Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ironin skulle möjligtvis vara alla svettiga, nervösa husägare som vet med sig att de inte skulle klara en besiktning.:crysmile:
En variant kan väl vara om besiktningen slår ner på något som är installerat av någon med behörighet så tvingas elfirman där montören är anställd till att kontakta alla kunder där montören gjort ett liknande arbete innan och säg ett år efter för att verifiera om det ser bra ut där och annars såklart åtgärda kostnadsfritt.

Det är väl ingen elektriker som blir svettig och nervös för att deras arbete inte ska klara en besiktning? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
videopac och 9 till
  • Laddar…
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Diskmaskinen är inte fast inkopplad och omfattas inte av besiktning men tvättmaskinen skulle kunna bli anmärkning på
Tvättmaskinen är korrekt inkopplad, så jag kan inte komma på vad det skulle vara för anmärkning.
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Bilprovningen anmärker bara på sådant som har med trafiksäkerhet att göra
Ja, det är därför jag brukar be bilverkstan leta efter fel i bilen när den är på service.
 
P
useless useless skrev:
Vad är det som säger att en besiktning inte kan slå ner på löst liggande skarvsladdar?
Om sådant ska besiktigas så bör även kvastar som står utan för dörrar besiktigas så att det inte blir en risk att man snubblar där också.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man kan inte klaga på tjärkablarna. De lödda kablarna. Eftersom det inte var fel då.
Det är enkelt åtgärdat med en lagändring som förbjuder installationer som inte uppfyller dagens krav.
 
P
L Lorpar skrev:
Nu är ju alla mina installationer gjorda innan egenkontrollprogram ens var uppfunnet. Han som gjorde det är begraven sedan länge, tror aldrig jag har fått några papper på installationen mer än en gruppförteckning. Så det kan ju vara svårt att bevisa.
Om din anläggning klarar en besiktning får du säkert papper på det, och kan sova lugnt.
 
P
Rickard. Rickard. skrev:
det skulle innebära massor av pappersarbete från alla led som ingen vill göra eller betala för vid varje ändring.
Om det blir obligatrisk elbesiktning så måste man betala trots att man inte vill.
 
Mäklaren kan ju pröjsa elbesiktningen tycker jag, om han vill sälja menar jag.
 
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om en elbesikningsman dömer ut min fungerande anläggning och sen erbjuder sig att fixa den på löpande räkning, så ser jag en överhängande risk för både en snöskyffel och garageport incident på min uppfart...
Förhoppningsvis får inte den firma som besiktigar även åta sig att åtgärda felen, men vi bör inte underskatta el-lobbyn så helt säkra kan vi inte vara.

Att du skulle kunna få ett sådant erbjudande mot kvittolös betalning av besiktningsmannen ser jag dock som en reell möjlighet.
 
P pmd skrev:
Om det blir obligatrisk elbesiktning så måste man betala trots att man inte vill.
Vad ska dom göra med fastighetsägare och privatpersoner som inte har råd att betala för en påtvingad besiktning eller för delen ev. åtgärder som erfordras utav den? Stänga av kunden från elmarknaden eller utdöma vite till en redan luspank stackare? Lycka till
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Mäklaren kan ju pröjsa elbesiktningen tycker jag, om han vill sälja menar jag.
Mäklaren betalas av säljaren …
 
Rickard.
P pmd skrev:
Om det blir obligatrisk elbesiktning så måste man betala trots att man inte vill.
Läs hela mitt inlägg igen inkl det jag citerade så tror jag du förstår vad jag menar. Att betala för besiktningen hade inget med det att göra.
 
P
D Dayangel skrev:
Vad ska dom göra med fastighetsägare och privatpersoner som inte har råd att betala för en påtvingad besiktning eller för delen ev. åtgärder som erfordras utav den? Stänga av kunden från elmarknaden eller utdöma vite till en redan luspank stackare? Lycka till
Sotning är obligatorisk. Det finns inga undantag för fattiglappar såvitt jag vet.
En obetald sotningsräkning eller en obetalt elbesiktningsräkning går väl till inkasso, antar jag.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P
Rickard. Rickard. skrev:
Läs hela mitt inlägg igen inkl det jag citerade så tror jag du förstår vad jag menar. Att betala för besiktningen hade inget med det att göra.
Jo, det har det. Alla kostnader runtomkring besiktningen betalas förstås av de fastighetsägare vars elanläggningar måste besiktigas. (Indirekt via fakturan för besiktningen).
 
P pmd skrev:
Sotning är obligatorisk. Det finns inga undantag för fattiglappar såvitt jag vet.
En obetald sotningsräkning eller en obetalt elbesiktningsräkning går väl till inkasso, antar jag.
Det gäller förvisso bara "aktiva" skorstenar och kan givetvis tas ur bruk för den som inte har råd. Dessutom är ju valet att skaffa tillbehöret med skorsten valfritt om man nu inte redan har det alt. köper ett hus med den utgiften inräknad från början. Skaplig skillnad från elen. Det där idén kommer koka grytorna runtom i kåkarna så det blir nog lyckligtvis ingen långvarig politiker som inför det där stolleriet
 
  • Gilla
cillan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.