Vad har du för golv? Jag har ett betonggolv vilket gjorde att jag har många verktyg på vagnar, när de inte används så kan jag putta bort dem. Verkstaden jag har är i garaget vilket gör att jag även kan rulla ut grejer om mer svängrum behövs.
 
lerpoel
Layoutskiss av en verkstadsplan med rikthyvel, bandsåg, arbetsbänk och dammsugarsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ritade in enligt diskussionerna här, och det borde med lite god vilja gå att hantera upp till 1,2-1,5m långa material vid rikthyveln, kanske lite kortare för planhyvel-delen. Däremot så blir ju utmatning från bandsågen max en meter från bladet, så där behöver jag nog kunna rotera den för att stå i dörren och jobba så fort det är något längre som ska klyvas. Alternativt ändra arbetsflödet så jag kapar till slutlängder innan jag klyver...

Anderssjo Anderssjo skrev:
Vad har du för golv? Jag har ett betonggolv vilket gjorde att jag har många verktyg på vagnar, när de inte används så kan jag putta bort dem. Verkstaden jag har är i garaget vilket gör att jag även kan rulla ut grejer om mer svängrum behövs.
Jag har också betonggolv så det borde fungera med vagnar/hjul! Är det något i stil med denna du har? (Bauhaus Transportplatta Björk)

EDIT: Detta verkar som en mycket rimligare produkt (Slöjdfokus maskinvagn)
 
Redigerat:
lerpoel
OK, fredagkväll och första ölen är öppen. Vad för bandsågar borde jag googla/läsa på om?

Jag har uppfattat att Ejca/Inca/Luna är intressanta objekt. Är det några fler tillverkare med maskiner i storleken 400-500mm som jag borde spana efter?
 
lerpoel lerpoel skrev:
OK, fredagkväll och första ölen är öppen. Vad för bandsågar borde jag googla/läsa på om?

Jag har uppfattat att Ejca/Inca/Luna är intressanta objekt. Är det några fler tillverkare med maskiner i storleken 400-500mm som jag borde spana efter?
Incan har ca 15cm såghöjd så om du säger 20-25 är den ute ur spel.

Luna sålde många gånger en enklare maskin än ejca men byggd på samma stomme.
 
I mitten av rummet skulle du ev kunna ha en sånt där dragspelsbord som Pysslarn postade i sin tråd.
 
...om du ändå sitter o dricker öl kan du ju spana på min verkstad o få lite idéer för 3d pusslet o full vägg till vägg längd för alla maskiner. Det viktigaste är att hålla maskinhöjden "ren" i resten av rummet. Större verkstad men fortfarande väldigt liten.

Finns det nån budget på det hela? En Hammer N2-35 bandsåg är enfas o liten men med rejäl såghöjd. Dock inte gratis.

 
Redigerat:
  • Gilla
Bomba och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
...om du ändå sitter o dricker öl kan du ju spana på min verkstad o få lite idéer för 3d pusslet o full vägg till vägg längd för alla maskiner. Det viktigaste är att hålla maskinhöjden "ren" i resten av rummet. Större verkstad men fortfarande väldigt liten.

Finns det nån budget på det hela? En Hammer N2-35 bandsåg är enfas o liten men med rejäl såghöjd. Dock inte gratis.

[media]
Vissa gör allt för att få fler tittare...

:p

Nä mer seriöst, Olas snickeri har en fin layout. Tips, sätt på engelska subtitles för lite humor.
 
  • Gilla
lerpoel
  • Laddar…
lerpoel
Frustrator Frustrator skrev:
Incan har ca 15cm såghöjd så om du säger 20-25 är den ute ur spel.

Luna sålde många gånger en enklare maskin än ejca men byggd på samma stomme.
Oj, så låg såghöjd trots stor hjuldiameter?

Ola C Ola C skrev:
...om du ändå sitter o dricker öl kan du ju spana på min verkstad o få lite idéer för 3d pusslet o full vägg till vägg längd för alla maskiner. Det viktigaste är att hålla maskinhöjden "ren" i resten av rummet. Större verkstad men fortfarande väldigt liten.

