Jag lekte lite med övervakningen och styrningen av laddningen (av laddstolpen för trefasladdning av elbilen och av laddboxen med enfas för laddning av laddhybrid) igår kväll, jag har ju inga effekttariffer så än så länge är det relativt enkelt (antagandet är att bägge bilarna kommer att hinna ladda fullt på 7h, vilket är rimligt att tro i normalfallet, hinner de inte så tar jag konsekvenserna då):
- om laddboxen har en bil "ansluten" (state 9V) och om laddstolpen också har en bil "ansluten" (state 9V) men inte laddar, börja ladda via laddboxen om klockan är över 00:01 men mindre än 07:00. Denna regel slår in igen när den andra bilen har laddat klart.
- om elpriset på natten är under medelpriset på natten och om laddstolpen är ansluten (trefasladdning av elbil) så starta laddstolpen med 10A (x3 faser) och stäng eventuell laddning av laddboxen.
- klockan 07.00 stäng av både laddstolpe och laddbox.

Sedan har jag bonusregler för dagtid också, de används nog inte så ofta framöver då detta mest sker på sommaren:
- om klockan är över 13.00 och det nuvarande elpriset är lägre än kommande natts medelpris, aktivera laddning av laddstolpen med 3x10A (aldrig mer, för då flyger säkringarna pga ugn, spis mm).
- om klockan är över 13.00 och det nuvarande elpriset är lägre än kommande natts medelpris och om laddstolpen inte laddar (state 6V), aktivera laddning av laddboxen med 1x16A (denna fas är rensad för att ladda enfas mot laddhybriden)
- om klockan är över 13.00 och det nuvarande elpriset är högre än kommande natts medelpris, stäng av både laddbox och laddstolpe.

Jag har separat kontroll av laddströmmarna (jag antar att 10A alltid får plats på natten, för det har historiskt alltid funnits det utrymmet (toppar uppåt 12A, men de är så korta, några få minuter, så det gör inget):
- om strömmen på var och en av alla de tre faserna är <14A och laddstolpen är i tillståndet "laddar" (state 6V), sätt laddströmmen till 16A
- om strömmen på någon av de tre faserna är >20A och laddstolpen är i tillståndet "laddar" (state 6V), sätt laddströmmen till 10A
- om strömmen på L3 är <14A och laddboxen är i tillståndet "laddar" (state 6V), sätt laddströmmen till 16A
- om strömmen på L3 är >20A och laddboxen är i tillståndet "laddar" (state 6V), sätt laddströmmen till 10A

Jag skulle kunna göra ytterligare granularitet på laddströmmarna då jag har dessa också, men jag skippar det för tillfället. Jag kan ställa laddströmmen i heltalssteg från 6A till 16A.

Slutligen, jag har en override på laddningen också, alla reglerna som stänger av ovan kollar om jag ställt in manuell laddning. Denna återställs dock varje natt, precis som min varmvatten-override gör.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag lekte lite med övervakningen och styrningen av laddningen (av laddstolpen för trefasladdning av elbilen och av laddboxen med enfas för laddning av laddhybrid) igår kväll, jag har ju inga effekttariffer så än så länge är det relativt enkelt (antagandet är att bägge bilarna kommer att hinna ladda fullt på 7h, vilket är rimligt att tro i normalfallet, hinner de inte så tar jag konsekvenserna då):
- om laddboxen har en bil "ansluten" (state 9V) och om laddstolpen också har en bil "ansluten" (state 9V) men inte laddar, börja ladda via laddboxen om klockan är över 00:01 men mindre än 07:00. Denna regel slår in igen när den andra bilen har laddat klart.
- om elpriset på natten är under medelpriset på natten och om laddstolpen är ansluten (trefasladdning av elbil) så starta laddstolpen med 10A (x3 faser) och stäng eventuell laddning av laddboxen.
- klockan 07.00 stäng av både laddstolpe och laddbox.

