Vår planlösning baserar sig på Villa Rymd 125 som Borohus har. Vi har emellertid förstorat det till ca 165 m2 genom att lägga till ett sovrum, lekrum och en bastu.

Vi vet inte riktigt hur stor tvättstugan behöver vara, eventuellt krymper vi den något för att få ett rymligare badrum... Vidare så har vi inte placerat ut alla fönster ännu, men det kommer i version 2 så småningom :D

Vi är väldigt tacksamma för alla synpunkter!
 
  • VillaRymdBJS.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker att planlösningen känns lite "plottrig". Köket är för litet tycker jag. Entrén tror jag även den kommer att kännas trång.

Angående tvättstugan så kan det vara bra att reservera plats för klädtork och även så brukar FLVP och c-dammsugare placeras här. Tror alltså att ni ska försöka ha kvar den storleken. Uppmärksammar även att ni inte har någon groventré vad jag kan se. Med två barn så skulle jag nog titta över det behovet!
 
Är inte köket väldigt litet? I alla fall i jämförelse med vardagrummet som ju är ganska stort.
Möbliera in köksutrustningen där så att ni ser att det fungerar. Jag tror att risken är stor att det blir ett enmanskök på den lilla ytan. Men det är antagligen ganska lätt att fixa genom att flytta ut den lilla väggknixen som gör köket smalare och få en rak vägg där.

Jag skulle byta plats på bad och tvätt. Sova bredvid en malande tvättmaskin är inte så kul och med omvänd ordning kan ni få en ingång till klädkammaren från tvättstugan också, vilket antagligen är praktiskt.
 
Tack för synpunkterna! Vi har besökt huset i verkligheten (Husexpo i sthlm) och köket är faktiskt lagom stort, vi blev lite förvånade själva faktiskt när vi såg den relativt lilla ytan det tog upp. (inget matbord skall finnas i köket, det blir en barbänk samt ett större bord i vardagsrummet för måltiderna.

I tvättstugan kommer vi inte att ha värmepump, vi kommer att ha en pelletpanna i garaget istället. Vi har heller inte riktigt uppmärksammat behovet med groventré i tvättstugan, kommer vi att ångra detta i framtiden kanske när barnen lortar ner sig?

Idén med att byta plats på badrum och tvättstuga låter rätt så intressant, särskilt med tanke på att klädkammaren då kan integreras i denna, jag ska rita ett förslag på denna, men då måste även bastun flyttas :)

Fler ideér?

husets ursprungliga planlösning finns här: http://www.borohus.se/default.aspx?p=3&HouseID=209&HouseSelect=1&housetype=10


edit: jag kanske även ska tillägga att huset upplevs som väldigt luftigt på grund av den höga takhöjden (2,5 meter som lägst och ca 4,5 meter som högst, genom hela husets längd) Högst takhöjd nås mitt i huset, längs med hallen.
 
Kul!!
Har varit inne på husexpo oxå och föll direkt. RYMD-husen är jättefina. Vårt omarbetade (Rymd 128) sätts upp i september.

Lycka till!!
 
Minska ner storleken på klädkammaren vid entrén och använd en del av ytan till kapprum, perfekt sätt att slippa snubbla på skor och annat...

Om möjligt så kan ni lägga wc och bastu där klädkammaren är nu, och flytta ner klädkammaren och kapprummet mot ytterväggen.
N
 
Tack för alla tips!

Sedan sist har vi förstorat köket för att få in mer köksskåp, flyttat bort tvättstugan från sovrummen, ändrat planlösningen för barnrummen, lagt till två klädkammare i dessa (att utöka med dessa ger huset en rektangulär form vilket förenklar huskonstruktionen något) och beslutat att i framtiden bygga uterummet helt fristående från huset för att inte minska ljusinsläppet.

Edit: Vi har även beslutat att sätta in en dörr i tvättstugan som groventré, den är bara inte inritad.
 
  • Villa Rymd2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker der börjar se riktigt bra ut.
Några funderingar kring dörrarna bara. Om du vänder dörren till lilla toan i hallen så kan man gå rakt in från hallen och slipper runda den, kissnödiga barn har ofta bråttom in. Sk groventré tycker inte jag ska gå in i tvättstugan utan i så fall vara helt separat. Vem vill ha in leriga skor och overaller in i tvättstugan med ren tvätt? Har haft det så och portade snabbt barnen och låste den dörren. I nya huset har vi satt in en enorm lumigarderob och gjort hallen rejält stor med tåligt golv i mörk sten. Är jättenöjd, här går det lätt att ta hand om ett gäng leriga ungar och mitt tvättstugegolv är alltid rent. Olika skolor, kör på vad du känner. Vår säljare idiotförklarade mig som vägrade ha dörr till tvättstugan men jag är jättenöjd.
 
Nu har vi hittat en tomt att bygga på, men kommunen tvingar oss att ha sadeltak på huset. Vi har grubblat fram och tillbaka på hur vi skulle kunna konvertera vårt funkishus till att få lite mer klassiskt utseende med sadeltak. Vi har dock inte lyckats komma på någon bra lösning med tanke på att huset är lite osymmetriskt i sin uppbyggnad. Kan någon hjälpa oss???
 
  • rymd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.