Hej!

Jag som många andra har drabbats hårt av dem höga elpriserna denna vinter. Bor i södra Sverige och har haft väldigt höga fakturor. Har gjort det man enkelt kan göra dvs sett över mina elavtal, bytt leverantör, optimerat mitt Nibe Luft/Vatten system etc.

Min fråga är nu vad mer man kan förbereda inför nästa vinter för att undvika hamna i samma sits?

- Installera begagnad Pelletsanläggning/vedkamin/ som komplement?
- Köpa dieselgenerator?
- Annat...?

Förhoppningsvis är priserna inte så höga nästa vinter. Dock räknar jag inte med det med tanke på rådande situationer i världen.


Hur har ni själv tänkt göra?
 
Tilläggsisolera huset? i första hand vinden. En engångskostnad som håller/spar pengar i över 100 år
 
Jag bor på gård. Min elförbrukning består av värme+varmvatten (uppvärmning med direkt-el, lvp och lokaleldstäder), matlagning och frysar. Jag är också jägare så jag har många frysar.

För matlagning har vi vedspis. Den har blivit flitigt använd i vinter. Jag köpte en ny vedspis för några år sedan, en Wamsler med glaslucka i eldstaden, mycket uppskattat!
I vardagsrummet finns en kamin monterad i en öppen rörspis. Den ger både snabb värme och håller kvar i murstocken. Luft/luft-vvp i vardagsrummet har inte fått gå mycket denna vinter.
Till vintern planerar jag att iordningsställa en kakelugn på övervåningen också. Ev blir det en värmepump till där.

Den stora skillnaden räknar jag ändå blir med frysarna. Nu står de spridda i olika uthus där det riskerar att bli väldigt varmt på sommaren. Årets stora projekt blir att förbättra det gamla, halvt under jord, garaget. Där ska isoleras, gjutas golv och sättas på ordentliga isolerade dörrar. På så sätt räknar jag med att det kommer att vara betydligt svalare på sommaren samtidigt som det blir bekvämare när man ska gå till frysboxen. Där kommer också att bli potatisförvaring och slaktbod.

Vedhuggning pågår. Förra ägaren tilläggsisolerade när han vann på Triss. Fult men bra.
 
Redigerat:
Det du kan göra med små medel nu är vedhuggning och översyn/byte av tätningslistena i fönstren.
Vill du kosta på mer bör du se över och eventuellt komplettera isoleringen, framförallt på vinden.
 
F fribygg skrev:
Det du kan göra med små medel nu är vedhuggning och översyn/byte av tätningslistena i fönstren.
Vill du kosta på mer bör du se över och eventuellt komplettera isoleringen, framförallt på vinden.
Hur ofta bör man se över tätningslisterna? Jag bor i hus från 2007 och misstänker att det inte är gjort sedan byggåret. Som oteknisk, vad ska jag titta efter här?
 
N NyHusägare2021 skrev:
Hur ofta bör man se över tätningslisterna? Jag bor i hus från 2007 och misstänker att det inte är gjort sedan byggåret. Som oteknisk, vad ska jag titta efter här?
Du känner om det drar från fönstren. Om det inte drar behöver du inte byta.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Har du redan en värmepump så skulle jag säga att nästa steg är solceller. Man kan en bygga ställning i trädgården om man vill.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.