A
Hej!

FÖRHANDSBESKRED
Jag ska bygga ett fritidshus utanför detaljplanerat område. Jag ska bygga själv. Det är 4 tomter på rad och jag äger en av dessa och där två redan byggt fritidshus för några år sedan. Dvs jag lär knappast behöver förhandsbesked då va? Vatten och avlopp är framdraget vid tomtgräns (precis som de två som redan byggt hade) och är ej kommunalt.

NYBYGGNADSKARTA / SITUATIONSPLAN
Jag har precis beställt en Nybyggnadskarta - Typ B. Jag läser vad man ska rita ut på denna på kommunens hemsida. Men men fråga är - klarar man verkligen få ihop det till en situationsplan själv? Läs jag. Tomten har en rätt kraftigt sluttning på sina ställen och behöver schaktas rätt rejält skulle jag tro. Att svara på "Förslag till sockelhöjd (SH) alternativt färdigt golv (FG) för ny byggnad" låter som rena grekiskan för mig? Så frågan är: vem gör detta i vanliga fall? Vem kan jag vända mig till? Kan kommunen göra det mot en avgift? Kan schaktfirmor som gör plattor det?

PLANRITNING, SEKTIONSRITNING OCH FASADRITNING
Planritning, Sektionsritning och fasadritning fixar företaget som levererar stommen till mig.

KONTROLLANSVARIG
Jag måste alltså hitta en kontrollansvarig innan jag skickar in bygglovet? Där jag skickar allt ovan till först kanske?

Behöver jag något mer för att skicka in det?

BYGGLOV / UTSTAKNING
När jag förhoppningvis fått bygglov på det ovan - är nästa punkt då att få en utstakning av kommunen? Är det korrekt? Vad är skillnaden på utstakning och finutstakning? Skiljer ju mycket i pris? Hur ska schaktifirman kunna schakta runt dessa utan att man måste göra en ny utstakning sen när plattan ska göras?

NÄR HUSET ÄR BYGGT
När huset sen är byggt - kommer kommunen och mäter igen då?
 
Förhandsbesked - Du kan lika gärna skicka bygglov direkt, det kommer bli en lokaliseringsprövning ändå.

Nybyggnadskarta - Jag skulle rekommendera att anlita ett företag som arbetar med bygglov för att slippa huvudvärk och få alla ritningar och papper på plats rätt direkt. Glöm inte heller markplaneringsritning.

Ritningar - Fasadritningar behöver dock anpassas till tomten med marknivåer.

Kontrollansvarig - sök på kontrollansvarig för din ort så kommer du få flera förslag, namnet på personen behöver kommunen innan bygglovsbeslut. Så du kan skicka in bygglovsritningar före du har en KA bestämd.

Utstakning - detta kan du avvakta med tills efter tekniskt samråd, under mötet får du all information du behöver från din byggnadsinspektör.

Huset är byggt - kommunerna jobbar på olika sätt men du behöver mäta ut huset innan ni börjar gräva, sedan finjustering och en inmätning innan gjutning så det hamnar korrekt. Är det ute på vischan så kanske det räcker 1-2 mätningar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Utstakning (eller grovutstakning) är oftast bara träkäppar i hörnen, så man vet var man ska schakta för grunden.

Finutstakning är på millimetrar (eller iaf cm) när; då sätter man t.ex. spik i pålar, eller fasadlinjens förlängning på s.k. ”Galgar”. Sätter man galgar nån meter eller två utanför hörnen, kan man jobba vidare med formsättning etc. utan att förstöra markeringarna.
 
  • Gilla
Utsättaren och 1 till
  • Laddar…
A
LaszloToth LaszloToth skrev:
Förhandsbesked - Du kan lika gärna skicka bygglov direkt, det kommer bli en lokaliseringsprövning ändå.

Nybyggnadskarta - Jag skulle rekommendera att anlita ett företag som arbetar med bygglov för att slippa huvudvärk och få alla ritningar och papper på plats rätt direkt. Glöm inte heller markplaneringsritning.

Ritningar - Fasadritningar behöver dock anpassas till tomten med marknivåer.

