Förklaringen är enklare än du tror, jag ska ge dig några punkter. Nu säger jag absolut inte att allt detta stämmer in på dig utan det är en grov genaralisering då jag själv har jobbat som hantverkare men slutade pga alla privatkunder som inte kunde bete sig.

Väldigt många kunder vill ha en estimerad prisuppgift innan arbetet påbörjas. Denna offert måste vara extremt välgjord för avviker arbetet det minsta från offerten är det i stort sett omöjligt att få betalt från kunden (privatpersonen). Ska hantverkare skriva offerter till alla kunder som hör av sig är det tid som de lägger ner på arbete som ej kan faktureras medan arbete ute hos kund är fakturerbara timmar. Jag har vänner som skulle kunna lägga hela sin arbetstid på skriva offerter, så många förfrågningar får de. Om hantverkaren sedan tar sig tid till att skriva offerten så ska privatpersonen ofta börja ifrågasätta och förhandla, det är ingen bra ide i tider när hantverkare kan vraka och välja bland jobben.

Att sedan fakturera och få betalt är ytterligare en process som tar tid och kostar pengar, när kunden inte har invändningar, gissa då hur mycket tid och pengar det tar om det är invändningar. Är det ett litet jobb, erbjud dig att betala det direkt på plats, efter avslutat jobb. En del hantverkare är numera så uppkopplade att de kan ta betalt på plats (swish) och du har fakturan på din mail direkt.

Sedan har privatpersoner ingen förståelse för att arbetsdagen börjar när man packar bilen med material som behövs för att utföra jobbet utan privatkunder slår igång klockan när man ringer på dörren.

Likaså tror en del privatkunder att det blir billigare om du själva åker på Biltema och köper materialet när det i slutänden blir mycket dyrare då det (iaf för elektriker) är sämre kvalitet och bökigare att installera än det som man genom årtal av utprovning själv kommit fram till är absolut det snabbaste och bästa materialet att använda sig av. Låt ALLTID hantverkaren använda det materialet den är van vid, det sparar man som privatkund pengar på.

Stå inte över axeln på dem när de arbetar för att kontrollera arbetet eller klocka dem. Ingen gillar det. Är det något du vill påpeka eller invända mot, gör det vid lämplig tidpunkt. Tänk även på att instruktionerna är övertydliga, ingen gillar rätta saker i efterhand för instruktionerna varit dålia från början. Skit in -> skit ut.

Allt av ovanstående slipper hantverkaren med fasta större kunder som helst är etablerade företag eller kommun/landsting. Precis som du ofta vill ha en hantverkare på rekomendation kan du också be om att få använda hantverkare som referens till nya hantverkare, för att bygga upp ditt eget namn gentemot dem (att du är en bra kund att jobba hos). Referenssystemet fungerar bågga vägar.

Ett bra sätt att bygga upp ditt eget "rykte" och få hantverkare att komma tillbaka är att erbjuda extrem bra markservice. När vi har hantverkare hemma är det frukostfrallor, lunch, hembakat på eftermiddagen.

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 8 till
  • Laddar…
X
C chrillelundmark skrev:
Förklaringen är enklare än du tror, jag ska ge dig några punkter. Nu säger jag absolut inte att allt detta stämmer in på dig utan det är en grov genaralisering då jag själv har jobbat som hantverkare men slutade pga alla privatkunder som inte kunde bete sig.

Väldigt många kunder vill ha en estimerad prisuppgift innan arbetet påbörjas. Denna offert måste vara extremt välgjord för avviker arbetet det minsta från offerten är det i stort sett omöjligt att få betalt från kunden (privatpersonen). Ska hantverkare skriva offerter till alla kunder som hör av sig är det tid som de lägger ner på arbete som ej kan faktureras medan arbete ute hos kund är fakturerbara timmar. Jag har vänner som skulle kunna lägga hela sin arbetstid på skriva offerter, så många förfrågningar får de. Om hantverkaren sedan tar sig tid till att skriva offerten så ska privatpersonen ofta börja ifrågasätta och förhandla, det är ingen bra ide i tider när hantverkare kan vraka och välja bland jobben.

Att sedan fakturera och få betalt är ytterligare en process som tar tid och kostar pengar, när kunden inte har invändningar, gissa då hur mycket tid och pengar det tar om det är invändningar. Är det ett litet jobb, erbjud dig att betala det direkt på plats, efter avslutat jobb. En del hantverkare är numera så uppkopplade att de kan ta betalt på plats (swish) och du har fakturan på din mail direkt.

