A
nivv nivv skrev:
Enligt deras hemsida så kan bara "Smartkortet" uppdateras via appen/nätet medan firmwaren bara kan uppdateras via USB-kabel.
tack!
 
D dthompa skrev:
Hej

Har en smart Sileno Life 750 som nu denna säsong har problem med att ladda. Problemet är att den dockar inte in riktigt varje gång och då laddas bateriet ut när den bara står där vid laddaren. Hände någon gång förra året Men nu har det hänt flera gånger.

Nytt för i år är att jag lagt sten under huset och kablarna går då in under stenarna för att komma upp i bakkant och in i laddaren. Kan det vara problemet? Kablarna ska väl klara ligga under stenarna? Stenarna är 4 cm tjocka.

[bild]
Jag har haft liknande bekymmer, och jag tror att det beror på skitiga laddstift. Prova att dra några drag med fint sandpapper, både på gräsklipparens och laddningsstationens stift. Det ser ut som att den nya uppdateringen (som installeras med kabel) håller koll på laddströmmen och dockar om ifall något är fel. Skulle säkert hjälpa i dessa fall, men jag vågar inte uppdatera "mitt i säsongen" för att inte få driftstopp ifall uppdateringen går fel.
 
C cergod skrev:
Jag har haft liknande bekymmer, och jag tror att det beror på skitiga laddstift. Prova att dra några drag med fint sandpapper, både på gräsklipparens och laddningsstationens stift. Det ser ut som att den nya uppdateringen (som installeras med kabel) håller koll på laddströmmen och dockar om ifall något är fel. Skulle säkert hjälpa i dessa fall, men jag vågar inte uppdatera "mitt i säsongen" för att inte få driftstopp ifall uppdateringen går fel.
Ok, tack. Kanske ska våga mig på en uppdatering ändå. Är ju tråkigt när man är iväg och den bara står där vid laddaren någon cm från laddstiften i dokan. Är ju en bra funktion att den försöker flera gånger. Vanligt att det går fel när man kör den uppdateringen?
 
Ingen aning. Jag har aldrig uppdaterat den (inköpt förra säsongen), men läste här att nivv lämnat in sin på verkstad på grund av misslyckad uppdatering. Bara tanken att behöva klippa manuellt under tiden avskräcker mig. :D
 
Tror jag ska våga mig på en uppdatering här snart.. borde väl göra det innan gräset börja växa i fall nåt skulle hända och man måste lämna in. Bättre att det händer nu än när det är full fart där ut i gräsmattan :)
 
  • Gilla
Lucioperca och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om det fortfarande är aktuellt men dom flesta som har haft problem med uppdatering av fw har använt sig av en Mac, pc var då att rekommendera men är inte säker på om det fortfarande är så!?
 
Jag uppdaterade min Sileno+ under gårdagen, första gången sen inköp 2020. Körde från en Mac, det tog en stund men gick igenom felfritt.

När den stod i laddaren senare på kvällen fick jag Charging System Error.. tryckte på Start och sen blev allt OK igen (men stod parkerad pga schemat).. Aldrig sett innan, och den klippte & laddade några vändor innan uppdateringen.
Får se hur den går idag!
 
Någon som vet hur långt ifrån kant man ska sätta begränsningskabel när det är en höjdskillnad mellan gräsmatta och stenplattor på ca 5-6cm? Se bild.

Enligt instruktionerna så ska det vara 10cm ifrån när stenplattorna är på samma höjd men undrar om man ska göra det i detta fall också?
Risken jag ser är att roboten tar sig ner för plattorna och svårt att ta sig upp igen.

Det är en Sileno city.
 
  • Kanten av en gräsmatta möter stenplattor, med en synlig höjdskillnad på cirka 5-6cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle rent spontant säga att det där är inga problem. Jag hade sett till att klipparen verkligen går ut över plattorna så man slipper trimma kanten. Däremot hade jag kanske gått med en vertikalskärare och "fräst" bort en hel del höjdskillnad mot plattorna eller lyft upp plattorna till samma nivå. Förmodligen det förstnämnda vilket förutsätter att begränsningsslingan inte redan är satt alternativt kan flyttas temporärt.
 
  • Gilla
K_H och 1 till
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Jag skulle rent spontant säga att det där är inga problem. Jag hade sett till att klipparen verkligen går ut över plattorna så man slipper trimma kanten. Däremot hade jag kanske gått med en vertikalskärare och "fräst" bort en hel del höjdskillnad mot plattorna eller lyft upp plattorna till samma nivå. Förmodligen det förstnämnda vilket förutsätter att begränsningsslingan inte redan är satt alternativt kan flyttas temporärt.
Tack för svar.
Ja, det kanske inte är ett stort problem. Kommer nog prova med 10cm, lägger denna del av kabeln ovanför mattan och skulle det funka bra så gräver jag ner den bara.
 
S sidd skrev:
Tack för svar.
Ja, det kanske inte är ett stort problem. Kommer nog prova med 10cm, lägger denna del av kabeln ovanför mattan och skulle det funka bra så gräver jag ner den bara.
Lägg lite extra begränsningslinga utanför området i respektive hörn så det finns lite att ta av om du vill flytta ut begränsningsslingan lite.
 
  • Gilla
sidd
  • Laddar…
Någon som råkar ha ett moderkort till en Gardena sileno 750-1100 ?
 
Installerade Sileno City men får nu ett meddelande om att slingsignal saknas. Maskinen är helt ny och jag provade också att göra en yta på 3x3m och får samma fel där.

Är helt säker på att det är kopplat rätt men har jag missat något i instruktionerna i menyerna?
Kan man fabriksåterställa den?
 
S sidd skrev:
Installerade Sileno City men får nu ett meddelande om att slingsignal saknas. Maskinen är helt ny och jag provade också att göra en yta på 3x3m och får samma fel där.

Är helt säker på att det är kopplat rätt men har jag missat något i instruktionerna i menyerna?
Kan man fabriksåterställa den?
Hur lyser dioden i laddstationen?

Har det varit något problem/strul under installation och uppstart av klipparen?

Du kan testa med att sätta klipparen i laddare och skapa ny slingsignal.

Sida ur manual med instruktion för att skapa en ny slingsignal för säker bindning mellan produkt och laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej.
Gateway en till min smart sileno sity har varit strömlöst sen slutet av förra sässongen.Lösenordet till wifi ändrade jag efter detta.Nu så klart vet inte gatewayen det nya lösenordet.var ändra?Loggade in på smart.gardena-com må mitt konto men där går det inte att ändra läsenord.
Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.