Kontrollansvarig - sök på kontrollansvarig för din ort så kommer du få flera förslag, namnet på personen behöver kommunen innan bygglovsbeslut. Så du kan skicka in bygglovsritningar före du har en KA bestämd.

Utstakning - detta kan du avvakta med tills efter tekniskt samråd, under mötet får du all information du behöver från din byggnadsinspektör.

Huset är byggt - kommunerna jobbar på olika sätt men du behöver mäta ut huset innan ni börjar gräva, sedan finjustering och en inmätning innan gjutning så det hamnar korrekt. Är det ute på vischan så kanske det räcker 1-2 mätningar.
B b8q skrev:
Utstakning (eller grovutstakning) är oftast bara träkäppar i hörnen, så man vet var man ska schakta för grunden.

Finutstakning är på millimetrar (eller iaf cm) när; då sätter man t.ex. spik i pålar, eller fasadlinjens förlängning på s.k. ”Galgar”. Sätter man galgar nån meter eller två utanför hörnen, kan man jobba vidare med formsättning etc. utan att förstöra markeringarna.
STORT tack för era svar!

Då kör jag bygglov direkt. :) Och ska försöka hitta ett bra företag för bygglov då.

Markplaneringsritning säger du, det står det inte ett ord om på kommunens hemsida, vad är det? :) Är inte det en del av fasadritningen? Eller en del av situationsplanen? Googlat lite hos andra kommuner men hittar ingen som skriver om det? :)

Och fasadritning med marknivåer - hur får man till det rent praktiskt? Hur får företaget som jobbar med bygglov till det?

Är det inget av det här som schaktfirman vanligtvis gör?

Då behöver jag alltså hitta ett företag som hjälper mig med fasadritning, situationsplan, markplaneringsritning(?) - inget mer?

Tack på förhand. :)

EDIT: Angå utstakningen så är det två olika priser "Utstakning av huvudbyggnad (enbostadshus/fritidshus) 6 600 kronor (inkl. moms)" och "Utstakning av huvudbyggnad, finutstakning 9 900 kronor (inkl. moms)" - innebär det att enbostadhus och fritidshus inte har finutstakning då eller? Är det inte luddigt att skriva ut det så på en kommuns hemsida och sedan inte förklara vad det innebär eller är det bara jag? :)
 
På nybyggnadskartan ska kommunen ha mätt in tillräckligt många höjdpunkter på fastigheten samt anslutande väg så att man kan bilda sig en uppfattning om vilken sockelhöjd som är lämplig.

Man bör ha ett fall på 2% från huset så är det 10 meter mellan hus och väg så lägger man sockelhöjden på t.ex. 30 centimeter över vägens höjd för att få 10 cm sockelvisning. Sockelhöjden fastställs vid tekniskt samråd och kan sen ändras något i samband med finutsättningen som är på mm inte cm.

En utsättare brukar ha rätt att ändra sockelhöjden +/-9,5 cm. Mer än 10 cm kräver godkännande av bygglovsavdelningen.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Claes Sörmland
Missa inte att läsa på om startbeskedet. Det är ju där alla blodiga tekniska handlingar ska fram. Typ 25 000 kr styck om man inte kan själv.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Utsättaren Utsättaren skrev:
På nybyggnadskartan ska kommunen ha mätt in tillräckligt många höjdpunkter på fastigheten samt anslutande väg så att man kan bilda sig en uppfattning om vilken sockelhöjd som är lämplig.

Man bör ha ett fall på 2% från huset så är det 10 meter mellan hus och väg så lägger man sockelhöjden på t.ex. 30 centimeter över vägens höjd för att få 10 cm sockelvisning. Sockelhöjden fastställs vid tekniskt samråd och kan sen ändras något i samband med finutsättningen som är på mm inte cm.