Sedan har privatpersoner ingen förståelse för att arbetsdagen börjar när man packar bilen med material som behövs för att utföra jobbet utan privatkunder slår igång klockan när man ringer på dörren.

Likaså tror en del privatkunder att det blir billigare om du själva åker på Biltema och köper materialet när det i slutänden blir mycket dyrare då det (iaf för elektriker) är sämre kvalitet och bökigare att installera än det som man genom årtal av utprovning själv kommit fram till är absolut det snabbaste och bästa materialet att använda sig av. Låt ALLTID hantverkaren använda det materialet den är van vid, det sparar man som privatkund pengar på.

Stå inte över axeln på dem när de arbetar för att kontrollera arbetet eller klocka dem. Ingen gillar det. Är det något du vill påpeka eller invända mot, gör det vid lämplig tidpunkt. Tänk även på att instruktionerna är övertydliga, ingen gillar rätta saker i efterhand för instruktionerna varit dålia från början. Skit in -> skit ut.

Allt av ovanstående slipper hantverkaren med fasta större kunder som helst är etablerade företag eller kommun/landsting. Precis som du ofta vill ha en hantverkare på rekomendation kan du också be om att få använda hantverkare som referens till nya hantverkare, för att bygga upp ditt eget namn gentemot dem (att du är en bra kund att jobba hos). Referenssystemet fungerar bågga vägar.

Ett bra sätt att bygga upp ditt eget "rykte" och få hantverkare att komma tillbaka är att erbjuda extrem bra markservice. När vi har hantverkare hemma är det frukostfrallor, lunch, hembakat på eftermiddagen.

Lycka till!
Varför kan inte hantverkare bara göra sitt jobb?
Som att...besvara förfrågningar. Vill man inte jobba mot privatpersoner anger man tydligt det.
Säger man att start sker 12 oktober och avslut senast 17 november så börjar arbetet 12 oktober och är FÄRDIGT senast 17 november.
Skriver man offert är man TYDLIG med vad som ingår och på vilket sätt. Allt för många slarvar.
Man passar angivna tider på dagen. Man håller snyggt efter sig.
Man beter sig professionellt. Helt enkelt.

Och man har inte ockerpriser, likt en annan tråd med elektriker inblandad.
 
  • Gilla
jenstornqvist och 9 till
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Har försökt att anlita rekommenderade hantverkare för diverse uppdrag utan resultat och har ingen aning om vad jag gör för fel…
(Provade att lägga ut två annonser, men fick oseriösa svar).

Ställer inte frågor om arbetssätt eller tillvägagångssätt. Är trevlig, tillmötesgående, förhandlar aldrig om kostnad och skulle aldrig göra det. En offert är en offert… men kommer inte så långt att offert är upp till diskussion.

Vissa har tid för mindre uppdrag och andra för större och jag anpassar mig efter det.
Berättar/visar vad jag vill få gjort, men säger att jag nöjer mig med det de har tid att anlitas för.

Den senaste hantverkaren sa först ja, men tackade sedan nej för hen tyckte att jag redan hade gjort ett bra jobb. Rart sagt , men jag är i nöd att anlita någon för det jag inte vill/kan/får utföra själv.

Förstår att bra hantverkare är fullbokade långt framöver, men efter det?

Någon hantverkare som har förslag på hur man lyckas anlita Er? Ni är otroligt svårfångade.

Eller är det dags att utbilda mig till yrkesmålare, ventilationstekniker, fönsterinstallatör och undertaksinstallatör?
Om de ser vad du gjort så kanske hantverkaren inser att de inte kan leva upp till din standard
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Varför kan inte hantverkare bara göra sitt jobb?
Som att...besvara förfrågningar. Vill man inte jobba mot privatpersoner anger man tydligt det.
Säger man att start sker 12 oktober och avslut senast 17 november så börjar arbetet 12 oktober och är FÄRDIGT senast 17 november.
Skriver man offert är man TYDLIG med vad som ingår och på vilket sätt. Allt för många slarvar.
Man passar angivna tider på dagen. Man håller snyggt efter sig.
Man beter sig professionellt. Helt enkelt.

