Håller på att riva loss i mitt uthus som är byggt 1904 (eller nåt sånt) och jag ser spår efter troligt oljespill på vinden, samt övervåningen i "rakt nedstigande led", så att säga. Även på bottenvåningens plankgolv såg jag fläckar innan det revs ut. Det verkar ha stått en kamin just här, då det är genomföringar i mellanbjälklagen för en skorsten. Nu till mitt huvudbry.

Detta är mitt i huset. I princip mitt under nock. Huset är knappt 6 meter brett. Byggt på luftig plintgrund. Jag har mätt fukt i, de nu blottade, golvbjälkarna och funnit nivåer kring 25-30% lokalt i en bjälke just där kaminen troligen stått. Värden i kringliggande virke ovan golv ligger under 10%. Under golv i plintgrunden är det något högre, kanske runt 16-18%. Hela bjälkens tvärsnitt är något fuktigare än resten av bjälken, men det är högs värden på ovansidan mot det ursprungliga golvet. Golvbjälkarna är torra åt båda håll ut mot fasaden. Just vid denna golvbjälke reser sig en mellanvägg med regelverk och träpanel. Någon regel är lite fuktig nedtill mot bjälken, men annars är allt torrt upp genom reglar och panel. Det ser inte ut som någon röta, så vitt jag kan bedöma.

Kan det vara så att ett oljeläckage på exempelvis 50-talet impregnerat virket och fortfarande ger fuktindikation vid mätning? Om inte, så blir jag inte klok på varifrån det kommer. Kanske är det en grävling som haft pissoar just här under plintgrunden i flera år, men det känns osannolikt.
 
C
Vilken typ av mätinstrument använder du?
 
C
R Rickard1973 skrev:
EXOTECH MO55
He he, exakt likadan som jag har.
Men vad jag var ute efter är om du mäter induktivt eller resistivt, dvs. med spetsarna eller "trådlöst"?
Den induktiva mätningen varierar med materialets sammansättning, så där tänker jag att din oljehypotes skulle kunna stämma.
 
Ok. Jag mätte med spetsarna i går. Får testa lite olika i morgon. Finns ju "trä" och "byggmaterial" också att testa...
 
Det kan ju såklart vara annat än fukt/vatten som ger utslagena men varför mäter du överhuvudtaget? Har det regnat in så du vill ha koll eller ? Finns det nåt annat logiskt som säger att det borde vara fuktigt där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.