janwide
Har bergvärme. Med dagens elpriser har jag börjat fundera på hur mycket det kostar att värma vatten. Vad kostar en dusch? Har ingen aning om hur mycket el som går åt till detta! Någon matematiskt bevandrad som kan avhjälpa min okunskap?
 
Det finns trådar här om det, det blir ca en starköl i månaden om du inte har 3 tonårsdötttrar som älskar att duscha länge, då kostar det 2-3 öl ;)
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Har funderat på samma, har också bergvärme, undra vad cop blir vid varmvattenkörning och sen vad kostnad blir för en dusch.
 
janwide janwide skrev:
Har bergvärme. Med dagens elpriser har jag börjat fundera på hur mycket det kostar att värma vatten. Vad kostar en dusch? Har ingen aning om hur mycket el som går åt till detta! Någon matematiskt bevandrad som kan avhjälpa min okunskap?

Jag får det till ca 4.5 kwh för en dusch på 36 l. Värmer man med el (normala priser) så borde priset inkl allt landa på runt 10 kr. Men bergvärme blir det ju billigare med faktor 4 eller så, alltså 2-3 kr.
 
janwide
Har tonnårssöner så 20 min dusch är inget ovanligt. Betalade 3kr/kWh i december men trots det kostar m.a.o. inte duscharna några jättepengar.
 
janwide janwide skrev:
Har tonnårssöner så 20 min dusch är inget ovanligt. Betalade 3kr/kWh i december men trots det kostar m.a.o. inte duscharna några jättepengar.
Det stämmer, inga jättepengar men 20 minuter dra nog mer vatten än i min kalkyl.

Med värmepump och det elpriset handlar det nog om en tia per tonåring och dag.
 
Om man räknar med ett normflöde på 0,2 l/s i duschen så bir det 240 liter på en 20 minuters dusch.

För att värma 240 liter från 7 till 40 grader åtgår alltså 33*0,00116*240 = 9,18 kWh

Det innebär att en långdusch på 20 min kostar ca 27 kr om man betalar ett elpris på 3 kr kWh.
Har man värmepump så får man ju givetvis räkna med COP för att få fram kostnaden.
 
  • Gilla
RSAndersson
  • Laddar…
1 liter (1kg) vatten har en värmekapacitet på 4,19 kJ per grad.

Alltså för att höja temperaturen på 1 liter vatten med 1 grad krävs 4190 Watt i en sekund, 1 watt i 4190 sekunder eller 1,16 watt i en timma. Det kostar mellan 0,1 och 0,5 öre beroende på elpris.

Nu kanske vattenmängden är 50-100 liter (ljummet) och temperaturökningen är ungefär 30 grader (från 8 till 38 grader), då blir det som värst 100 * 30 * 0,5 öre = 1500 öre, alltså 15 kronor för en lång dusch med dyyyr el.

Med bergvärme blir det mellan hälften och en fjärdeedel (5 kr typ). Bergvärme inte är inte lika effektivt vid höjning upp till vattentemp 55 grader som vid golvvärme på kanske 35 grader.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Specifik_värmekapacitet

Test: Prova att koka upp 1 liter vatten med vattenkokaren och mät tiden. Om temperaturhöjningen är 90 grader bör det ta 90 sekunder för en vattenkokare på 4190 Watt(!), eller mer vanligt 222 sekunder för en vattenkokare på 1700 Watt. 3 minuter och 42 sekunder alltså.
 
Redigerat:
L lordi skrev:
Om man räknar med ett normflöde på 0,2 l/s i duschen så bir det 240 liter på en 20 minuters dusch.

För att värma 240 liter från 7 till 40 grader åtgår alltså 33*0,00116*240 = 9,18 kWh

Det innebär att en långdusch på 20 min kostar ca 27 kr om man betalar ett elpris på 3 kr kWh.
Har man värmepump så får man ju givetvis räkna med COP för att få fram kostnaden.
Dvs dividera med 3 för bergvärme, för LVVP beror COP på vilken årstid/utetemperatur det är.
 
M multix skrev:
sekunder eller 1,16 watt i en timma. Det kostar mellan 0,1 och 0,5 öre beroende på elpris.
Nja elpriset allt inräknat. vilket ju är det som kommer på räkningen, är minst 2 kr per kilowatttimme.

Så för TS del kostar en dusch ca 10 kr.
 
janwide
Det blir ju en slant. Ingen orimlig gissning att varmvattnet totalt går på uppåt en tusenlapp i månaden.
 
janwide janwide skrev:
Det blir ju en slant. Ingen orimlig gissning att varmvattnet totalt går på uppåt en tusenlapp i månaden.
Här i Norge, där många har timmedebitering, har flera tidningar sk dusch-index, dvs hur mycket en 10 minuters dusch kostar...
Då vi såg 4kr/kWh kostade en 10min dusch (enl tidningen) 26kr !
 
janwide
Z Zodde skrev:
Här i Norge, där många har timmedebitering, har flera tidningar sk dusch-index, dvs hur mycket en 10 minuters dusch kostar...
Då vi såg 4kr/kWh kostade en 10min dusch (enl tidningen) 26kr !
Med bergvärme blir det mindre. 1/3? 1/4?
 
Redigerat:
M multix skrev:
1 liter (1kg) vatten har en värmekapacitet på 4,19 kJ per grad.

Alltså för att höja temperaturen på 1 liter vatten med 1 grad krävs 4190 Watt i en sekund, 1 watt i 4190 sekunder eller 1,16 watt i en timma. Det kostar mellan 0,1 och 0,5 öre beroende på elpris.

Nu kanske vattenmängden är 50-100 liter (ljummet) och temperaturökningen är ungefär 30 grader (från 8 till 38 grader), då blir det som värst 100 * 30 * 0,5 öre = 1500 öre, alltså 15 kronor för en lång dusch med dyyyr el.

Med bergvärme blir det mellan hälften och en fjärdeedel (5 kr typ). Bergvärme inte är inte lika effektivt vid höjning upp till vattentemp 55 grader som vid golvvärme på kanske 35 grader.

[länk]

Test: Prova att koka upp 1 liter vatten med vattenkokaren och mät tiden. Om temperaturhöjningen är 90 grader bör det ta 90 sekunder för en vattenkokare på 4190 Watt(!), eller mer vanligt 222 sekunder för en vattenkokare på 1700 Watt. 3 minuter och 42 sekunder alltså.
Intressant. Är det helt linjärt alltså? Hade spontant gissat att det krävdes mindre energi att höjja från 0 till 1 grad än tex 89 till 90 grader. Men varför iofs…gissar att det händer nått på kurvan när det når kokpunkten iaf.
 
janwide janwide skrev:
Med bergvärme blir det mindre. 1/3? 1/4?
Jag loggar mitt system minutiöst. Jag har SPF VV 3.2. En körning 490 liter VVB till 50-52°C botten ca 55°C toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.