En utsättare brukar ha rätt att ändra sockelhöjden +/-9,5 cm. Mer än 10 cm kräver godkännande av bygglovsavdelningen.
Så kommunen kommer vara ute på min tomt och göra nybyggnadskartan? :)

Är det nybyggnadskartan man utgår från när någon gör en markplaneringsritning åt mig? Men den som gör den måste ju veta hur man kan schakta redan på förhand för att veta exakt hur tomten kommer bli? Och min tomt är väldigt stenig och många stubbar och det är svårt att veta redan nu hur det kommer bli? Den är ca 2250kvm och lutar ganska mycket. Några meter från längst upp till vägen skulle jag gissa. Längst upp är det dock hyfsat plant så huset kommer få plats där utan allt för stora förändringar. Känns som man bara komma jobba med gissningar?

Och vad menas med sockelhöjd? Det är där panelen börjar över havet? Och färdigt golv är där plattan slutar + golvskivor och furugolv på det.. Så märkligt att bygglov inte kan lösas smidigare? :) Hade inte fler byggt då? Nu måste man ha doktorshatt för att klara det, hehe? :)
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Missa inte att läsa på om startbeskedet. Det är ju där alla blodiga tekniska handlingar ska fram. Typ 25 000 kr styck om man inte kan själv.
Vilka handlingar då? Är inte det när man bygger vanligt hus och inte fritidshus?

EDIT: Kan någon länka boverket eller liknande på vilka tekniska handlingar som ska in vid fritidshus som jag missat? :)
 
A
Hej igen,

Hittade det här: "Utanför detaljplanerat område krävs normalt inte något tillstånd för schaktning eller fyllning av mark."

Varför måste man då ha en markplaneringsritning? Är inte fasadritning tillräckligt då?
 
Claes Sörmland
MrZero skrev:
Vilka handlingar då? Är inte det när man bygger vanligt hus och inte fritidshus?

EDIT: Kan någon länka boverket eller liknande på vilka tekniska handlingar som ska in vid fritidshus som jag missat? :)
Enklast är nog att kolla med din kommun vilka handlingar som ska in. Boverket håller sig svävande till lagtexten:

"de tekniska handlingar som, utöver ansökningshandlingarna enligt 9 kap. 21 §, krävs för att byggnadsnämnden ska kunna pröva frågan om startbesked."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/startbesked/

Jag har en nybyggande granne vars drömmar slogs i spillror efter beviljat bygglov. De trodde att det bara var att sätta skopan i marken när bygglovet för huset var beviljat men sen kom ett A4 med tekniska underlag som efterfrågades inför startbeskedet. Allt från rena konstruktionsritningar på huset till VA-ritningar, elritningar, ventilationsritningar (och dimensionering), uppvärmningsystem, dräneringsystsem, energiberäkningar et c. De gav upp med sin dröm om att få bygga lite själva och frågorna vartefter.

(Det finns så att säga en anledning till att det nästan bara byggs kataloghus i det här landet vad gäller småhus. Regleringar.)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enklast är nog att kolla med din kommun vilka handlingar som ska in. Boverket håller sig svävande till lagtexten:

"de tekniska handlingar som, utöver ansökningshandlingarna enligt 9 kap. 21 §, krävs för att byggnadsnämnden ska kunna pröva frågan om startbesked."

[länk]

Jag har en nybyggande granne vars drömmar slogs i spillror efter beviljat bygglov. De trodde att det bara var att sätta skopan i marken när bygglovet för huset var beviljat men sen kom ett A4 med tekniska underlag som efterfrågades inför startbeskedet. Allt från rena konstruktionsritningar på huset till VA-ritningar, elritningar, ventilationsritningar (och dimensionering), uppvärmningsystem, dräneringsystsem, energiberäkningar et c. De gav upp med sin dröm om att få bygga lite själva och frågorna vartefter.

