Med andra pågående diskussioner föreslår jag att denna tråden specifikt handlar om att dela tips och råd kopplade till boende i lägenhet.

Antar att området är strömlöst vilket innebär att tex fjärrvärmen är utslagen. Lägenheten saknar alternativ värmekälla (få lägenheter har kamin).

Vilka typer av kaminer rekommenderar ni? Fotogen? Gas? Vilka modeller har även kokplatta? Har man balkong som inte är inglasad tillåts man ha som mest 30kg gas i förvar (P11 gasolflaska).

Vilka andra knep, tex isolering utav fönster, eller andra tror? Är söderläge att föredra under vinterhalvåret?

Låt oss även anta att boende främst håller sig inom ett och samma rum, dvs matlagning, sömn mm. ~30m2 för att ha lite marginal.

Dela gärna era rekommendationer!
 
Genaugenau Genaugenau skrev:
Med andra pågående diskussioner föreslår jag att denna tråden specifikt handlar om att dela tips och råd kopplade till boende i lägenhet.

Antar att området är strömlöst vilket innebär att tex fjärrvärmen är utslagen. Lägenheten saknar alternativ värmekälla (få lägenheter har kamin).

Vilka typer av kaminer rekommenderar ni? Fotogen? Gas? Vilka modeller har även kokplatta? Har man balkong som inte är inglasad tillåts man ha som mest 30kg gas i förvar (P11 gasolflaska).

Vilka andra knep, tex isolering utav fönster, eller andra tror? Är söderläge att föredra under vinterhalvåret?

Låt oss även anta att boende främst håller sig inom ett och samma rum, dvs matlagning, sömn mm. ~30m2 för att ha lite marginal.

Dela gärna era rekommendationer!
Om man ska skaffa kamin bör man välja en vedkamin, till exempel en gammal Husqvarna 153 eller motsvarande Viking kamin eller om behovet av värme och matlagning är litet och kortvarigt en ny UGGLAN från vedkaminer.nu (men vilka lägenhetsboende utan eldstad har plats och möjlighet att lagra ved ,gasol eller fotogen så det räcker för en en enda vintermånad?)

Är nog enklast att tälta innomhus och laga mat på spritkök om man tror sig kunna stanna i lägenheten en tid i en strömlös situation, ett litet popup tält,ett trangiakök och åtminstone 5l T-röd bör rymmas i alla lägenheter.
 
  • Gilla
Genaugenau och 1 till
  • Laddar…
Det med värmen kan bli svårt, då det för det mesta blir avgaser. Kan gå med en gasolkamin och dom finns i olika storlekar. Att fixa maten är inga problem, bara starta upp grillen på balkongen eller utanför huset om balkong inte finns.
 
J jonaserik skrev:
Det med värmen kan bli svårt, då det för det mesta blir avgaser. Kan gå med en gasolkamin och dom finns i olika storlekar. Att fixa maten är inga problem, bara starta upp grillen på balkongen eller utanför huset om balkong inte finns.
Köper man till exempel en UGGLA skaffar man lämpligen samtidigt skorstensrör och förbereder en skiva i eldfast mtrl som får ersätta till exempel ett vädringsfönster vid behov.

Gasol kan man knappast räkna med att kunna skaffa om lägenheten blir strömlös, såndana importvaror bör isåfall köpas och lagras i förväg, dvs helst i går.
 
F fribygg skrev:
Köper man till exempel en UGGLA skaffar man lämpligen samtidigt skorstensrör och förbereder en skiva i eldfast mtrl som får ersätta till exempel ett vädringsfönster vid behov.