Sedan har jag bonusregler för dagtid också, de används nog inte så ofta framöver då detta mest sker på sommaren:
- om klockan är över 13.00 och det nuvarande elpriset är lägre än kommande natts medelpris, aktivera laddning av laddstolpen med 3x10A (aldrig mer, för då flyger säkringarna pga ugn, spis mm).
- om klockan är över 13.00 och det nuvarande elpriset är lägre än kommande natts medelpris och om laddstolpen inte laddar (state 6V), aktivera laddning av laddboxen med 1x16A (denna fas är rensad för att ladda enfas mot laddhybriden)
- om klockan är över 13.00 och det nuvarande elpriset är högre än kommande natts medelpris, stäng av både laddbox och laddstolpe.

Jag har separat kontroll av laddströmmarna (jag antar att 10A alltid får plats på natten, för det har historiskt alltid funnits det utrymmet (toppar uppåt 12A, men de är så korta, några få minuter, så det gör inget):
- om strömmen på var och en av alla de tre faserna är <14A och laddstolpen är i tillståndet "laddar" (state 6V), sätt laddströmmen till 16A
- om strömmen på någon av de tre faserna är >20A och laddstolpen är i tillståndet "laddar" (state 6V), sätt laddströmmen till 10A
- om strömmen på L3 är <14A och laddboxen är i tillståndet "laddar" (state 6V), sätt laddströmmen till 16A
- om strömmen på L3 är >20A och laddboxen är i tillståndet "laddar" (state 6V), sätt laddströmmen till 10A

Jag skulle kunna göra ytterligare granularitet på laddströmmarna då jag har dessa också, men jag skippar det för tillfället. Jag kan ställa laddströmmen i heltalssteg från 6A till 16A.

Slutligen, jag har en override på laddningen också, alla reglerna som stänger av ovan kollar om jag ställt in manuell laddning. Denna återställs dock varje natt, precis som min varmvatten-override gör.
Perfekt ju. En box med den logiken skulle jag vilja ha. Det är inget man hittar på kommersiella boxar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F fsn skrev:
Perfekt ju. En box med den logiken skulle jag vilja ha. Det är inget man hittar på kommersiella boxar.
Precis, just därför själv är bäste dräng....
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!
Jag tog mitt första steg till laddbox genom att gräva ner kabelröret ungefär samtidigt som du startade den här tråden.

Under en tid (😉) har jag vägt för och nackdelar med helt hemmabygge likt ditt eget mot lite köpta delar kompletterade med hembygda.

Insåg nyligen mina tidsbegränsningar och råkade surfa in på blocket där jag fann en "dum" begagnad box från välkänt märke för en spottstyver (nåja).

Mycket glad blev jag när den dumma boxen innehåller en potentialfri ingång för att styra när man tillåter laddning, att det även sitter en RPI i boxen kan också öppna möjligheter, det kan bli lite fart i projektet nu när det även finns recept på lite genomtänkt logik i den här tråden.

Men jag blänger lite avundsjukt på styrningen av laddström, ska plugga manualen och mjukvaran lite mer, men jag tror mig ha läst att den justeras via dipswitch i boxen 😞, så en hembyggd lastövervakning begränsas till ren on/off.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Snyggt!
Jag tog mitt första steg till laddbox genom att gräva ner kabelröret ungefär samtidigt som du startade den här tråden.

Under en tid (😉) har jag vägt för och nackdelar med helt hemmabygge likt ditt eget mot lite köpta delar kompletterade med hembygda.

Insåg nyligen mina tidsbegränsningar och råkade surfa in på blocket där jag fann en "dum" begagnad box från välkänt märke för en spottstyver (nåja).

Mycket glad blev jag när den dumma boxen innehåller en potentialfri ingång för att styra när man tillåter laddning, att det även sitter en RPI i boxen kan också öppna möjligheter, det kan bli lite fart i projektet nu när det även finns recept på lite genomtänkt logik i den här tråden.

