Ska snart få mitt Sunroof installerat (22kwp, fördelat öst och väst). Nu under sommaren skuggar vårt träd (och en stackars lyktstolpe) östra fasaden under morgontimmarna (detta är klockan 05:40 imorse).

Vi vill ogärna ta bort trädet. Är optimerare motiverat i denna situation?

Arkitektonisk ritning av en östfasad med planerade svarta solpaneler och takplåt.

Ett tegelhus med morgonskugga från träd och lyktstolpe på östfasaden som potentiell plats för Sunroof installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översiktsplan ritning som visar en fastighets layout med mått, inklusive byggnad och infart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Men vad säger solcellsfirman som har dimensionerat anläggningen för just dina tak och som ska montera ? De måtte väl veta? De har varit på plats och granskat tak och omgivning.
 
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Bump! Ingen som har tankar om detta?
 
En timme senare, 06:40 är fortfarande en försvarbar del av taket skuggat. Jag förstår att optimerare inte tar bort skuggan, men visst kan det hjälpa för att låta resten av panelerna maximera sin produktion?
Ett enfamiljshus med solpaneler på taket och delvis skuggade av träd i morgonsol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår installation är i öst/väst, vilket betyder att man byter topp-produktion (syd) mot en lite lägre men lite jämnare spridning över dygnet, med i huvudsak morgon- och kvällsproduktion. Så i mitt huvud känns det logiskt att optimera de förutsättningarna och försöka göra morgonen så lång som möjlig.

I väntan på att Sunroof ger sin syn på saken, är det någon som förstår optimerare och kan hjälpa mig resonera kring det här fallet?
 
EddieHansson
Optimerade ser till att spänninfsfallet över skuggade paneler inte påverkar resten av panelerna. Så, ja optimerar borde ju hjälpa till.

Sen finns det ju bypassdioder som kopplar förbi paneler som producerar för lite. Så frågan är väl hur mycket mer man tjänar på optimerare.
 
Har äntligen, 6 månader sent, fått ut en stränglayout från Sunroof!

Kan ni hjälpa mig att avgöra om den här layouten är rimlig?
  • 27 graders lutning, takytor mot öst (fullt, 36 paneler) och väst (skorsten + takstege).
  • ~24.5kwp
  • 2 växelriktare, Growatt MOD10ktl3-XH
Översiktsplan över tak med solpanelslayout, markerad skorsten och takstege, med tekniska förklaringar och skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Schematisk layout av solpanelssystem med 36 paneler, skorsten och takstege markerat på en takritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser det klokt ut? Är skuggningen från vår rönn en faktor som bör tas hänsyn till?

Datablad för stränglayout på solcellsanläggning med anteckning om felaktig paneltyp markerad i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(gul markering i databladet är min. de har angett fel panel i ritningen. vi har Almaden 360, inte MySolar 370. Tror att det är oviktigt för stränglayouten dock?)
 
Ser väl ganska optimalt ut om jag förstår den rätt. Varje takyta uppdelad i 2 strängar var för att minska antalet paneler per sträng. Varje väderstreck har sin egen sträng (eller två i detta fallet).

Skuggningen lär inte påverka hur man lägger strängarna. Men för att svara på din ursprungliga fråga skulle jag välja att sätta optimerare på alla paneler som får den vandrande skuggan över sig för att få ut så mycket som möjligt från dem. Det är en rejäl skugga så de panelerna kommer nog kopplas bort helt under flera timmar annars.
 
Redigerat:
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.