alternativet, om golvet där nere är tillräckligt bärande.
 
useless useless skrev:
Vart är stocken?
TS är väldigt sparsam med info, men min killgissning är att den går lodrätt i planritningarna ungefär 1,5m från höger yttervägg.
Fråga till TS - är planlösningen på bottenvåningen spikad eller ska det byggas om även där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.