Gasol kan man knappast räkna med att kunna skaffa om lägenheten blir strömlös, såndana importvaror bör isåfall köpas och lagras i förväg, dvs helst i går.
Nu gav jag bara exempel på vad det går att göra, inga vidlyftiga åtgärder. Ska det vara som du säger, så ska all idag fixa till så att det går att ha en skorsten ut genom något vädrongsfönster, tveksamt om det inte blir så varmt att det bränner trät på sidan. Bör nog vara ett lite större fönster för det. Har kanske med lite andra ett försprång för nödläge. Har vedpanna ( men inte självcirk ) och både elverk och inverter 12VDC - 230VAC att driva div. eldetaljer.
 
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med värmen kan bli svårt, då det för det mesta blir avgaser. Kan gå med en gasolkamin och dom finns i olika storlekar.
Hur tänker du hantera avgaserna och fukten som förbränningen i gasolkaminen skapar?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur tänker du hantera avgaserna och fukten som förbränningen i gasolkaminen skapar?
Gasol avger bara CO2 och vatten ,exakt samma som när en människa andas och en bra kamin har CO2 sensor som stänger av vid för hög halt.

Det som behövs är hyffsad ventilation, det går åt mycket luft för förbränningen.
Jag värmde mitt hus med gasolkamin vid strömavbrottet efter stormen Gudrun och visst blev det fuktigt men hanterbart.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man ska skaffa kamin bör man välja en vedkamin, till exempel en gammal Husqvarna 153 eller motsvarande Viking kamin eller om behovet av värme och matlagning är litet och kortvarigt en ny UGGLAN från vedkaminer.nu (men vilka lägenhetsboende utan eldstad har plats och möjlighet att lagra ved ,gasol eller fotogen så det räcker för en en enda vintermånad?)

Är nog enklast att tälta innomhus och laga mat på spritkök om man tror sig kunna stanna i lägenheten en tid i en strömlös situation, ett litet popup tält,ett trangiakök och åtminstone 5l T-röd bör rymmas i alla lägenheter.
Fina tips, tack!

I mitt kök finns en tallriksventil i brösthöjd på väggen, ovan diskbänk (tilluft misstänker jag): https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lriksventil-282-100-pl-f-spiroror-p-001683816 - Snarlik denna från Beijer. Finns även en i takhöjd jag skulle tro är frånluft. För enkelhetens skull borde det kanske gå att förbereda rör mellan tex Ugglan till ventilen (som självfallet skruvas bort)? Den i sin tur leder ut genom ytterväggen som är någon slags grov cementblandning från 50-talet. Sitter ett plastfäste i luftkanalen som troligen smälter av den heta röken men det får man väl acceptera. Någon feedback på denna typ utav nödlösning?

Bör kaminen placeras på något eldfast material eller kan den stå direkt på parkettgolvet vi har i köket?
 
F fribygg skrev:
Köper man till exempel en UGGLA skaffar man lämpligen samtidigt skorstensrör och förbereder en skiva i eldfast mtrl som får ersätta till exempel ett vädringsfönster vid behov.

Gasol kan man knappast räkna med att kunna skaffa om lägenheten blir strömlös, såndana importvaror bör isåfall köpas och lagras i förväg, dvs helst i går.
Kan du hjälpa mig förstå tanken med skivan och vädringsfönstret?

Finns det ngn bra resurs online som förklarar hur man bör vädra, utan att spilla för mkt värme?
 
D Dilato skrev:
Gasol avger bara CO2 och vatten ,exakt samma som när en människa andas och en bra kamin har CO2 sensor som stänger av vid för hög halt.

Det som behövs är hyffsad ventilation, det går åt mycket luft för förbränningen.
Jag värmde mitt hus med gasolkamin vid strömavbrottet efter stormen Gudrun och visst blev det fuktigt men hanterbart.
Har du tips på en gasolkamin?

Hur vädrade du tillräckligt utav att spilla värme? Hade du ngn slags ”dagsrutin” för uppvärmning, då du lyckades hålla en jämn temperatur?
 