Och man har inte ockerpriser, likt en annan tråd med elektriker inblandad.
Prova jobba som egen företagare så får du nog lite större förståelse om varför man inte vill ha med personer som dig att göra.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
perror och 7 till
  • Laddar…
Väldigt många kunder vill ha en estimerad prisuppgift innan arbetet påbörjas. Denna offert måste vara extremt välgjord för avviker arbetet det minsta från offerten är det i stort sett omöjligt att få betalt från kunden (privatpersonen). Ska hantverkare skriva offerter till alla kunder som hör av sig är det tid som de lägger ner på arbete som ej kan faktureras medan arbete ute hos kund är fakturerbara timmar. Jag har vänner som skulle kunna lägga hela sin arbetstid på skriva offerter, så många förfrågningar får de. Om hantverkaren sedan tar sig tid till att skriva offerten så ska privatpersonen ofta börja ifrågasätta och förhandla, det är ingen bra ide i tider när hantverkare kan vraka och välja bland jobben.
Det är väl inte konstigt att man vill ha en ungefärlig prisuppgift? Speciellt nu när priser på virke etc har skenat iväg. Jag vill såklart veta om utbyggnaden kostar 500000, 700000, 800000 kr eller kanske 1,2 miljoner. Det finns väl ingen som bara beställer något i blindo och sen står där när det ska betalas och säger "ojsan, blev det SÅ dyrt".

En duktig snickare borde väl ha någon sorts känsla för kvadratmeterpriser och orka lägga en halvtimme på en grov offert för att få ett jobb värt 700000 kr? Tror inte nån kund vill ha specat ner till varenda skruv och spik utan mer grund: 30000 kr, plåtarbeten: 20000 kr, fönster; 30000 kr, stomme: 150000 kr osv

/S
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Väldigt många kunder vill ha en estimerad prisuppgift innan arbetet påbörjas. Denna offert måste vara extremt välgjord för avviker arbetet det minsta från offerten är det i stort sett omöjligt att få betalt från kunden (privatpersonen).
Det är hantverkarens inställning det är fel på i sådana här lägen, det är privatpersoner som, till skillnad från stora företag/kommuner/landsting HAR begränsad ekonomi, avviker offerten från arbete utfört så kanske man inte har råd att betala.
Det som brister hos en del hantverkare är att de inte förstår sig på kunden.
Om man måste avvika från offert, och jag vet att detta kommer låta helt sjukt, så kan man informera kunden om det innan!

C chrillelundmark skrev:
Om hantverkaren sedan tar sig tid till att skriva offerten så ska privatpersonen ofta börja ifrågasätta och förhandla, det är ingen bra ide i tider när hantverkare kan vraka och välja bland jobben.
Detta är grundproblemet i allt, hantverkare behöver inte tänka på service, kundbemötande eller ens göra ett bra jobb! Folk rycker och drar i dem ändå.

C chrillelundmark skrev:
Sedan har privatpersoner ingen förståelse för att arbetsdagen börjar när man packar bilen med material som behövs för att utföra jobbet utan privatkunder slår igång klockan när man ringer på dörren.
Detta beror på hur mycket tillit man har till sin hantverkare.
Jag har haft hantverkare som fakturerade för att de fick stanna och köpa material på väg till mig, fine, det är väl rimligt. Men jag fick senare reda på att de i själva verket var hemma hos en bekant till mig och kollade på jobb.

C chrillelundmark skrev:
Likaså tror en del privatkunder att det blir billigare om du själva åker på Biltema och köper materialet när det i slutänden blir mycket dyrare då det (iaf för elektriker) är sämre kvalitet och bökigare att installera än det som man genom årtal av utprovning själv kommit fram till är absolut det snabbaste och bästa materialet att använda sig av. Låt ALLTID hantverkaren använda det materialet den är van vid, det sparar man som privatkund pengar på.
Har du sett denna?
https://www.byggahus.se/forum/threads/orimliga-paslag-elektriker.453444/
Återigen, det är hantverkare själva som skapar misstro bland privatpersoner.

C chrillelundmark skrev:
Ett bra sätt att bygga upp ditt eget "rykte" och få hantverkare att komma tillbaka är att erbjuda extrem bra markservice. När vi har hantverkare hemma är det frukostfrallor, lunch, hembakat på eftermiddagen.
Jag betalar någon för att utföra ett jobb men för att de ska komma tillbaka och göra fler jobb hos mig så behöver jag också bjuda på frallor, lunch och hembakat? Är det kraven hantverkare ställer idag?
 
  • Gilla
  • Älska
perror och 6 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Det är väl inte konstigt att man vill ha en ungefärlig prisuppgift? Speciellt nu när priser på virke etc har skenat iväg. Jag vill såklart veta om utbyggnaden kostar 500000, 700000, 800000 kr eller kanske 1,2 miljoner. Det finns väl ingen som bara beställer något i blindo och sen står där när det ska betalas och säger "ojsan, blev det SÅ dyrt".

