Hur vet jag vilken fläkt?

Vi har ventilation gemensamt. Är det lagligt att koppla på vanlig köksfläkt till ventilationen. Frågade besiktningsman på Riksbyggen han sa följande. Det får man absolut inte göra. Vi har haft OVK besiktning där dessa lgh som installerat köksfläkt kopplat till ventilationen godkänt. Var får jag reda på fakta vad som gäller. Går inte att få svar av föreningen då flera gjort en sådan i installation. Bild på ventilationen i köket Tacksam för svar// Pia
 
  • Ventilationslucka på vägg, säkerhetsdetektor i hörn, inomhus, sparsam belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det finns en gemensam ventilation med gemensam fläkt så får man inte lägga en till fläckt som trycker in luft i kanalen.
Det finns fläktkopor som ser ut som fläktar men är endast "ihåliga" så att du får ner utsuget närmare spisen.
 
Bild från ett kök. Här är fläkten kopplad till ventilationen. En kryddhylla är också monterad. Detta är väl inte ok vid. Gemensamt (självdrag)
 
  • Ett hörn av ett minimalistiskt kök med vita skåp, svart arbetsbänk, spis och kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Piffy Piffy skrev:
Bild från ett kök. Här är fläkten kopplad till ventilationen. En kryddhylla är också monterad. Detta är väl inte ok vid. Gemensamt (självdrag)
Är det egen motor inne i den eller är det bara "tomt skal" med filter i?
 
Fyllt fungerande fläkt.
 
En bild till från en annan lgh i min trapp.
Här syns det tydligt att den är inkopplad. Anmäler jag detta till kommun. Dessa är godkända vid ovk...
 
  • Modernt kök med mörkgrå skåp, marmormönstrad stänkskydd, bänkskiva och kaffemaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
då finns det också möjlighet att det är kolfilterfläkt som inte är koplad med fast rör upp till ventilationen.

Men om det är så att det finns rör bakom hyllan så skulle jag rekomendera dig att sätta upp ett papper (hushållspaper) över ditt utsug så de hålls där och de skall inte falla ner för de indikerat på att draget (utsuget) försvinner och du kan få os från grannen, och det i sin tur behöver åtgärdas
 
BirgitS
Piffy Piffy skrev:
Är det lagligt att koppla på vanlig köksfläkt till ventilationen.
Det finns ingen lag på det sättet men OVK ska gå igenom.
Piffy Piffy skrev:
Vi har haft OVK besiktning där dessa lgh som installerat köksfläkt kopplat till ventilationen godkänt.
Det går ju inte att se skillnad på en vanlig köksfläkt, en spiskåpa och en alliance-fläkt.

Vad för fläkt/fläktliknande som går att ansluta beror på om det är självdrag eller en central frånluftsfläkt. Om det är självdrag beror det dessutom på om varje lägenhet har en egen tät kanal eller om lägenheterna delar på kanalen.
Piffy Piffy skrev:
Var får jag reda på fakta vad som gäller.
Ventilationsexpert, gärna på det företag som gjorde OVK senast.
Piffy Piffy skrev:
Anmäler jag detta till kommun
Kommunen bryr sig knappast.
Piffy Piffy skrev:
Dessa är godkända vid ovk...
Om du anser att OVK har gett ett felaktigt utlåtande så är nog bästa sättet att du går med i styrelsen och därmed själv kan kontrollera vilket företag som gör OVK och att det ger ett korrekt resultat. Näst bästa är att du skriver en motion till årsstämman och i den begär en redogörelse från styrelsen gällande ventilationssystem och OVK.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.