Hej, håller på att renovera lite i ny lägenhet och tänkte sätta in en tvättmaskin i köket. Har koll på krav osv från rörmokare och andra trådar här. Litet badrum så köket är enda alternativet.

Rörmokaren undrade om det var trefas i lägenheten och om det finns ett uttag framdraget. Enligt föreningen är det indraget i fastigheten men sen är det upp till den enskilda medlemmen att dra in det i lägenheten. Tidigare ägare visste inte om det var gjort.
Jag tror det är det i o m modern elspis/ugn samt diskmaskin i köket idag och det är tydligt uppmärkt på elcentralen för olika rum, men vill såklart dubbelkolla innan jag svarar rörmokaren. Kan fortfarande behövas dras ett nytt uttag i köket och då måste en elektriker in i bilden oavsett.

Kan man se om detta är trefas (bilder på elcentral i hallen)?

Utifrån ovan info och att sätta in tvättmaskin, nåt mer jag ska tänka på kring el, belastning eller annat?

Min enda elkunskap är typ att sätta en kontakt i väggen så mkt okunnig på detta området :crysmile:

Tack på förhand!

Elcentral med etiketter för olika rum och säkringar, möjlig indikation på trefasanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåp med säkringar och märkning H4, fotboll i nedre delen av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jordfelsbrytaren är iallafall bara enfas. Om den är för hela lägenheten så har du bara enfas, men den kan ju vara kopplad bara till badrummet t ex. Tryck på test-knappen på den och se vad som slocknar.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jordfelsbrytaren är iallafall bara enfas. Om den är för hela lägenheten så har du bara enfas, men den kan ju vara kopplad bara till badrummet t ex. Tryck på test-knappen på den och se vad som slocknar.
Är det den vita klossen med en röd spak på?

Får kolla när jag kommer hem :)
 
Du har tre säkringar till häll/ugn. Det är en stark indikation på att du har trefas. Men den otydliga bilden av jordfelsbrytaren tolkar jag (rätt/fel) som en enfas jordfelsbrytare, men bilden är dålig. Det är möjligt (sannolikt) att jordfelsbrytaren bara skyddar badrummet (krav om det finns ett uttag eller golvvärme i badrummet).
Om du kan plåta anslutningen till hällen vore det bra. Om hällen är ansluten med ”spiskontakt” (perilex), så bör den drivas av minst två faser. Vid trefas brukar man ta två faser till hällen och 3e fasen till ugn. Hällen kan också vara fast ansluten i en dosa, då ger det ingen indikation.
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
G Guzzen skrev:
Är det den vita klossen med en röd spak på?

Får kolla när jag kommer hem :)
Ja.
 
H hempularen skrev:
Du har tre säkringar till häll/ugn. Det är en stark indikation på att du har trefas. Men den otydliga bilden av jordfelsbrytaren tolkar jag (rätt/fel) som en enfas jordfelsbrytare, men bilden är dålig. Det är möjligt (sannolikt) att jordfelsbrytaren bara skyddar badrummet (krav om det finns ett uttag eller golvvärme i badrummet).
Om du kan plåta anslutningen till hällen vore det bra. Om hällen är ansluten med ”spiskontakt” (perilex), så bör den drivas av minst två faser. Vid trefas brukar man ta två faser till hällen och 3e fasen till ugn. Hällen kan också vara fast ansluten i en dosa, då ger det ingen indikation.
Tack för svar. Okej, jag ska försöka dra fram spisen och kika. Namnet Perilex-uttag är återkommande så har jag ett sånt blir jag glad. Skulle kollat innan jag åkte till Dalarna (dumt). Får bli efter midsommar.
 
G Guzzen skrev:
Hej, håller på att renovera lite i ny lägenhet och tänkte sätta in en tvättmaskin i köket. Har koll på krav osv från rörmokare och andra trådar här. Litet badrum så köket är enda alternativet.

Rörmokaren undrade om det var trefas i lägenheten och om det finns ett uttag framdraget. Enligt föreningen är det indraget i fastigheten men sen är det upp till den enskilda medlemmen att dra in det i lägenheten. Tidigare ägare visste inte om det var gjort.
Jag tror det är det i o m modern elspis/ugn samt diskmaskin i köket idag och det är tydligt uppmärkt på elcentralen för olika rum, men vill såklart dubbelkolla innan jag svarar rörmokaren. Kan fortfarande behövas dras ett nytt uttag i köket och då måste en elektriker in i bilden oavsett.