(Det finns så att säga en anledning till att det nästan bara byggs kataloghus i det här landet vad gäller småhus. Regleringar.)
Stort tack för svar! :)

Har mailat kommunen med lite frågor samtidigt som jag beställde nybyggnadskartan men svarstiderna är ganska långa och jag vill gärna veta nu när jag har några dagar med mindre jobb och tid över - där av frågorna i forumet också. :)

*Konstruktionsritningar klarar jag mig med hjälp av företaget som gör byggsatsen tror jag. Där står det att om kommunen begär det på takstolar så fixar dom det tex.
*VA-ritningar oh elritningar - är det inne i huset då? Annars är det framdraget till tomtgräns redan som sagt och då är det väl med på situationsplanen? Skumt att man ska behöva det till ett nytt hus när man får dra om allt i ett gammalt hus utan att skicka in något om det? :)
*Ventilationsritningar behöver jag nog inte då jag ska ha självdrag?
*Samma sak med uppvärmningssystem då det är ett fritidshus?
*Dräneringssystem? Vart ska det ritas ut? En karta för sig?
*Energiberäkning behövs inte vid fritidshus va?

+ ingen ramp för rullstolar, eller enorma dörrar och svängrum i badrum osv för att det är ett fritidshus?

Som sagt, obegripligt hur osmidigt det är utformat att få bygglov? Självklart bra att folk inte bygger mamma mu kojor hehe men man borde kunna göra det betydligt smidigare och tydligare? Tänk bara hur folk bygger om gamla hus hela tiden till mamma mu kojor och där ingen tycker något. :)
 
Jag har under 2021 byggt ett fritidshus utanför detaljplanerat område och ordnade alla ritningar och dokument som behövdes själv, det var inga konstigheter med det. Det står ju klart och tydligt hur de ska utformas, en behöver bara vara lite noggrann. Som nämnts tidigare, när det gäller fritidshus så är det inte samma krav som annars. Var bara noga med att alla detaljer blir rätt så man slipper kompletteringar. Jag använde mig av programmet SketchUp men det går ju lika bra att göra dessa för hand om man vill det.
Nu såg jag att du får vissa ritningar av byggföretaget som levererar stommen, så då återstår det ju inte speciellt mycket.

När du beställer nybyggnadskartan så får du även kartan i form av en dwg fil (Jag fick det), denna går att lägga in i den mätutrustning som används av mätfirmor och på så sätt blir det väldigt enkelt för en mätkonsult att staka ut och sätta höjdmarkering.

Utstakningen kan man antingen få gjord av kommunens gubbar och enligt deras taxa, eller anlita en egen mätkonsult som kommunen godkänner. Jag hade en egen då det vart billigare. Sedan får man ställa upp referenspunkter lite längre ifrån schaktet då de garanterat kommer att vara ivägen senare. Iallafall i mitt fall så var det aldrig tal om någon lägeskontroll vid senare tillfälle utan det var bara att bygga på.

Jag föreslår att du själv först stakar ut hur du vill ha det, sedan tar hjälp av en mätfirma som med hjälp av dwg-filen kan ta fram koordinater och mått för planerade hushörn samt höjden för färdigt golv så kan du göra klart situationsplanen. I samband med det får man även göra en eller flera referenspunkter för höjden och utstakningen så kan du senare hålla koll på det själv med en rotationslaser och snöre så att det blir gjort enligt bygglovet.

Alternativet är väl att höfta fram värdet på egen hand och sedan bygga efter den slutgiltiga utstakningen, men risken finns ju att man höftat/mätt lite fel och att huset inte riktigt hamnar där man tänkt sig :)

// M
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
MrZero skrev:
Stort tack för svar! :)

Har mailat kommunen med lite frågor samtidigt som jag beställde nybyggnadskartan men svarstiderna är ganska långa och jag vill gärna veta nu när jag har några dagar med mindre jobb och tid över - där av frågorna i forumet också. :)

*Konstruktionsritningar klarar jag mig med hjälp av företaget som gör byggsatsen tror jag. Där står det att om kommunen begär det på takstolar så fixar dom det tex.
*VA-ritningar oh elritningar - är det inne i huset då? Annars är det framdraget till tomtgräns redan som sagt och då är det väl med på situationsplanen? Skumt att man ska behöva det till ett nytt hus när man får dra om allt i ett gammalt hus utan att skicka in något om det? :)
*Ventilationsritningar behöver jag nog inte då jag ska ha självdrag?
*Samma sak med uppvärmningssystem då det är ett fritidshus?
*Dräneringssystem? Vart ska det ritas ut? En karta för sig?
*Energiberäkning behövs inte vid fritidshus va?

