Är detta asbest?
Om det är det, hur ska man då ta bort den?
 
  • Öppning i grå betongvägg med fukt, flankerad av två träbjälkar och ojämn brukreparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser ut som ett ventilationskanal gjord av asbest..


Ta bort i helt stycke är ju att rekommendera..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Ja det ser ut som ett ventilationskanal gjord av asbest..
Den fanns bakom en skiva i köket. Kan man ta bort den själv?
 
Måste du ta bort den?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Måste du ta bort den?
Egentligen inte. Jag ska ändå sätta upp gipsskivor på denna väggen.
Men jag vill gärna ha ventilationskanalen till köksfläkt.
 
T Tjernström skrev:
Den fanns bakom en skiva i köket. Kan man ta
Jag skulle försöka hitta skarven och ta ner den i en hel..

Det är ju när man knäcker/sågar i den det blir "farligt" att andas in.

Eller så ringer man ett proffs.
 
T Tjernström skrev:
Den fanns bakom en skiva i köket. Kan man ta bort den själv?
Blir sjukt mycket billigare i alla fall, går det att få loss den i en bit är det absolut bäst.
Du behöver ta reda på hur långt upp den går. Hammare och en blomspruta med vatten är nog allt du behöver i form av verktyg. Mask för dammet du inte fångar med vattnet.
 
G Greger_08 skrev:
Jag skulle försöka hitta skarven och ta ner den i en hel..

Det är ju när man knäcker/sågar i den det blir "farligt" att andas in.

Eller så ringer man ett proffs.
Det är bruk runt den, så i så fall måste jag ta mig igenom det och då finns det ju risk att den knäcks.
 
Fan, såna är det i mitt hus ....:worried:
 
Det ser ut som en kanal av eternit, ett material där man blandade cement och asbetsfibrer. Inte farligt så länge man låter det sitta och inte slipar, knäcker, sågar eller bryter i det.

Jag had enog tagit in proffs för detta (dvs om du måste bli av med den) då den redan är knäckt och därtill sitter fast i väggen. Annars kan man köpa en mask som filtrerar ut asbetsfibrer och en dräkt och ta loss eternitkanaler (om risken att de går sönder är rminimal) och deponera gratis på återvinningen.

Nu väntar vi bara på att tråden ska fyllas av folk som:

1: tror att det är svindyrt att deponera eternit och rekomenderar att i smyg gräva ner det i skogen. (Gratis att lämna på de flesta återvinningstationer som sagt, men ska vara inplastat med exv byggplast.)
2:Hävdar att asbest är helt ofarligt och att man måste ha jobbat med eternitproduktion i 40 år och varit storrökare för att det ska vara farligt.

Använd sunt förnuft och vettiga skyddsåtgärder. Att asbestsanera med en firma kostar betydligt mindre än vad folk tror, men hantera eternit går också i många fall att göra själv om man följer riktlinjerna för skyddsåtgärder.
 
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
T
Ring en asbestfirma och dom kommer att skratta och slänga på luren när du säger vad du vill ha gjort eller så dyker dom upp och du får en faktura på 2000 kr.

ELLER, så gör du det själv, sätt på dig ett munskydd och så ger du röret en kyss med en hammare längst på på röret, röret tål typ ingenting och är väldigt sprött så det kommer att gå lätt och ta bort skiten. Efter att du har gjort detta har du två är kvar att leva, lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.