Nog för att elpriset inte är så kul just nu men 6% ränta på det skulle inte göra saken bättre..

Är det någon som förstår varför räntan i Storbritannien är så mycket högre än i Sverige, inflationen är väl ung lika hög.

https://www.bbc.com/news/business-63155597
 
PeterFalun
Skulle tro att historiskt så är 6% till och med ganska lågt.
 
Sen är det väl ganska turbulent, den nya regeringen har väl inte precis ingjutit förtroende. Är väl en massa strejker med. Osäkerhet brukar väl påverka räntor uppåt, skulle dock inte bli helt förvånad om vi har 6% här om ett tag.
 
Jo, vad jag minns var bolåneräntorna 10-15 % i mitten på 80-talet, och 8-10 % i mitten på 90-talet och runt 5-6 år 2000. De är de sista 8-10 åren de varit under 4-5 %.
 
Att det är historiskt lågt köper jag, men jag tänkte mer på likheterna.
Både Sverige och UK har ca 10% inflation, deras styrränta är väl 2,25 och vår 1,75.
 
L lbgu skrev:
Sen är det väl ganska turbulent, den nya regeringen har väl inte precis ingjutit förtroende. Är väl en massa strejker med. Osäkerhet brukar väl påverka räntor uppåt, skulle dock inte bli helt förvånad om vi har 6% här om ett tag.
Jag tror du har helt rätt.

Då blir man ju nyfiken på om vår kommande högerregeringen och deras utlovade skattesänkningar kommet ge liknande resultat här..
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, vad jag minns var bolåneräntorna 10-15 % i mitten på 80-talet, och 8-10 % i mitten på 90-talet och runt 5-6 år 200
Men, eftersom inflationen då låg runt 10% och avdragsrätten var mycket högre så var realräntan nånstans runt 1%.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
De har ju gått ur EU - kan det spela in?
 
K Klass0n skrev:
Nog för att elpriset inte är så kul just nu men 6% ränta på det skulle inte göra saken bättre..

Är det någon som förstår varför räntan i Storbritannien är så mycket högre än i Sverige, inflationen är väl ung lika hög.

[länk]
En komponent i en utlåningsränta är även risk. Det kan helt enkelt vara så att UK har lagar som gör att utlåning inte är lika riskfritt för banken som det är i Sverige. Det är möjligt att UK t.ex har konceptet där man kan lämna tillbaks huset till banken för att slippa betala på lånet. Det ökar risken för banken enormt.
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
B b8q skrev:
De har ju gått ur EU - kan det spela in?
UK har usel ekonomi, klart att Brexit är en faktor.
De har dubbelt så hög andel statslåneskuld som Sverige.
En möjlighet är ju att flytta till Macao eller Falklandsöarna. :cool:
https://www.indexmundi.com/g/r.aspx?v=143&l=sv
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.