Mats-S
Rambygruppen motsätter sig bostadsägarens krav på ersättning med motiveringen att de bara fått golvet levererat till sig efter att han valt ut det själv. När bostadsägaren sedan blivit missnöjd med golvet och valt ett nytt golv som lades in, hade han igen blivit missnöjd och då togs det nya golvet också bort.
Måste faktiskt hålla med Rambygruppen i det här fallet, speciellt som bostadsägaren inte ens bemödat sig att kolla golvet innan omläggningen, så även den golvläggningen reklamerade hen :sweat:

Om man väljer golvet själv så bör man väl i eget intresses kolla att man får korrekt golv innan det ligger färdiglagt i bostaden? Måste vara en jurist som är beställare av golvläggningen, en normalt funtad person hade garanterat kollat upp allt innan omläggningen.

Mycket märklig dom i mitt tycke :thinking:
 
  • Gilla
Urban R och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med om att det är mycket märkligt att man inte dubbel- och trippelkollar innan omläggning så man inte får samma problem igen. Det hade garanterat jag gjort som kund.
Å andra sidan hade jag som leverantör också begärt att kunden inspekterade och godkände innan omläggning.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M
Man kan ju undra hur golvläggaren skall kunna veta hur kunden upplevde visningsgolvet och att det som sedan lades in inte alls såg likadant ut. Ljus och omgivande färger gör ju väldigt mycket på hur saker och ting ser ut när de väl kommer på plats.

Vi provade nog med minst 10 olika kakel när vi byggde om badrummet, de kunde se jättefina ut i affären, när man sedan tog hem en platta såg den helt dassig ut eller gick mot en färg man inte alls sett innan. Efter det hade vi nog 5 olika färger på fog som testades 5cm var där den inbyggda VC:n senare hamnade.
 
C
Mats-S Mats-S skrev:
Om man väljer golvet själv så bör man väl i eget intresses kolla att man får korrekt golv innan det ligger färdiglagt i bostaden?
Men det får väl Rambygruppen som återförsäljare ta med Golvpoolen?
Låter ju som ett typiskt sådant garantiärende som ofta påstås vara anledningen till att vissa hantverkare måste göra så stora materialpåslag?
 
  • Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Det här ju inte helt klart fall tycker jag. Visst borde man som kund kontrollera vad man fått. Men det känns orimligt att man som kund som köpt en renovering ska vara tvungen att kontrollera att varenda bräda stämmer överens med provbitarna man fått.
 
  • Gilla
Henrik.S och 3 till
  • Laddar…
D
Det står att det är en totalentreprenad.

Då är det entreprenör som skall försäkra sig att varan som installeras är rätt enligt överenskommelse, inte kunden. De har uppenbarligen ett avtal om vad som skall installeras.

Nu har kunden gjort ett val och upphandlat en totalentreprenad så givetvis ska de ha ersättning om det blir fel. Man ska som kund inte behöva lyfta ett finger om man har en totalare, därav den högre kostnaden än vid delad entreprenad.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Förvisso totalentrepenad, men nog kan man väl tycka att kunden ändå ska godkänna golvets utseende innan det monteras. Det ligger både i företagets och kundens intresse. Kunden ska inte behöva öppna paketen, men åtminstone kunna säga bu eller bä innan om firman visar upp några bräder.

Hade jag varit kund och det blivit fel en gång så hade jag begärt att få kontrollera golvet innan det lades nästa gång och det lär ju ingen firma tacka nej till.

Hade jag varit företagaren och det blivit fel en gång så hade jag begärt att kunden kontrollerade golv nummer två innan det monterades.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso totalentrepenad, men nog kan man väl tycka att kunden ändå ska godkänna golvets utseende innan det monteras.
Ska och ska, här hade det uppenbarligen varit smart att göra så, i synnerhet när det redan blivit fel en gång. Fast när nu så inte skedde kan det knappast vara kundens fel att han glömde att kräva att få kvalitetskontrollera materialet innan montering.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
C cpalm skrev:
kan det knappast vara kundens fel att han glömde att kräva att få kvalitetskontrollera materialet innan montering
"Glömde"
Totalt arrogans när man återigen reklamerar det omlagda golvet, det är ingen glömska att kunden inte kollade innan omläggning 2:a gången, det är arrogans så det bara dånar om det.
 
  • Gilla
  • Arg
olyckligaolle och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Ska och ska, här hade det uppenbarligen varit smart att göra så, i synnerhet när det redan blivit fel en gång. Fast när nu så inte skedde kan det knappast vara kundens fel att han glömde att kräva att få kvalitetskontrollera materialet innan montering.
Rent juridiskt är det säkert som du skriver.
Jag menar bara att det är märkligt att situationen uppkommer, att ingen av parterna tänker på att det är lämpligt att kunden verifierar färgen innan man gör ett andra försök.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso totalentrepenad, men nog kan man väl tycka att kunden ändå ska godkänna golvets utseende innan det monteras. Det ligger både i företagets och kundens intresse. Kunden ska inte behöva öppna paketen, men åtminstone kunna säga bu eller bä innan om firman visar upp några bräder.

Hade jag varit kund och det blivit fel en gång så hade jag begärt att få kontrollera golvet innan det lades nästa gång och det lär ju ingen firma tacka nej till.

Hade jag varit företagaren och det blivit fel en gång så hade jag begärt att kunden kontrollerade golv nummer två innan det monterades.
"Kunden ska inte behöva öppna paketen, men åtminstone kunna säga bu eller bä innan om firman visar upp några bräder." Vad är det för logik i den meningen?
 
Fairlane
TRJBerg TRJBerg skrev:
"Kunden ska inte behöva öppna paketen, men åtminstone kunna säga bu eller bä innan om firman visar upp några bräder." Vad är det för logik i den meningen?
Jag försöker förklara igen.
Kunden behöver inte öppna några paket.
Golvläggarna öppnar paketen och visar upp golvet för kunden som då måste svara nu eller bä.

Blev det tydligare?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Fairlane Fairlane skrev:
Jag försöker förklara igen.
Kunden behöver inte öppna några paket.
Golvläggarna öppnar paketen och visar upp golvet för kunden som då måste svara nu eller bä.

Blev det tydligare?
Ja. Nu.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Om kunden själv väljer golv så ansvarar denna för att det är rätt golv som blir lagt. Hur kan en totalentreprenör veta vad som är rätt eller fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.