Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Byggnadsnämnden avslog just ett bygglov för ett plank. En del i beslutet (ursprungligen från tjänstemannaskrivelsen) upplevde jag dock som osaklig. De delar som jag ser som osakliga är:

Man menar att plank sedvanligt 1,8 m.

Man menar att det inte är lämpligt med ett plank som sträcker sig längs större delen av en fastighetsgräns.

Man menar att om småhusfastigheter murar in sig själva (Man menar ägarna!) så skapas en otrygg miljö i kvarteret.

Vad får de dessa idéer ifrån? Har de rätt eller fel? Särskilt den sista delen om otrygg miljö upplever jag som rent spekulativ.


Relevant del från protokollet:

[bild]
Gärna snygga plank men förbjud thuja- o granhäckar i detaljplan.
Om deras argument är "tänk om alla satte upp plank överallt" tycker jag du ska bekämpa dom så långt det går.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter inte så rimligt.
Det är den enda jämförelsen som är rimlig - två identiska miljöer med respektive utan plank. Det är ju precis det som görs inför ett bygglov gällande plank - d v s en fastighet utan eller med plank.

Att jämföra plank på Söderns höjder med Rinkeby torg utan plank är däremot inte rimligt ;)

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
Chippe och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Krille4 skrev:
Det är den enda jämförelsen som är rimlig - två identiska miljöer med respektive utan plank. Det är ju precis det som görs inför ett bygglov gällande plank - d v s en fastighet utan eller med plank.

Att jämföra plank på Söderns höjder med Rinkeby torg utan plank är däremot inte rimligt ;)

/Krille
Det beror på varför man jämför. Mitt syfte var att illustrera att enstaka planks närvaro i miljön knappast är avgörande för hur trygg den upplevs. Sen har andra skribenter illustrerat att smala helt plankomgärdade gångar inte är optimala estetiska miljöer och menat att samma gång utan några plank hade upplevts som tryggare. Visst, men ingen argumenterar för sådana utrpräglade miljöer, vi har ju bygglovsprövning av plank för att hantera det.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror på varför man jämför. Mitt syfte var att illustrera att enstaka planks närvaro i miljön knappast är avgörande för hur trygg den upplevs. Sen har andra skribenter illustrerat att smala helt plankomgärdade gångar inte är optimala estetiska miljöer och menat att samma gång utan några plank hade upplevts som tryggare. Visst, men ingen argumenterar för sådana utrpräglade miljöer, vi har ju bygglovsprövning av plank för att hantera det.
Precis och en snabb googling ger att kommunerna verkar rörande överens om att plank skapar miljöer som upplevs som otrygga.

/Krille
 
Jag bytte ut mitt plank mor ribbstaket med växtlighet framför (inte häck, utan prydnadsgräs, bambu och blåregn). Känner mig fruktansvärt instängd bakom ett plank (i synnerhet om det är en liten tomt).
Mardrömmen är ju de där höga planken utmed de små avlånga trädgårdarna i England - ser ut som fängelserastgårdar!
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Krille4 skrev:
Precis och en snabb googling ger att kommunerna verkar rörande överens om att plank skapar miljöer som upplevs som otrygga.

/Krille
Ja, det är ju det tråden handlar om. Är det sakligt eller bara en slentriankonsensus i bygglovshandläggarkretsar? Finns det folkligt stöd för denna åsikt? Även om man känner så bland tjänstemännen finns det lagstöd för att använda det som argument i prövning av en bygglovsansökan? O s v.
 
Claes Sörmland
Moana Moana skrev:
Jag bytte ut mitt plank mor ribbstaket med växtlighet framför (inte häck, utan prydnadsgräs, bambu och blåregn). Känner mig fruktansvärt instängd bakom ett plank (i synnerhet om det är en liten tomt).
Mardrömmen är ju de där höga planken utmed de små avlånga trädgårdarna i England - ser ut som fängelserastgårdar!
När det inte gäller plank på detta sätt så har du ju som fastighetsägare full bestämmanderätt och behöver inte blanda in byggnadsnämnden. Det är ingen bygglovsfråga. (Fast bygglov krävs för att riva plank? Tror jag, orkar inte kolla PBF just nu.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När det inte gäller plank på detta sätt så har du ju som fastighetsägare full bestämmanderätt och behöver inte blanda in byggnadsnämnden. Det är ingen bygglovsfråga. (Fast bygglov krävs för att riva plank? Tror jag, orkar inte kolla PBF just nu.)
Nej, det krävs inte lov eller anmälan för att riva plank.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Moana Moana skrev:
Mardrömmen är ju de där höga planken utmed de små avlånga trädgårdarna i England - ser ut som fängelserastgårdar!
:rofl: har flera trädgårdsböcker som handlar om just dessa brittiska, muromgärdade, långsmala trädgårdar - som jag tycker är omåttligt charmiga!
 