Men jag blänger lite avundsjukt på styrningen av laddström, ska plugga manualen och mjukvaran lite mer, men jag tror mig ha läst att den justeras via dipswitch i boxen 😞, så en hembyggd lastövervakning begränsas till ren on/off.
Dip switch? Borde gå att löda om till små reläer.... 😁
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dip switch? Borde gå att löda om till små reläer.... 😁
Jag tänkte tanken så snart jag postat...
Har ju faktisk i min närmaste krets personer som sitter med mikroskop och pysslar med kretskort, man kanske skulle övertala dem att plocka upp en lödpenna också... Jag tror det är för smått för mina fördigheter, det var ett par år sedan jag lödde senast.
 
Ett tips är SmartEVSE om man vill ha en enklare process att bygga hårdvaran

https://www.smartevse.nl/

Själva boxen kostade 3000 eller var det 4000 att få ihop.

Jag håller på med den och kan med hjälp av mitt hemautomationssystem göra all logik man kan tänkas behöva. Det finns en firmware med MQTT som gör integration enkelt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Snyggt!
Jag tog mitt första steg till laddbox genom att gräva ner kabelröret ungefär samtidigt som du startade den här tråden.

Under en tid (😉) har jag vägt för och nackdelar med helt hemmabygge likt ditt eget mot lite köpta delar kompletterade med hembygda.

Insåg nyligen mina tidsbegränsningar och råkade surfa in på blocket där jag fann en "dum" begagnad box från välkänt märke för en spottstyver (nåja).

Mycket glad blev jag när den dumma boxen innehåller en potentialfri ingång för att styra när man tillåter laddning, att det även sitter en RPI i boxen kan också öppna möjligheter, det kan bli lite fart i projektet nu när det även finns recept på lite genomtänkt logik i den här tråden.

Men jag blänger lite avundsjukt på styrningen av laddström, ska plugga manualen och mjukvaran lite mer, men jag tror mig ha läst att den justeras via dipswitch i boxen 😞, så en hembyggd lastövervakning begränsas till ren on/off.
Jag har inte analyserat kortet på GARO-boxen men DIP-switchraden drar troligen bara respektive switch till GND så det borde vara en smal sak att sätta samtliga de som konfigurerar laddningsström till off och driva dem från en egen mikrokontroller.

Om du lyckas få tag i någon dokumentation om vilka pinnar som används till vad i rpi-kontakten så är jag intresserad av den detaljen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Perfekt ju. En box med den logiken skulle jag vilja ha. Det är inget man hittar på kommersiella boxar.
Inte för att det här inte är imponerande och att jag också skulle vilja ha kunskapen och självförtroendet att bygga min egen box, men många (de flesta?) kommersiella laddboxar går väl att komma åt att styra genom något hemautomationssystem idag, då kan du göra din fixa din egen logik den vägen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Jag har inte analyserat kortet på GARO-boxen men DIP-switchraden drar troligen bara respektive switch till GND så det borde vara en smal sak att sätta samtliga de som konfigurerar laddningsström till off och driva dem från en egen mikrokontroller.

Om du lyckas få tag i någon dokumentation om vilka pinnar som används till vad i rpi-kontakten så är jag intresserad av den detaljen.
Dels är jag angelägen att få upp en laddbox innan vintern, gärna med automatiserad kontroll över när laddning sker vilket är så gott som klart i och med att det redan finns en färdig ingång, on/off lastbalansering är inte den stiligaste lösningen, men det räddar huvudsäkringarna och laddar ändå tillräckligt för att klara det dagliga behovet med marginal.

Dels ser jag ganska lite nöje med att grotta i och brottas med eventuella utmaningar i Garos mjuk och hårdvara, jag nöjer mig sannolikt med den förberedda ingången.

Även om det rent praktiskt inte förefaller komplicerat att kontrollera switchen är jag lite skeptisk till att Garos controller låter mig göra det under pågående laddning eller ens med boxen ansluten till nätspänning utan att felindikera?

V1 kommer förses med ett fjärrstyrt relä.
V2 kommer sakna Garos kontroller.

Om det blir någon V1.1 återstår att se.
 
