Hej,

Jag skulle byta ut ett trasigt handtag på altandörren och såg trädet bakom var väldigt skadat. Den tidigare ägaren har nog dessvärre bytt ett par gånger! Går det att reparera för att fästa skruvar igen eller eventuellt sätta dit ett större handtag som täcker över? Bild två är det nya handtaget (mindre än förra) som jag tänkte byta till.
 
  • Trädörrpost med skadat låshus, vitmålad, synliga spår av tidigare låsmontering, grå husfasad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädörrkarm med metalldörrhandtag, repor, skadad lack. Gråa plankor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
”Tear out bad wood. Put in good wood.”
—Delbert McClintock, Arachnophobia

Såga dän den skadade biten. Sala i en ny bit (fäst med trälim) Slipa spackla o måla.
 
Redigerat:
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Du kan spackla och måla om du vill förbättra utseendet.
För att fästa handtaget används vanligtvis handtagsfäste 806 men om dörren inte är kopplad kanske det fungerar med längre skruvar.
Det finns även underläggsbricka 4285 som troligen använts tidigare men det ser även ut som om det tidigare varit ett låsbart handtag (Assa 835S)
 
1 123abc skrev:
Du kan spackla och måla om du vill förbättra utseendet.
För att fästa handtaget används vanligtvis handtagsfäste 806 men om dörren inte är kopplad kanske det fungerar med längre skruvar.
Det finns även underläggsbricka 4285 som troligen använts tidigare men det ser även ut som om det tidigare varit ett låsbart handtag (Assa 835S)
Jo det behöver definitivt spacklas och målas för utseende! Går det att få fäste i nuvarande läge med handtagsfäste 806 eller underläggsbricka 4285? Osäker om jag behöver såga och limma fast ny bit trä som ovan kommentar skrev?

Det stämmer, en låsbar ASSA 835S satt där innan med säkerhetskruvar.
 
Båda kan användas när det inte finns något att fästa skruvarna i.
Handtagsfäste 806 sitter på spanjoletten och i skruvhålen i spanjoletten och fungerar som en plugg, välj vilken sida den sitter på om det saknas trä.
Underläggsbricka 4285 flyttar skruvinfästningen så den är utanfös skadan och enligt märkerna efter tidigare beslagning syns formen efter en sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.