+ ingen ramp för rullstolar, eller enorma dörrar och svängrum i badrum osv för att det är ett fritidshus?

Som sagt, obegripligt hur osmidigt det är utformat att få bygglov? Självklart bra att folk inte bygger mamma mu kojor hehe men man borde kunna göra det betydligt smidigare och tydligare? Tänk bara hur folk bygger om gamla hus hela tiden till mamma mu kojor och där ingen tycker något. :)

Vilken kommun ska du bygga i ?
Jag behövde följande med samma förutsättningar:
Situationsplan
Planritning
Sektionsritning
Fasadritning
Nybyggnadskarta
Kontrollansvarig certifikat

Resterande information lämnade man i ett frågeformulär vid själva ansökan, lite om materialval med mera. Men ingenting om VA/El. Ventilation eller energiberäkning behöver du inte till fritidshus.

// M
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mike Jones Mike Jones skrev:
Vilken kommun ska du bygga i ?
Jag behövde följande med samma förutsättningar:
Situationsplan
Planritning
Sektionsritning
Fasadritning
Nybyggnadskarta
Kontrollansvarig certifikat

Resterande information lämnade man i ett frågeformulär vid själva ansökan, lite om materialval med mera. Men ingenting om VA/El. Ventilation eller energiberäkning behöver du inte till fritidshus.

// M
Stort tack för svar! :) Fick svar av kommunen och det är exakt det du skriver som gäller. :) Alltså inget av det andra som tidigare nämnts i tråden.
 
A
Mike Jones Mike Jones skrev:
Jag har under 2021 byggt ett fritidshus utanför detaljplanerat område och ordnade alla ritningar och dokument som behövdes själv, det var inga konstigheter med det. Det står ju klart och tydligt hur de ska utformas, en behöver bara vara lite noggrann. Som nämnts tidigare, när det gäller fritidshus så är det inte samma krav som annars. Var bara noga med att alla detaljer blir rätt så man slipper kompletteringar. Jag använde mig av programmet SketchUp men det går ju lika bra att göra dessa för hand om man vill det.
Nu såg jag att du får vissa ritningar av byggföretaget som levererar stommen, så då återstår det ju inte speciellt mycket.

När du beställer nybyggnadskartan så får du även kartan i form av en dwg fil (Jag fick det), denna går att lägga in i den mätutrustning som används av mätfirmor och på så sätt blir det väldigt enkelt för en mätkonsult att staka ut och sätta höjdmarkering.

Utstakningen kan man antingen få gjord av kommunens gubbar och enligt deras taxa, eller anlita en egen mätkonsult som kommunen godkänner. Jag hade en egen då det vart billigare. Sedan får man ställa upp referenspunkter lite längre ifrån schaktet då de garanterat kommer att vara ivägen senare. Iallafall i mitt fall så var det aldrig tal om någon lägeskontroll vid senare tillfälle utan det var bara att bygga på.

Jag föreslår att du själv först stakar ut hur du vill ha det, sedan tar hjälp av en mätfirma som med hjälp av dwg-filen kan ta fram koordinater och mått för planerade hushörn samt höjden för färdigt golv så kan du göra klart situationsplanen. I samband med det får man även göra en eller flera referenspunkter för höjden och utstakningen så kan du senare hålla koll på det själv med en rotationslaser och snöre så att det blir gjort enligt bygglovet.

Alternativet är väl att höfta fram värdet på egen hand och sedan bygga efter den slutgiltiga utstakningen, men risken finns ju att man höftat/mätt lite fel och att huset inte riktigt hamnar där man tänkt sig :)

// M
Tack för svar! Ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig rita ut det på nybyggnadskartan så jag kan få ihop en situationsplan. Men blir lite nojig att jag inte ska få till måtten exakt för plattan sen när det schaktas klart. En pinne hamnar tex mitt på en stor sten som ska bort. Kanske får ta hjälp att kontrollmäta pinnarna även när plattan ska till så det inte blir fel där också. :) Tycker det borde vara kommunen som gör det jobbet men men. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.