En duktig snickare borde väl ha någon sorts känsla för kvadratmeterpriser och orka lägga en halvtimme på en grov offert för att få ett jobb värt 700000 kr? Tror inte nån kund vill ha specat ner till varenda skruv och spik utan mer grund: 30000 kr, plåtarbeten: 20000 kr, fönster; 30000 kr, stomme: 150000 kr osv

/S
Där min vän finns det alla varianter. Du skulle bli förvånad. Just skruv, klammer tejp är saker som kunder OFTA klagar över att de får betala för. Det var detta jag åsyftade i mitt inlägg, att allt som inte står med i offerten är svårt att få betalt för. Likaså har kunden väldigt svårt att ge rätt förutsättningar för jobbet (bakgrundsinformation) och som hantverkare är man flexibel och är hos kunden för att få jobbet utfört men det blir alltid massa gnäll när det visar sig bli mer timmar då de inte har gett fullständig information. Med det sagt är ofta en offert bortkastad tid i fråga om vad slutpriset kommer hamna på. I avseende på vad du skriver, att se en offert som riktlinje, är det väldigt bra men privatkunder har så dålig förståelse för ovan nämnda.
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
Läs igenom lite inlägg på detta forumet så kommer du snabbt förstå varför hantverkare gärna undviker privatpersoner.

Det är tyvärr allt för ofta de blir problem med privatperson så det bästa är att undvika dem.
 
  • Gilla
Johannes456 och 2 till
  • Laddar…
Enda svaret jag har på ditt inlägg är att om du inte har råd att anlita hantverkare, låt bli. I dessa tider är det så att du behöver dem mer än vad de behöver dig, kan du inte relatera till det är det ditt problem. :)

Om du däremot förstår att det är du som måste stå med mössan i handen för att få hjälp där hemma, ta del av mina tips och försök förstå istället för att ifrågasätta.

Med den attityden som vissa personer har är det konstigt att de sedan är förvånade när de hittar en spottloska i maten?
 
  • Arg
perror
  • Laddar…
Vill bara nyansera något. Läste många trådar av denna typ innan jag blev husägare. Gav mig nästan panik inför tanken på att försöka anställa hantverkare. Hur skulle jag få tag på någon och få förtroende/inte bli lurad. Speciellt i Stockholm med sin skriande brist på hantverkare.

Visa sig vara betydligt lättare än jag trott. Behövde t ex hjälp med litet VVS-jobb (byta läckande radiator). Skickade ut ca 4 trevare. Tre svarade inom några dagar. Två var intresserade av jobbet och kunde lämna timpris och idé om när de hade en öppning i schemat.

Ville ha hjälp med el-jobb. Skicka ut två förfrågningar både intresserade och tog den som hade tid tidigaste.

Alla hantverkare jag anlitat har visat sig vara supertrevliga - extremt hjälpsamma och måna om att få jobbet bra.

Det riktigt tråkiga men väldigt nyttiga tipset jag kan ge är att fråga grannar eller i lokala FB-grupper. Den lokala lilla rörisen är ofta intresserad av att ha många små kunder.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 3 till
  • Laddar…
Jag har byggt mycket själv men även anlitat hantverkare för mindre delar.

Min erfarenhet är att handverkarna gärna gör mindre uppgifter om det är tydligt avgränsat och att de inte behöver stå för "finishen" då behöver de ju inte heller stå till svars för slutresultatet.

Tex så behövde jag hjälp att spackla 3 rum och kök. Målaren frågade om han skulle slipa och måla med. Jag sa att han gärna fick slipa om han hade tid men att jag tänkte måla själv. Inga problem! Han kom mellan andra jobb och fixade en halvdag här och där. Blev inte riktigt klar så jag slipade en del själv och målade sen.

Men det var enkelt för målaren som gjorde grovjobbet men behövde inte göra allt klart så att säga.

Annars är det lätt med större job, tex har jag anlitat elektriker för störra job såsom dra all el i en utbyggnad. Elektrikern kan själv typ välja vart uttag (efter diskussion) ska sitta och jag gnäller inte i efterhand.

Anlitat VVS för att dra vatten och avloppsrör men sen färdigställde jag badrummet och VVS installationen själv. Inga problem.

Bor i Västra Götaland för övrigt. Det svåraste har varit att hitta snickare så det slutat med att jag gjort allt snickeri själv.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 1 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Enkelt , idag bygger allting på kontakter.

Så upplever jag det iaf , oavsett när jag bytt värmesystem eller fått el centraler bytta etc.
Ovanstående är exakt min upplevelse. Jag har en snickare som jag alltid ringer oavsett vad det gäller. Har aldrig behövt vänta orimligt länge på att rörmokare, elektriker eller målare ska dyka upp (även för småjobb). När målaren skickade en lite välsaltad faktura så ringde snickarkontakten och drog han i öret, vipps så fick vi en ny faktura som var 20% lägre..
 