Kan man se om detta är trefas (bilder på elcentral i hallen)?

Utifrån ovan info och att sätta in tvättmaskin, nåt mer jag ska tänka på kring el, belastning eller annat?

Min enda elkunskap är typ att sätta en kontakt i väggen så mkt okunnig på detta området :crysmile:

Tack på förhand!

[bild] [bild]
BRF Kalkonen?
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
Det på sidan om är väl en 10A personskyddsautomat. Sannolikt till just badrum.

Att grupp 1 har tre säkringar tyder på trefas.
Men jag begriper inte vad det har med tvättmaskinen att göra. Den lär inte gå på trefas.
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
BRF Kalkonen?
jajemän bor du också där?
 
D Daniel 109 skrev:
Det på sidan om är väl en 10A personskyddsautomat. Sannolikt till just badrum.

Att grupp 1 har tre säkringar tyder på trefas.
Men jag begriper inte vad det har med tvättmaskinen att göra. Den lär inte gå på trefas.
som jag förstod det så kan belastningen bli hög i o m att målbilden är att ha kyl/frys, diskmaskin, tvättmaskin, elspis/ugn i samma rum (kök) och då behövs trefas för att klara av det och av säkerhetsskäl?

fast blir osäker i o m att jag inte kan detta
 
G Guzzen skrev:
jajemän bor du också där?
Jo. Samtliga mätare och mätartavlor är 3-fas/25A, sen varierar det om man faktiskt dragit in 3-fas till respektive lägenhet. Ser ut som att du har det med tanke på 3 säkringar till spis och spishäll. Misstänker att de som redan hade elspis vid stambytet fick 3-fas indraget.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Jo. Samtliga mätare och mätartavlor är 3-fas/25A, sen varierar det om man faktiskt dragit in 3-fas till respektive lägenhet. Ser ut som att du har det med tanke på 3 säkringar till spis och spishäll. Misstänker att de som redan hade elspis vid stambytet fick 3-fas indraget.
Vad kul, då ska jag diskret "byggahus.se-nicka" till alla jag möter tills rätt person nickar tillbaka, då vet vi :D
Antar att det är Fight Club-regler här på forumet, you do not talk about fight club...(skämt åsido).
Tack för ditt svar, det bådar ju gott, men kollar som sagt Perilex-uttag som nästa steg
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Det är ju också så att om föreningen har uppgraderat till trefas, så har du det fram till centralen. OM det sedan är enfas i centralen och vidare i lägenheten, så är det en rätt liten operation för en elektriker att modifiera lite i centralen så att uttaget för tvättmaskinen kan gå på en egen, eller lågbelastad fas.
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Jo. Samtliga mätare och mätartavlor är 3-fas/25A, sen varierar det om man faktiskt dragit in 3-fas till respektive lägenhet. Ser ut som att du har det med tanke på 3 säkringar till spis och spishäll. Misstänker att de som redan hade elspis vid stambytet fick 3-fas indraget.
S stugan_i_skogen skrev:
Jo. Samtliga mätare och mätartavlor är 3-fas/25A, sen varierar det om man faktiskt dragit in 3-fas till respektive lägenhet. Ser ut som att du har det med tanke på 3 säkringar till spis och spishäll. Misstänker att de som redan hade elspis vid stambytet fick 3-fas indraget.
G Guzzen skrev:
Vad kul, då ska jag diskret "byggahus.se-nicka" till alla jag möter tills rätt person nickar tillbaka, då vet vi :D
Antar att det är Fight Club-regler här på forumet, you do not talk about fight club...(skämt åsido).
Tack för ditt svar, det bådar ju gott, men kollar som sagt Perilex-uttag som nästa steg
Världen är liten. Gick ner och kollade precis. Din mätare sitter bredvid min.
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Världen är liten. Gick ner och kollade precis. Din mätare sitter bredvid min.
Haha verkligen! Kul, då ses vi säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.