Har köpt en enkel läslampa med led-glödlampa som jag inte lyckas koppla rätt, den lyser hela tiden, strömbrytaren bryter alltså inte. Jag har kopplat mängder av sådana här enklare elinstallationer tidigare och aldrig stött på problemet.
Har testat att byta plats på kablarna i sockerbiten men det gör ingen skillnad. Elsladd med EU-kontakt, grenuttag, demonterad lampa nedkopplad på tyg. Anslutningar och ledningar synliga. Reparation eller byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad gör jag för fel🤔?

• Haha
  • Wow
Assassen och 2 till
  • Laddar…
Du har lagt både brun och blå på överkopplingsplint. Det finns två ensamma plintar längre åt kortsidorna, flytta resp brun till dessa plintar så fungerar det nog.

• Gilla
GamlaStan och 1 till
  • Laddar…
Men armaturen ser skum ut. Det ser ut som de enkelisolerade trådarna ligger direkt mot en metallkant där de går upp i lampan. Inte OK.

Där sitter en symbol om dubbelisolerat bredvid. Nästan komiskt.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Du har lagt både brun och blå på överkopplingsplint. Det finns två ensamma plintar längre åt kortsidorna, flytta resp brun till dessa plintar så fungerar det nog.
Tack, strömbrytaren är av ny modell för mig så det kan nog vara problemet.

H hempularen skrev:
Men armaturen ser skum ut. Det ser ut som de enkelisolerade trådarna ligger direkt mot en metallkant där de går upp i lampan. Inte OK.
Nja, tycker det ser ut som om genomföringen har plast invändigt och på kortänden så jag tror inte trådarna skaver mot metall. Men visst hade det varit bättre att dra den dubbla isoleringen längre.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Där sitter en symbol om dubbelisolerat bredvid. Nästan komiskt.
Oj, jag har tolkat det som att det var vanliga dubbelisolerade. Köpte online, Kinaproduktion ser det ut som. Kan jag försöka få i någon isolering i gummi eller är det bara att kassera lampan?

OK, det framgår inte av bilden att där är plast. Ser det nu efter kraftig inzoomning.

Ser man inte det felet när man håller i prylarna bör man inte skruva alls.

Det sitter som sagt en plasthylsa i röret, men kopplingsutrymmet är inte isolerat. Så nuvarande lösning är ändå inte helt okej.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Kabeln ut från brytaren sitter inte som den ska under dragavlastningen.

Men jag håller med Daniel; Ser man inte det uppenbara felet så har man inga kunskaper som helst inom el...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.