De komponenter jag har använt är:
- pollare (https://www.elbutik.se/product.html/airam-kallio-p-pollare)
- plastlåda 250x80x70 (https://www.aliexpress.com/item/4000287507400.html?spm=a2g0o.productlist.main.5.27462eacjufc5P&algo_pvid=34b9dcf4-b3e6-46fb-aaba-0747b8a805ad&algo_exp_id=34b9dcf4-b3e6-46fb-aaba-0747b8a805ad-2&pdp_npi=4@dis!SEK!47.97!38.4!!!4.21!!@21038eda16940714510532592e5c83!10000001190411912!sea!SE!744494485!&curPageLogUid=Ec5eH1yUTemP)
- kopplingsbox (https://www.bauhaus.se/kopplingsdosa-schneider-mureva-ip65-2kantracit)
- singelrelä - belysning (https://www.aliexpress.com/item/1005002867727977.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.79e23f37uwBGpZ&algo_pvid=8dc6a9da-e878-450e-b3b3-f8e6313b3dd2&algo_exp_id=8dc6a9da-e878-450e-b3b3-f8e6313b3dd2-0&pdp_npi=4@dis!SEK!10.48!7.86!!!0.92!!@211b88ee16940715526997575e4ee2!12000022927395897!sea!SE!744494485!&curPageLogUid=61TRQXBrmBEN)
- dubbelrelä - styrning av kontaktorer (https://www.aliexpress.com/item/1005002867727977.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.79e23f37uwBGpZ&algo_pvid=8dc6a9da-e878-450e-b3b3-f8e6313b3dd2&algo_exp_id=8dc6a9da-e878-450e-b3b3-f8e6313b3dd2-0&pdp_npi=4@dis!SEK!10.48!7.86!!!0.92!!@211b88ee16940715526997575e4ee2!12000022927395897!sea!SE!744494485!&curPageLogUid=61TRQXBrmBEN)
- några resistorer (hade jag redan, men exempelvis: https://www.aliexpress.com/item/4001345514790.html?spm=a2g0o.productlist.main.19.49f24bf8ruVREh&algo_pvid=f443b884-f59a-40c2-9242-5ce70476f118&aem_p4p_detail=20230907002641666772224770510004290184&algo_exp_id=f443b884-f59a-40c2-9242-5ce70476f118-9&pdp_npi=4@dis!SEK!75.65!68.13!!!6.64!!@211b88f116940716019415354e57d7!12000029390160616!sea!SE!744494485!&curPageLogUid=t4sR06qfClsH&search_p4p_id=20230907002641666772224770510004290184_2)
- transistor BC547 (hade jag redan, men exempelvis: https://www.aliexpress.com/item/32856312651.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.38ee119e3MRM3Y&algo_pvid=e7e0d57e-4e9c-4563-ae6b-64566c26257a&algo_exp_id=e7e0d57e-4e9c-4563-ae6b-64566c26257a-0&pdp_npi=4@dis!SEK!124.76!62.32!!!10.95!!@211b88ef16940716483531719e32a6!12000031566046977!sea!SE!744494485!&curPageLogUid=LNkxjfXMQlm4)
- CPU NodeMCU mini D1 (https://www.aliexpress.com/item/4000420770002.html?spm=a2g0o.productlist.main.7.420665e3Vm6NmL&algo_pvid=ad9818aa-da22-4f41-9552-8cb1eef3fdf4&algo_exp_id=ad9818aa-da22-4f41-9552-8cb1eef3fdf4-3&pdp_npi=4@dis!SEK!9.00!7.98!!!0.79!!@21038ed816940716868105422e29cf!12000029216449599!sea!SE!744494485!&curPageLogUid=moeCUNt4Edmq)
- kablar för 400V - Hornbach metervara
- ladduttag (https://www.aliexpress.com/item/1005005818673647.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.62f5f9a4N9ARuj&algo_pvid=e312709f-2634-44ea-9548-42cad6f17bc6&algo_exp_id=e312709f-2634-44ea-9548-42cad6f17bc6-0&pdp_npi=4@dis!SEK!1053.00!494.94!!!92.42!!@21038ed816940717468272199e29d4!12000034460269581!sea!SE!744494485!&curPageLogUid=GUoQUjGrVtvy)
- 230V eluttag med lock (https://www.aliexpress.com/item/32994059672.html?spm=a2g0o.productlist.main.3.75c5d4b8AEej9q&algo_pvid=f448249f-f0f8-45ca-b544-43a8494c3580&algo_exp_id=f448249f-f0f8-45ca-b544-43a8494c3580-1&pdp_npi=4@dis!SEK!47.74!28.6!!!4.19!!@21038eda16940720736426468e5c7e!66835947897!sea!SE!744494485!&curPageLogUid=DFrzSJQeBkXN)
- nätaggregat 12V (https://www.aliexpress.com/item/4001289041252.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.413962c4LeJWIf&algo_pvid=d0a3c8a4-590c-447a-bae9-97787a6436a5&algo_exp_id=d0a3c8a4-590c-447a-bae9-97787a6436a5-0&pdp_npi=4@dis!SEK!65.86!65.86!!!5.78!!@211b88ee16940721549987132e4eef!10000015629948310!sea!SE!744494485!&curPageLogUid=T4yK0eDgqR7n)
- 2st kontaktorer tvåfas 20A - N+L1 samt L2+L3 (https://www.aliexpress.com/item/1005001338901682.html?spm=a2g0o.productlist.main.5.72a049ecae8WwI&algo_pvid=e849cb8b-6b67-4179-9b6c-add6afd4a6e6&algo_exp_id=e849cb8b-6b67-4179-9b6c-add6afd4a6e6-2&pdp_npi=4@dis!SEK!58.45!54.92!!!5.13!!@21038ede16940722263023878e527e!12000016082020150!sea!SE!744494485!&curPageLogUid=mGdlFyGZ1r1N)
- buck-converter 12V-5V (https://www.aliexpress.com/item/32785352477.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.546029c18NEu7y&algo_pvid=8048d1ed-0a8c-4bf2-8c98-cdfbd3fc60c3&algo_exp_id=8048d1ed-0a8c-4bf2-8c98-cdfbd3fc60c3-0&pdp_npi=4@dis!SEK!28.03!25.18!!!2.46!!@21038edc16940724296497104e071b!63270023279!sea!SE!744494485!&curPageLogUid=K4kBhUDjuBHi)
- kretsort, trådar, lödtenn mm räknar jag inte in alls...