D Dilato skrev:
Gasol avger bara CO2 och vatten ,exakt samma som när en människa andas och en bra kamin har CO2 sensor som stänger av vid för hög halt.
Genaugenau Genaugenau skrev:
Kan du hjälpa mig förstå tanken med skivan och vädringsfönstret?
Jag skulle oavsett val av bränsle till en kamin vilja ha en förberedd skorstenslösning, om man väljer en skiva i till exempel Cembrit, anpassar den i storlek för ett på förhand utvalt fönster, kanske till och med monterar gångjärn så man kan lyfta bort befintlig fönsterbåge och hänga dit skivan med skorstensgenomgång.

Cembrit skivan förser man lämpligen med brandsäker isolering och hål för skorstensröret., Ev klär man även insidan med brandsäkert skivmtrl.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle oavsett val av bränsle till en kamin vilja ha en förberedd skorstenslösning, om man väljer en skiva i till exempel Cembrit, anpassar den i storlek för ett på förhand utvalt fönster, kanske till och med monterar gångjärn så man kan lyfta bort befintlig fönsterbåge och hänga dit skivan med skorstensgenomgång.

Cembrit skivan förser man lämpligen med brandsäker isolering och hål för skorstensröret., Ev klär man även insidan med brandsäkert skivmtrl.
Tusen tack, skivan ersätter alltså ett fönster och monteras på samma gångjärn. Ska se mig om vad lokala fönstermontörer offererar - är varken tillräckligt händig eller har tiden själv i nuläget.

Dum fråga - givet en sådan lösning du förespråkar, hur ställer du dig till vädring?
 
Genaugenau Genaugenau skrev:
Tusen tack, skivan ersätter alltså ett fönster och monteras på samma gångjärn. Ska se mig om vad lokala fönstermontörer offererar - är varken tillräckligt händig eller har tiden själv i nuläget.

Dum fråga - givet en sådan lösning du förespråkar, hur ställer du dig till vädring?
Det är väl bra att kunna vädra, kanske bra att förbereda även för detta om lägenheten normalt är beroende av mekanisk ventilation.

Skivan behöver inte monteras på befintliga gångjärn, det är bara ett sätt. Du kanske kan välja att klämma fast en skiva med förberett hål på liknande sätt som många gamla lösa myggfönster klämdes av fönsterbågen på tvåglasfönster?

Kanske har lägenheten murade och putsade stenväggar och möjlighet att gå ut med skorstenrör genom befintlig tillluftsventil i yttervägg?
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Genaugenau Genaugenau skrev:
Fina tips, tack!

I mitt kök finns en tallriksventil i brösthöjd på väggen, ovan diskbänk (tilluft misstänker jag): [länk] - Snarlik denna från Beijer. Finns även en i takhöjd jag skulle tro är frånluft. För enkelhetens skull borde det kanske gå att förbereda rör mellan tex Ugglan till ventilen (som självfallet skruvas bort)? Den i sin tur leder ut genom ytterväggen som är någon slags grov cementblandning från 50-talet. Sitter ett plastfäste i luftkanalen som troligen smälter av den heta röken men det får man väl acceptera. Någon feedback på denna typ utav nödlösning?

Bör kaminen placeras på något eldfast material eller kan den stå direkt på parkettgolvet vi har i köket?
Bild/ bilder på ventilen och väggen?
Om ventilen sitter i brösthöjd har den nog varit tilluft till ett skafferi.
Plast fästen till ventil i brösthöjd tror jag faktiskt att du klarar att ta bort själv utan yrkesmans hjälp, men om fasaden är putsad och gallret på utsidan är innputsat kan du kanske behöva både fastighetsägarens tillstånd och yrkesmans hjälp om du vill ta bort/ ersätta det såhär i förväg, är det en akut situation i krigsläge är det väl bara att slå sönder skiten och trycka ut ett lämpligt plåtrör.

Det är väl bra att förbereda även golvet, kanske äger du ett glasbord som du kan ta skivan ifrån? Om inte är begagnade glasbord med tjocka skivor billiga och lättillgängliga på tex Erikshjälpen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.