Hej,
Jag har ett problem. Min tidigare fullt fungerande shuntstyrning löper amok, då rumsgivaren (Automix 30RB) sannolikt gett upp. Nu styr systemet bara på utetemperaturgivaren och då blir det väldigt hög framledningstemperatur.

Styrningen är Automix 30Q och systemet har ju gått ur tiden, så reservdelar är svårt att hitta. Har kollat runt lite. Är det någon som har en rumsgivare Automix 30RB liggande som man skulle kunna få köpa loss, eller vet någon om det finns någon kompatibel ersättare till denna rumsgivare?

Alternativet blir annars att byta hela automatiken. Det finns då två generella vägar att gå. Vilken är vettigast?
- Enbart rumsgivare, vilket då, om jag fattat det rätt, innebär att styrningen sker mot denna givare och då behöver man inte jiddra med kurvor för utomhustemperatur. Nackdelen kanske är att det vid snabba väderomslag och dålig isolering kan ta en stund innan man kommer tillbaka i temp inne.
- Som nu; rumsgivare och utegivare. Blir mycket pulande med att ställa in rätt kurvstyrning på utegivaren vid nyinstallation kan jag tro, men finns det andra nackdelar?

Tack på förhand!
 
Kolla på ny styrning med trådlös kontroller t.ex.
ESBE CRB221 Trådlös Shuntautomatik
 
L Leif i Skåne skrev:
Kolla på ny styrning med trådlös kontroller t.ex.
ESBE CRB221 Trådlös Shuntautomatik
Tack för tipset. Har faktiskt gjort precis det du rekommenderade och installerat exakt det. Funkar bra so far.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.