Hej!
Jag funderar på att lägga en genomskinlig altantak, se länken nedan, men jag vill fråga om erfarenheter om någon har haft sådant med genomskinlig tak och om det blir lätt smutsigt och behöver rengöras ofta? Blir det missfärgningar?
Tanken är att kunna njuta av solen mer och att det inte blir mörkt inne under resten av året.

https://www.hemfint.se/altantak-sto...rkM7De20YJumJsj7UepH1R7Li03EI7lkaAktDEALw_wcB
 
Personligen gillar jag de "mjölkvita".
Dom ger både ett behagligt sken, sprider dessutom ljuset ännu bättre än helt genomskinliga, dämpar direkt solsken lite (så man inte får det olidligt hett på sommaren) men släpper in bra med ljus och värme ändå.

Plus att man inte ser minsta damm/smuts hela tiden :)

Ett "platt" glastak tror jag man kan störa sig på skit, men man får väl spola av och rengöra det oftare egentligen bara om man ändå tycker det är snyggt. I närheten av en väg eller storstad, eller under träd, hade jag inte tagit det dock då det lär skita till sig väldigt fort.
 
  • Gilla
Miladmilo
  • Laddar…
Är det någon som har klar kanalplast?
Släpper den mycket ljus?
 
  • Gilla
Radhusfantast
  • Laddar…
Miladmilo Miladmilo skrev:
Är det någon som har klar kanalplast?
Släpper den mycket ljus?
Hej! Vi funderar också på att ha ett klart altantak men med något slags tyg som kan dras fram för extra skugga när det blir för varmt.
Har ni byggt något och hur blev det? Eller har du hittat recensioner på dessa tak någonstans?
 
Radhusfantast Radhusfantast skrev:
Hej! Vi funderar också på att ha ett klart altantak men med något slags tyg som kan dras fram för extra skugga när det blir för varmt.
Har ni byggt något och hur blev det? Eller har du hittat recensioner på dessa tak någonstans?
Hej!
Det slutade med att vi körde med en pergola.
Men det fanns några altantak som man kan köpa färdiga och lägga till en tygbit som kan dras om man vill ha skugga.
https://www.bygghemma.se/inredning-...vHBUjZi98-T4vb36SLj5EoKOORQXvQ3IaArvKEALw_wcB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.