B buffyin skrev:
Att både ha elnät o sig själv till godo (så man inte ger sol el till andra) o försäljning visar ändå att inte är fel.

Din fråga om batteri och fundering tycker jag mer konkret och befogad och ganska enkel att besvara. Finns två delar i den som får separeras då praktisk skiljer sig åt.

Det enda batteriet som inte kräver växelriktare idag är tibber homevolt (ska komma q4 och har förbockat själv)

På grön energi hittar vi hur tibber tolkar det
[länk]

”Grön Teknik- avdrag för dig med solpaneler

De nuvarande reglerna för "Grön teknik-avdrag" för batterier i Sverige tillåter ett avdrag om du har din egen energiproduktion (t.ex. solenergi). Tibber älskar solenergi men att ha egen produktion är inte nödvändigt för att använda Homevolt, bara för att få "Grön teknik-avdrag".”

Så producerar du ingen energi får du ingen grön teknik avdrag på batteriet. Batteriet fungerar ändå. Alla formuleringarna du skrev har ordet ”egenproducerad” som hindrar dig för att få grönt bidrag.

Nästa del är att sälja. Du måste idag ha ett produktionsavtal med ditt elnät förutom elnätsavtalet. Så jag har 4 avtal med E.on idag (köpa från nät och för att köpa el samt för att producera till när och sälja el).

[bild]

Du får kontakta ditt elnätsbolag, men utan att producera el vet jag inte om du kan få det (värt att kolla upp).

Så du kan köpa Tibber homevolt (eller andra med egen växelriktare inbyggd) till full pris, men att sälja el och stödtjänster kräv produktionsavtal som gissar att du inte får.
Fick mig att tänka på en sak....betalar vi Elöverföringsavgift när vi säljer vår el till EON? det kostar 26.5öre/kWh vilket är rätt mycket om vi gör. Sen när vi köper igen så har vi slösat halvkrona nästan :/
Samma fråga med energiskatt! Betalar vi det när vi säljer?
Tror jag är mer o mer glad att jag beställde en Sonnen Batteri i veckan!
 
C
B buffyin skrev:
Skatteverket måste göra sina regler tydligare.
Skatteverket tolkar bara reglerna som alla andra. Det är våra kära lagstiftare som hittat på reglerna.
Vill du veta (hyfsat) säkert exakt vad som gäller får du söka förhandsbesked. Allt annat är bara mer eller mindre kvalificerade åsikter.

Personligen skulle jag köra på och inte oroa mig för mycket. Visar det att man tolkat reglerna fel får man ta den eventuella smällen då. Alternativt avstå från att ge sig in i gråzonerna.
 
R reza666 skrev:
Fick mig att tänka på en sak....betalar vi Elöverföringsavgift när vi säljer vår el till EON? det kostar 26.5öre/kWh vilket är rätt mycket om vi gör. Sen när vi köper igen så har vi slösat halvkrona nästan :/
Samma fråga med energiskatt! Betalar vi det när vi säljer?
Tror jag är mer o mer glad att jag beställde en Sonnen Batteri i veckan!
vi betalar faktisk inget när vi säljer utan får t.o.m pengar för nätt Nätnytta (12,7öre i Maj). Så lönar sig bätre att köpa in från nätet och sälja men minskar lite med egenförbrukning.

En sak som talar för batteri är också framtida effektavgifter (vet ej hur Eon model kommer se ut)

https://ei.se/konsument/el/effekttariff ... -konsument

Energimarknadsinspektionen (Ei) har beslutat att alla elnätsföretag ska ha infört nättariffer som inkluderar en effektavgift senast den 1 januari 2027 (EIFS 2022:1
 
C cpalm skrev:
Skatteverket tolkar bara reglerna som alla andra. Det är våra kära lagstiftare som hittat på reglerna.
Vill du veta (hyfsat) säkert exakt vad som gäller får du söka förhandsbesked. Allt annat är bara mer eller mindre kvalificerade åsikter.

Personligen skulle jag köra på och inte oroa mig för mycket. Visar det att man tolkat reglerna fel får man ta den eventuella smällen då. Alternativt avstå från att ge sig in i gråzonerna.
Citat i citat, så inte jag som skrev det.
Men håller med dig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.