Hej!

Har ett problem med min nya värmepump som jag inte riktigt förstår mig på. Värmepumpen i fråga är en Comfortzone RX65 installerad i November. Problemet jag upplever är att den levererar väldigt låg total effekt från kompressorn trots att den ofta kör över 100Hz. Vid 100Hz är totaleffekten ca 3400W med en inneffekt på över 2400W vilket ger ett katastrofalt dåligt COP? Kompressorn har en maxfrekvens om 105Hz, varje gång den varvar så högg levererar den exakt 3500W, känns inte det konstigt?

Display visar driftinformation för en värmepump: kompressorfrekvens, effekt, temperatur och QR-kod för registrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutsättningar:
- Nybyggt hus i 2-plan, totalt 200m2 golvyta.
- Vattenburen golvvärme i båda planen.
- deltaTemp på tillopp/retur 3-5°. Maxtillopp 36°.
- OVK gjord, 70 l/s.

Avluftstemp är ofta runt -15, ibland så låg som -24.

Digital skärm som visar temperaturdata för olika komponenter, verkar vara en del av värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Senaste dagarna så klarar pumpen inte av att hålla innertemperaturen utan stöd av elpatron. Nu på morgonen var tilloppstemperaturen nere på 26, retur 21, innertemperaturen nere på 18 trots setpoint på 20,5°.

Några förslag på vad det kan vara? Bifogar lite bilder på div. värden. Har mailat CZ utan svar.

Tack på förhand!
 
Mikael_L
En sak med flvp som man måste inse är att enda värmekällan som kompressorn kan jobba med (som kondensorn kan sno energi ifrån) är ventilationsluften som är på väg ut ur huset.
Så det finns en begränsad mängd energi som kan komma "gratis" i systemet. Det beror på luftflödet och temperatur före och efter kondensorn.
 
Sätta in en frånluftsvärmepump överhuvudtaget är värdelöst! Elpanna med kompressortillskott.
Varför satte ni inte in bergvärme? Då måste man betala extrapengar och det går ju inte!

Värmesystemet är ett av det viktigaste med hela huset, det räcker med att googla och läsa på vad man ska ha för att få ett bra system.

Edit: jag ber om ursäkt för min ton
 
W william123 skrev:
Sätta in en frånluftsvärmepump överhuvudtaget är värdelöst! Elpanna med kompressortillskott.
Varför satte ni inte in bergvärme? Då måste man betala extrapengar och det går ju inte!

Värmesystemet är ett av det viktigaste med hela huset, det räcker med att googla och läsa på vad man ska ha för att få ett bra system.

Edit: jag ber om ursäkt för min ton
Jösses. Tack, nu vet jag precis vad som är fel....

Återbetalningstiden på bergvärme + FTX har liiite för lång för att det skulle vara ett alternativ.
 
Bor i hus byggt 2016 utanför umeå,1plan 166kvm boyta med golvvärme överallt. Körde Nibe F750 tills i höstas, provade allt men likförbannat gick elpatronen in redan vid -4. Kasta ut skiten och borrade bergvärme med Thermia atlas. Frånluftsvärmepumpar borde fan förbjudas
 
  • Gilla
william123 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har FLVP och rätt nöjd.
Bergvärme hade tagit 80 år innan break even hade nåtts. Nytt välisolerat normalstort hus, det har inte sånt effektbehov att BVP lönar sig.
Men visst, stabiliserar sig elpriset på 3-4 kr, så skulle det väl vara en annan sak.
 
  • Gilla
Iggmo och 2 till
  • Laddar…
Jag har aldrig riktigt förstått hur man kan räkna hem investeringen av frånluftsvärmepump, det handlar ju om väldigt begränsade mängder luft som omsätts i en typisk villa och den totala effekten borde vara mycket blygsam - typ att man kanske kan värma vattnet i varmvattenberedaren litet mer ekonomiskt på så vis.

Men jag är idel öra, kan ha fått saker om bakfoten.
 
Mikael_L
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått hur man kan räkna hem investeringen av frånluftsvärmepump, det handlar ju om väldigt begränsade mängder luft som omsätts i en typisk villa och den totala effekten borde vara mycket blygsam - typ att man kanske kan värma vattnet i varmvattenberedaren litet mer ekonomiskt på så vis.