  • Wow
  • Gilla
Ö-kvinna och 4 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Där min vän finns det alla varianter. Du skulle bli förvånad. Just skruv, klammer tejp är saker som kunder OFTA klagar över att de får betala för. Det var detta jag åsyftade i mitt inlägg, att allt som inte står med i offerten är svårt att få betalt för. Likaså har kunden väldigt svårt att ge rätt förutsättningar för jobbet (bakgrundsinformation) och som hantverkare är man flexibel och är hos kunden för att få jobbet utfört men det blir alltid massa gnäll när det visar sig bli mer timmar då de inte har gett fullständig information. Med det sagt är ofta en offert bortkastad tid i fråga om vad slutpriset kommer hamna på. I avseende på vad du skriver, att se en offert som riktlinje, är det väldigt bra men privatkunder har så dålig förståelse för ovan nämnda.
Så är det i alla branscher, det här liksom till att kunden är som kunden är, och det får vi som serviceutövare ta hänsyn till, och försöka agera så proffsigt som möjligt. Jag jobbar med IT, och ofta frågar man kunden om dokumentation, flödesscheman etc finns. jajamensan sägs det. När sen vår utvecklare kommer dit, börjar jobba, ja då finns det knappt nåt, eller är det hopplöst utdaterat. En dialog med kund där och då får man ju ta, och förklara att förutsättningarna ändrats. Är det löpande jobb blir det extra timmar, är det fastpris, ja då har jag tagit hänsyn till strul i offerten. Det får jag som säljare vara flexibel till. I något enstaka fall har vi och kund mötts i tingsrätten där vi verkligen inte var överens kring vad som skedde i projektet. Men det är typ 1 uppdrag/kund på 20 års tid.

När man jobbar med människor är kommunikation viktigt. Säger man "jag kommer imorrn", och kunden tar ledigt från jobbet för detta, sen dyker ingen upp och man får inget meddelande, ja då är det klart man blir förbannad. Jag har flera gånger läxat upp våra konsulter som inte hört av sig om ledighet etc, där kunden ringt mig och frågat var Kalle tog vägen. Detta lär de flesta sig väldigt snabbt om det inte redan sitter.

Jag tror inte många har problem att hantverkaren handlar materielet, om prispåslaget är vettigt. Att lägga på 10% för att hämta brädor, skruv, spik etc är helt okej tycker jag. Att lägga på 50% är vansinne (avhandlat i mängder med trådar).

Sen tror jag knappast att kunder förväntar sig att agera bistro/restaurang när snickar-Per kommer för att bygga en veranda. Råkar man vara hemma, och ska fika såklart man frågar om Per vill ha lite kaffe. Det är dock inget som ska förväntas. Våra kunder bjuder ofta inte på nånting mer än automatkaffe, vill man ha med sig nån kaka/frukt eller lite riktigt kaffe, ja då är det utelunch eller termos som gäller. Vi är där för att jobba, inte fika.

/S
 
  • Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Ovanstående är exakt min upplevelse. Jag har en snickare som jag alltid ringer oavsett vad det gäller. Har aldrig behövt vänta orimligt länge på att rörmokare, elektriker eller målare ska dyka upp (även för småjobb). När målaren skickade en lite välsaltad faktura så ringde snickarkontakten och drog han i öret, vipps så fick vi en ny faktura som var 20% lägre..
Så det ser ut , och kommer nog för alltid vara så. Det viktigaste man kan göra är att bygga ett kontaktnät av olika hantverkare. Annars står man nog själv inför det mesta , och kunskap som inte finns för vissa delar.
 
Jadu, ibland undrar man! Just nu är tiderna goda för de flesta branscherna inom hus/bygg.. men redan innan Corona kom så var det svårt att få tag på folk.

Vi letade i mer än ett halvår.. och av 30 förfrågningar kanske 3 svarade ens.. och de kom sedan inte och kollade ens fast de bokade in mötet själva (svarade sedan inte på kontaktförsök).

Det skulle vara så mycket bättre om de bara svarade.. och sa ”nej”.. (el ja).. men bara så man visste/fick besked! Man blir mer grinig och irriterad av man måstejaga..

De bra hantverkarna har längre väntetid (av uppenbara skäl).. på att ev få jobbet gjort MEN de brukar fortfarande svara snabbt! (Och säga att de är upptagna tills blabla.)

Jag har ett par olika att vända mig till.. den ena hade storjobb över 2 år :oops: den andra 1 år :oops:. Jättekul för dem, mindre kul för mig.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.