Hej,

Håller på att planera vårt framtida altanbygge som jag försöker få klart innan priset på virke stiger igen. Söker lite feedback på mitt tankesätt och har ett par frågor som jag hoppas kan få svar på.

Altanen kommer bli runt 15x3.6m.

Vi har tänkt att bygga altanerna på stenplattor, då vi redan har en hel del plattor som vi har på nuvarande uteplats. Markarbetet, om jag fattat rätt, kräver att man gräver upp matjorden, lägger markduk, fyller med makadamgrus, plattar med en padda och lägger sedan stenplattorna på gruset.

Fråga #1: Hur mycket grus behöver man verkligen i den här typen av konstruktion? Har läst allt från ett tunt lager till 30 cm. Klarar man sig med ett par cm? Varje cm kostar ju en hel del extra här. Hur mycket gör man det här för att hålla nere duken kontra stabilitet för altanen?

Fråga #2: Kryssbjälklag vs nedsänkt bjälklag? Om jag fattat det rätt så är nedsänkt bjälklag något man använder om man måste pga bygghöjden, då det blir dyrare i de flesta fallen. Tjänar man mer på gräva djupare så man kan köra på kryssbjälklag? Det blir ju en hel del extra grävarbete, men det kanske det är värt?

Fråga #3: Dimensioner på bärlinorna och skruvreglarna. Det verkar som att den minsta som rekommenderas är 45x170, men behövs det verkligen vid en sådan konstruktion som jag har tänkt mig? Finns det några riktlinjer någonstans man kan följa? Även här sticker ju priset iväg en hel del för varje dimension som man ökar. Är det helt galet att köra 45x170 på bärlinorna men en mindre, typ 45x120 på skruvreglarna? Eller till och med ännu mindre?

Tack för svar :)
 
Gött att slippa en svajig altan. Därför är det inte fel att överdimensionera lite. Sen vilken typ av konstruktion är ju beroende på vilken höjd såklart.
 
Har nog själv tre 195 eller 220 underst och på det har jag för mig skruv reglarna blev 145 eller 170.
 
raveper raveper skrev:
Gött att slippa en svajig altan. Därför är det inte fel att överdimensionera lite. Sen vilken typ av konstruktion är ju beroende på vilken höjd såklart.
Förstår att höjden spelar roll men jag kan ju också bara gräva lite djupare och anpassa höjden, så jag undrar egentligen vad som blir bäst och vad som är effektivast.
 
Det är säkert enklare att väga in de tre understa och sen bara lägga ut alla skruvreglar än att få en himla massa reglar i samma höjd.
 
Har byggt två altaner. En med nedsänkta skruvreglar och balkskor. och en altan med bärlinor och skruvreglar i två plan.
Kommer aldrig mer bygga med nedsänkta reglar och balkskor igen. Tar 5 gånger så lång tid. Än kryss montage.
Varje regel måste då mätas sågas skruva fast balkskor med 10-12 skruv i varje sko.
Blir många tusen skruv på en större altan. Och många balkskor och det kostar ju också.

Nej gräv ur lite extra och kör bärlinor och skruvreglar i två plan. Bara att vara noga och väga in bärlinorna sen lägger man på skruvreglarna som skrå skruvas fast i bärlinorna. Går super snabbt och smidigt.
Bygger du på paddlat 25-40 grus och stenplattor kan du gå ned till 145 reglar.
Om du inte har för långt mellan plattorna och bärlinorna.

Jag byggde följande 120 cm mellan plattorna under bärlinorna och 130 cm mellan bärlinorna sen cc 60 mellan skruvreglarna uppe på bärlinorna, allt i 45x145. Och det är stabilt och noll svaj. Altanen är 12x4.3m så det är överhäng på skruvreglarna med 20 cm på varje sida sen
Jag har typ 25cm grus sen 30x30 plattor under. Minst 20 cm grus jag skulle tro behövs. Men det beror ju helt på vad det är för mark under. Och om den varit ogrävd länge. Då kan man nog ha mindre grus.

Om man inte har möjlighet att gräva ur skulle jag rekommendera att man gjuter plintar.
Förra altanen byggdes med 45x145 i ett plan med plats gjutna plintar i hål gjorda med en Skurups jord borr. Hade 150-180 cm mellan plintar och 180cm mellan bärlinorna.
Tillräckligt stabilt men lite mera svaj än den jag byggde senast på stenplattor och tätare mellan reglarna

Kan verkligen rekommendera denna metod att borra med jordborr om man har bra jord utan rötter sten och annat bös. Bara att borra ur hålen kapa ett gjutrör och gräva ned det ett par cm så den delen av plinten över marken får rör och använda jordhålet som form under marken. Krafsa ur lite i botten så Hålet blir som en upp och nedvänd svamp. För att få större yta i botten av plinten.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.