  • Gilla
  • Haha
långtjock och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu tror jag inte vi ska generalisera din känsla till hur kvinnor generellt upplever miljöer. Lika lite som att hur jag upplever miljöer skulle vara generell för hur män upplever miljöer. Variationen inom grupperna kvinnor och män är med säkerhet stor och vi har en hel del män (tror jag) som associerar plank till något negativt i tråden.
Men generaliserar är ju vad du håller på med när du påstår att kommunerna bara tar beslut slentrianmässigt.

Kan du tänka dig in i situationen att du ständigt försöker att bara gå där det finns mycket folk och om du nu skulle vara tvungen att gå där det är folktomt eller nästan folktomt ständigt ser dig om för att upptäcka om någon beter sig misstänkt, kollar var det finns hus där man kan ringa på, går mitt i gatan i villaområden för att kunna upptäcka i tid om det står någon bakom ett plank, hög häck eller stor buske nära trottoaren?
Kvinnor blir hämtade vid hållplatser för att slippa gå ensamma hem på i stort sett folktomma gator eller pratar hela tiden i mobilen för att den vägen kunna larma om något skulle hända.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En kvinna löper större risk att bli utsatt för våld i det egna hemmet med sin man/sambo/pojkvän som förövare - än hon löper risk att utsättas för våld när hon går på en gata i ett detaljplanerat villaområde. Med eller utan plank runt villatomterna.
Att man löper en viss risk på ett ställe innebär väl inte att man inte ska minska risken på andra ställen. Det blir lätt ett resonemang typ att eftersom det är högre risk att bli skadad när man cyklar än när man kör bil behöver man inte använda bilbälte.

Om man nu bor med en som aldrig har varit våldsam under 20 år så är risken definitivt större att man blir utsatt för våld av någon annan.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror på varför man jämför. Mitt syfte var att illustrera att enstaka planks närvaro i miljön knappast är avgörande för hur trygg den upplevs. Sen har andra skribenter illustrerat att smala helt plankomgärdade gångar inte är optimala estetiska miljöer och menat att samma gång utan några plank hade upplevts som tryggare. Visst, men ingen argumenterar för sådana utrpräglade miljöer, vi har ju bygglovsprövning av plank för att hantera det.
Men i förlängningen gäller det inte enstaka plank utan om en granne får sätta upp ett plank mot gatan så kommer andra grannar att vilja göra det med och kräva att få göra det med hänvisning till den första. Om de inte får det så kommer de att överklaga och skriva i tidningarna tills de får det.
 
  • Gilla
Chippe och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
yonna yonna skrev:
:rofl: har flera trädgårdsböcker som handlar om just dessa brittiska, muromgärdade, långsmala trädgårdar - som jag tycker är omåttligt charmiga!
Att de kan vara charmiga sedda inifrån trädgården är ju en annan sak än hur de upplevs utifrån. I många fall verkar det vara öppet på framsidan i stället och det är ju det som påverkar andra människors upplevelse av t.ex. trygghet på gatan och i området.
 
När jag bodde i Lund för 20 år sedan var norra fäladen ett jätte grönt lummigt område, men för att öka tryggheten hög man ner 90% av växtligheten.

Bodde före och efter skulle jag påstå att det varit det tryggaste område jag någonsin bott i, men inte alls lika mysigt efter.
 
  • Ledsen
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med dig om att villafolket numera ofta vill avskärma sig och att det ofta görs med vegetation. Tujahäcken har vi ju redan tagit upp - Sveriges plank. Inte minst i Stockholm som har ett så pass påtaglig internationell påverkan kanske detta inte är så förvånande. Var och varannan familj är ju i all fall till del invandrad. Jag vet inte hur många gånger kollegorna på min extremt internationella arbetsplats i just Stockholm har hört sig för om de underliga svenskarna som ställer sina trädgårdar och hem till förfogande för förbipasserandes blickar. Varför drar man inte för gardinerna?! Det är detta som gör att jag tror det är en kulturell fråga (och t ex inte en egentlig genusfråga).
Jag tycker det verkar som att plank och höga tujahäckar hänger ihop med dels det rådande modet med stora och höga fönster samt dels med att tomterna blir allt mindre. Kommer man ut på landet är det ovanligt med stora tomter på som är omgärdade av flera meter höga häckar.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.