Absolut, men var medveten om att moderna hybridväxelriktare inte jobbar mot bly/syra-batterier. Du behöver en BMS som kan kommunicera med det protokoll som växelriktaren använder. GoodWe har inställning för många kommersiella batterier, men det finns också en "custom" där man själv ställer in laddstyrka etc.
 
nej det blir ju lithium batterier då, 18650 så klart.
 
Populärt med begagnade Teslabatterier i USA, men det är kanske inte så lätt att få tag på ett här?
 
Hur har det gått?
Vad blev det för prylar till slut?
Gick det bra med eterniten?
Vad har du för taklutning?
 
Det blev att byta taket där panelerna ska sitta till plåt, hittade endel sprickor så blev att byta för att slippa problem framöver. Jag har ca 40% taklutning.
Har nyligen beställt installation så ska bli klart i juni.
Blev fronius växelriktare för den verkar har support för att kunna styra hur batteriet laddar i och ur från Home assistant.
Jag har inte hittat något vettigt sätt att bygga eget batteri, alla växelriktare jag sätt kräver specifika BMSer som sitter i deras egna batteripack, men priserna börjar komma ner ordentligt på färdiga batterier nu.
 
  • Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
Doublee Doublee skrev:
Det blev att byta taket där panelerna ska sitta till plåt, hittade endel sprickor så blev att byta för att slippa problem framöver. Jag har ca 40% taklutning.
Har nyligen beställt installation så ska bli klart i juni.
Blev fronius växelriktare för den verkar har support för att kunna styra hur batteriet laddar i och ur från Home assistant.
Jag har inte hittat något vettigt sätt att bygga eget batteri, alla växelriktare jag sätt kräver specifika BMSer som sitter i deras egna batteripack, men priserna börjar komma ner ordentligt på färdiga batterier nu.
Intressant!
Hur gjorde du med eterniten? Fick den sitta kvar? Eller hur har du löst det med kondensskydd på insidan?
Hur mycket upplever du att du har sparat på att styra med att plocka ihop delarna själv?
Har du satt upp panelerna själv eller ingår det i "installation"?

Jag vet varken ut eller in kring hur jag ska göra med eterniten. Eller jo, den ska bort, men ska jag sätta duk och plåt, eller ska jag sätta betong-pannor när jag ändå håller på?
Suck...
 
C Chentin skrev:
...

Jag vet varken ut eller in kring hur jag ska göra med eterniten. Eller jo, den ska bort, men ska jag sätta duk och plåt, eller ska jag sätta betong-pannor när jag ändå håller på?
Suck...
Jag håller med om att du ska skrota eterniten innan du lägger solpaneler; har varit på flera eternittak som borde ha bytts ut innan man satsade 200k SEK på en ny anläggning, men det var inte min diskussion att ta med kunden...

Duk och plåt är smidigt, och fäster man plåten ordentligt (och tar en kvalitetsplåt, inget skit från byggmax) så är det enkelt att sätta externa fästen för panelerna sedan. Betongpannor är å andra sidan väldigt stabilt, men tar lite längre tid att montera på (in under pannorna, fräsa ur för fästena).
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.