Men jag är idel öra, kan ha fått saker om bakfoten.
En frånluftsvärmepump är under den kallare vinterperioden bara en återvinning av värmen i ventilationen. Ungefär som ett FTX-aggregat. Med vissa modernare pumpar som kyler avluften till ett antal minusgrader får man ut ytterligare något lite.
Men har värmer man huset för kanske bara 8000kWh om året, och FLVP halverar denna energi, medan en BVP skulle resultera i att det bara går åt 1/4 av energin, så kommer det trots allt ta väldigt många år att spara in vad borrhålet kostade. Särskilt som det nog kommer bli

Vidare så kan man väl säga att FLVP blir lite som en luft/vatten-VP när det är lite varmare ute på höst och vår, säg att man suger in 10gr luft i huset och skickar ut 3gr luft, då har man energin i den tempskillnaden gratis.

Och sen, när jag eldar i braskaminen, då värmer det direkt från kaminen/skorstenen, sen går den luften ut via FLVP och används en gång till för att värma varmvatten. Ganska fiffigt.

Jag är fortfarande rätt nöjd med att valet till sist blev FLVP, innan bygget var det nästan bestämt att det skulle vara BVP + vattenmantlad braskamin. Sen sparades det in nästan ett par hundratusen kronor, men årskostnaden ökade istället med 3000:- om året.
Fast med dagens elpris så har årskostnaden dock ökat med över 10.000:- om året ...
 
  • Gilla
Iggmo
  • Laddar…
Mikael_L
Men kan vi inte nu börja att försöka hjälpa TS, frågan var väl inte vilket värmesystem TS borde valt, utan ge tips och hjälp med det värmesystem som defacto är på plats.
 
  • Gilla
Iggmo och 2 till
  • Laddar…
@Iggmo Var i landet bor du och vad har du för utetemperatur nu?
 
Kanske lägga frågan på värmepumpforumet, det kan vara någon inställning som fejlar eller brist på kylmedia eller något sådant.
Jag kan inte så mycket om värmepumpar, men jag har märkt att man får mycket bättre utbyte vid låga temperaturer på värmebäraren. Jag ser att du har relativt hög temperatur på värmeväxlare och varmvatten. Det är bra att kolla om du verkligen behöver såpass höga temperaturer. Sedan är det också bra att inte snåla på elpatronen. När kompressorn inte klarar av längre bör elpatronen gå in snarast så att frånluftstemperaturen inte sjunker för mycket. Då blir det nämligen en ond spiral med än lägre temperatur på värmebäraren osv. osv.
 
Redigerat:
Mikael_L
Om jag tolkar det på bilderna (och i texten) rätt så får du alltså ut ca 3,4kW i värme med 2,4kW eleffekt in.
Dvs 1kW kommer från återvunnen värme av frånluften.

Med 200kvm hus och -15 i avluftstemp så låter det ju tokigt, precis som du skriver.
Tyvärr har jag inget direkt tips att ge.

Men lite undrar jag hur VP vet om total värmeeffekt, det måste ju vara någon slags beräkning, där VP gissar olika temperaturer och flöden eller ... :thinking:
Min VP har ingen sådan info, utan bara ingående elpatronseffekt, samt vilken temp kompressorn har.
 
svartöra svartöra skrev:
@Iggmo Var i landet bor du och vad har du för utetemperatur nu?
Bor ca 7 mil söder om Stockholm. Dagen då bilden togs var det runt nollan :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om jag tolkar det på bilderna (och i texten) rätt så får du alltså ut ca 3,4kW i värme med 2,4kW eleffekt in.
Dvs 1kW kommer från återvunnen värme av frånluften.

Med 200kvm hus och -15 i avluftstemp så låter det ju tokigt, precis som du skriver.
Tyvärr har jag inget direkt tips att ge.

Men lite undrar jag hur VP vet om total värmeeffekt, det måste ju vara någon slags beräkning, där VP gissar olika temperaturer och flöden eller ... :thinking:
Min VP har ingen sådan info, utan bara ingående elpatronseffekt, samt vilken temp kompressorn har.
Vet faktiskt inte heller hur den mäter/beräknad total effekt. Att den alltid visar 3500W vid 105Hz talar väl för att det skulle vara en beräkning.

Fick på morgonen svar från CZ själva och de håller med om att något är knas, de vill komma hit och byta styrkortet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.