Totalpris runt 1500kr skulle jag tro, inte mer i alla fall.

Alla produkter ovan går säkert att hitta billigare om man letar, jag länkade bara till produkterna. I ågra fall är det inte exakt samma produkt som jag köpt heller. När man handlar från Ali så måste man vara noggrann med både produktval och leverantörsval (så att det inte är kopior på riktiga produkter). Ali är dock väldigt upprensat numera, tänk dock på att "om det verkar för billigt för att vara rimligt, då är det nog inte den riktiga varan".
 
  • Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Dels är jag angelägen att få upp en laddbox innan vintern, gärna med automatiserad kontroll över när laddning sker vilket är så gott som klart i och med att det redan finns en färdig ingång, on/off lastbalansering är inte den stiligaste lösningen, men det räddar huvudsäkringarna och laddar ändå tillräckligt för att klara det dagliga behovet med marginal.

Dels ser jag ganska lite nöje med att grotta i och brottas med eventuella utmaningar i Garos mjuk och hårdvara, jag nöjer mig sannolikt med den förberedda ingången.

Även om det rent praktiskt inte förefaller komplicerat att kontrollera switchen är jag lite skeptisk till att Garos controller låter mig göra det under pågående laddning eller ens med boxen ansluten till nätspänning utan att felindikera?

V1 kommer förses med ett fjärrstyrt relä.
V2 kommer sakna Garos kontroller.

Om det blir någon V1.1 återstår att se.
Jag håller fullständigt med om att det inte är värt att grotta i Garos mjukvara. Jag köpte också min Garo-box (1-fas) begagnad och jag är inte heller intresserad av deras smart-lösning eller molntjänster överhuvudtaget.

Faktum är att Rpi:n i min box inte ens bootar upp och jag ska rycka ur den när jag får tummen ut ur ...

