Basso C38/90-A1 har jag fastnat för bland pickor upp till 90mm under 5000 kr. Ni med erfarenhet, finns det bättre för samma peng? Batteri vore ju bra, men då jag har "allt" i Bosch blå så betyder det att jag måste köpa batteri och laddare i annat märke då Bosch inte har stomspikare. Kompressor har jag så det känns rimligt att gå på en luftdriven.
 
tittat runt lite och just basso med spikrulle är den biligaste.. finns hikoki/essve/rapid med samma trumma men dom blir dyrare
 
Har spikat en hel del med basso pickor och de duger fint för att ha hemma. Ska du skaffa en luftdriven picka för jobb är det bara Max högtryck som gäller enligt mig iallafall.
 
P petsik skrev:
Basso C38/90-A1 har jag fastnat för bland pickor upp till 90mm under 5000 kr. Ni med erfarenhet, finns det bättre för samma peng? Batteri vore ju bra, men då jag har "allt" i Bosch blå så betyder det att jag måste köpa batteri och laddare i annat märke då Bosch inte har stomspikare. Kompressor har jag så det känns rimligt att gå på en luftdriven.
Det ska vara en 18V 90mm pistol på gång från Bosch om jag inte minns fel.
Har dock inte sett något preliminärt leveransdatum.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Det ska vara en 18V 90mm pistol på gång från Bosch om jag inte minns fel.
Har dock inte sett något preliminärt leveransdatum.
Det var intressant, hoppas den kommer snart då. Batteri är ju enklare vid takbygge, men tryckluft blir mer för pengarna känner jag.
 
P petsik skrev:
Det var intressant, hoppas den kommer snart då. Batteri är ju enklare vid takbygge, men tryckluft blir mer för pengarna känner jag.
Instämmer, hade en Hitachi som byttes ut mot en nyare Hikoki.
Får se vad Bosch släpper framöver. (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Instämmer, hade en Hitachi som byttes ut mot en nyare Hikoki.
Får se vad Bosch släpper framöver. (y)
Börjar omvärdera det här med tryckluft, för jag måste köpa 25 m slang också, så då kan jag lägga lite extra på en batteridriven. Har fått för mig att Hikoki 1890 är det "bästa" just nu. Vilka är alternativen?
 
P petsik skrev:
Börjar omvärdera det här med tryckluft, för jag måste köpa 25 m slang också, så då kan jag lägga lite extra på en batteridriven. Har fått för mig att Hikoki 1890 är det "bästa" just nu. Vilka är alternativen?
Det har lanserats en 3690, lite bättre, lite snabbare, lite lättare :)
 
  • Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det har lanserats en 3690, lite bättre, lite snabbare, lite lättare :)
Det verkar intressant, men hittar den inte på Google
 
P petsik skrev:
Det verkar intressant, men hittar den inte på Google
Finns nog bara i USA ännu (och där heter de Metabo HTP)
 
nanowire nanowire skrev:
Finns nog bara i USA ännu (och där heter de Metabo HTP)
Är Hikoki och Metabo samma?
 
P petsik skrev:
Börjar omvärdera det här med tryckluft, för jag måste köpa 25 m slang också, så då kan jag lägga lite extra på en batteridriven. Har fått för mig att Hikoki 1890 är det "bästa" just nu. Vilka är alternativen?
Det var en sådan jag uppgraderade till. :cool:(y)
 
H
Köpte min pistol på biltema.
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/spikpistoler/luftdriven-spikpistol-fn-34a-2000039992
denna har jag varit super nöjd med.
Har byggt både stall och garage med den utan ett felslag.
Spika stomme, råspånt reglar.
Prova biltem spiken men de var piss.
Utan köpte spik av dyrare märke Essve, senco paslode då slog det in riktigt bra.
Jag kör en metabo kompressor
https://www.svetsochtillbehor.se/ko...MI3bKJt-PX9QIVF57VCh33hQ2sEAQYCSABEgLfN_D_BwE
och har 3/8 slang 15 m lång.
Funkar kanon.
 
H Hallerudsbo skrev:
Köpte min pistol på biltema.
[länk]
denna har jag varit super nöjd med.
Har byggt både stall och garage med den utan ett felslag.
Spika stomme, råspånt reglar.
Prova biltem spiken men de var piss.
Utan köpte spik av dyrare märke Essve, senco paslode då slog det in riktigt bra.
Jag kör en metabo kompressor
[länk]
och har 3/8 slang 15 m lång.
Funkar kanon.
Tack för intressant info. Jag brukar vara skeptisk till billigt, och framförallt Biltema, men den kanske funkar för privata projekt. Jag ska bygga ut sommarstugan, och med tennisarmbåge är det inte aktuellt med hammare
 
H
P petsik skrev:
Tack för intressant info. Jag brukar vara skeptisk till billigt, och framförallt Biltema, men den kanske funkar för privata projekt. Jag ska bygga ut sommarstugan, och med tennisarmbåge är det inte aktuellt med hammare
nej jag har alltid varit för att man får vad man betalar för.
Har jobbat i många år med service av senco maskiner för ett par år sedan så jag tycker om senco väldigt mycket.

men då vi skulle igång med bygget och det var bråttom ( man blir ju lite ivrig när man får sätta igång ).
Så han jag inte beställa en senco maskin utan jag var snabbt in till biltema och köpte en.
Tänkte jag kommer ångra mig.
Men jag blev positivt överraskad.
Men som sagt inte biltema spik för dom är väldigt tröga att slå in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.