Men den 40-poliga kontakten som ansluter till Rpi GPIO är en bra plats att montera annan logik på. Där bör laddning on/off finnas och där bör stift finnas som ansluter till inbyggda elmätarens RS-485. Kan finnas andra intressanta signaler/styrning där också. Därav mitt intresse i hur Garoboxen nyttjar RPi GPIO.

Min tanke är att samordna laddaren med en egen motorvärmartimer så att de kan vara anslutna på samma fas men komma överens om vad som är bäst för stunden, laddning eller värmning. :)
 
  • Älska
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Jag håller fullständigt med om att det inte är värt att grotta i Garos mjukvara. Jag köpte också min Garo-box (1-fas) begagnad och jag är inte heller intresserad av deras smart-lösning eller molntjänster överhuvudtaget.

Faktum är att Rpi:n i min box inte ens bootar upp och jag ska rycka ur den när jag får tummen ut ur ...

Men den 40-poliga kontakten som ansluter till Rpi GPIO är en bra plats att montera annan logik på. Där bör laddning on/off finnas och där bör stift finnas som ansluter till inbyggda elmätarens RS-485. Kan finnas andra intressanta signaler/styrning där också. Därav mitt intresse i hur Garoboxen nyttjar RPi GPIO.

Min tanke är att samordna laddaren med en egen motorvärmartimer så att de kan vara anslutna på samma fas men komma överens om vad som är bäst för stunden, laddning eller värmning. :)
Garo har anslutningen för lastvakt (MOD-BUS/RTU mätare) på huvudkortet. RPI porten använder den bara för uppkoppling mot molnet och app tjänster.

OCPP går via moderkortet på dessa så det är speciella versioner av den gamla Garon om man vill ha det. Nya Garo Enity har Web och OCPP inbyggt från början.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Ytterligare några lärdomar:

Att borra i härdad plåt utan något stöd bakom är inte lätt, tack vare Byggahus forum fick jag tips om att använda kakelborr och det fungerade bra. Knäckte ett par borr för att jag hade för bråttom, men det gick. Borrarna köpte jag på Jula för några tior. Böjning av härdad plåt knäcker plåten efter ett tag. Tigersåg fungerar också hyfsat bra på plåten. Slipning med borrmaskin fick bort alla vassa kanter för ladduttag och eluttag.

Att skruva fast muttrar i trånga utrymmen är inte lätt, till slut så skapade jag en lagom lång bitshållare genom att kapa en bitshållare ett par centimeter och satte fast denna på en vinkelväxel. Vinkelväxeln kostade mig 300kr, med det tar jag inte på kontot för själva laddstolpen då jag efter detta kommer att använda den vid bygge av exempelvis IKEA-möbler. Men även med denna så var det svårt så jag lipade bort gängen (gängorna) längst ut på skruvarna och då kunde jag på på brickor och muttrar och få dessa att ligga kvar innan jag använde vinkelväxeln.

Jag fick ta bort i princip hela fästet för belysningen för att få in boxen i pollaren. behöll en mindre klack i två av hörnen. Jag böjde sedan om plåtfästet till lampan så att det fjädrar mot väggarna och vilar på de två klackarna. Jag jordade sedan stolpen vid infästningen av eluttaget istället.

Hur skarvar man in en box på en 5x2,5 kabel? Försökte först med en kabelskarv (typ denna: https://www.elbutik.se/product.html/kabelskarv-rak-5x15-6-mm-450v/30a-ip68?category_id=2120), men den fungerade inte särskilt bra så det slutade med Wago i en kopplingslåda (Wago glömde jag ta upp i komponentlistan, de används både inne i laddboxen för att skarva ut första fasen/nollan/jorden till eluttag och nätaggregatet mm) och i skarvkoppling mellan kabelstumpen som kommer ut ur lådan och den kabel som kommer ur röret i marken. Över Wagona har jag sedan dragit ett avloppsrör som jag tejpat tätt i bägge ändar med eltejp. Iom att skarven är ovan mark och inne i pollaren så kommer den inte att utsättas för fukt. Jag har också lagt in dragavlasting i form av plastad najtråd för att inte skarven skall utsättas för dragkrafter.

Jag har säkert fler lärdomar som jag lägger in senare.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.