Finns det nån budget på det hela? En Hammer N2-35 bandsåg är enfas o liten men med rejäl såghöjd. Dock inte gratis.

[media]
Fin verkstad du har! Jag kollade del två med din maskingenomgång också. Mycket smarta lösningar. Får återkomma till dem ett par gånger tror jag.

Jag har suttit och tittat på nya bandsågar ett tag nu, och sakta men säkert höjt min budget. Med tanke på att det verkar gå på runt 5000 att installera trefas (passar på att förbereda för framtida laddstolpe också...) så kan jag nog tänka mig att lägga kanske 10 på en bandsåg och runt 5 på en rikt/planhyvel. Just nu före jul är det inte många kronor i plånboken över till maskininköp, men framåt februari får det gärna dyka upp blocketannonser...
 
lerpoel lerpoel skrev:
Oj, så låg såghöjd trots stor hjuldiameter?



Fin verkstad du har! Jag kollade del två med din maskingenomgång också. Mycket smarta lösningar. Får återkomma till dem ett par gånger tror jag.

Jag har suttit och tittat på nya bandsågar ett tag nu, och sakta men säkert höjt min budget. Med tanke på att det verkar gå på runt 5000 att installera trefas (passar på att förbereda för framtida laddstolpe också...) så kan jag nog tänka mig att lägga kanske 10 på en bandsåg och runt 5 på en rikt/planhyvel. Just nu före jul är det inte många kronor i plånboken över till maskininköp, men framåt februari får det gärna dyka upp blocketannonser...
Tack:). Jag hade nog bytt plats i budgeten, hyvel 10k o bandsåg 5k. Det dyker ofta upp bandsågklipp på blocket, mer sällan hyvelklipp. Min nuvarande bandsåg (Lini 350) kostade 1000:-...
 
lerpoel lerpoel skrev:
Oj, så låg såghöjd trots stor hjuldiameter?
Nej, incan har en hjuldiameter på 10"
 
Min ejca bs50 betalade jag 2.5k för, eller om det var 3.5k. min är den äldre varianten, den nyare har lite högre såghöjd.
 
lerpoel
Frustrator Frustrator skrev:
Nej, incan har en hjuldiameter på 10"
Ah! Jag trodde det fanns flera olika storlekar av Inca-maskiner.

Ola C Ola C skrev:
Tack:). Jag hade nog bytt plats i budgeten, hyvel 10k o bandsåg 5k. Det dyker ofta upp bandsågklipp på blocket, mer sällan hyvelklipp. Min nuvarande bandsåg (Lini 350) kostade 1000:-...
Frustrator Frustrator skrev:
Min ejca bs50 betalade jag 2.5k för, eller om det var 3.5k. min är den äldre varianten, den nyare har lite högre såghöjd.
OJ! Jag var uppenbarligen färgad av de nya maskinerna jag har tittat på. Tur att jag skapade den här tråden och frågade. Då lönar sig ju trefasinvesteringen :D
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Jag har köpt hjul på olika ställen, det viktigaste är att det finns bromsar på dem. Det är anpassade för olika vikt så beroende på vad jag skall ha på så är det olika hjul. Köper hjul som inte sitter i hopp utan monterar 1 och 1.
Jag har även vagnar under arbetsbänken i stället för hyllor då det ger extra arbetsyta om det behövs och det är lättare att komma åt grejer längst bak
 
Denna typ av hjul har jag flest av och det har fungerat bra. De är köpta på slöjd detaljer. Sågarna är inte jätte tunga som du ser på denna bilden så kanske annorlunda om man har stora gjutjärn verktyg.
 
  • Verktyg på mobila träarbetsbänkar med hjul i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet hjul med fästplatta och broms, avsett för möbler eller verktyg, köpt på slöjddetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lerpoel
Tack för info. Det ser ut ungefär som de hjul jag har varit och spanat på Bauhaus på,

Vad tror ni om en Lini LBS570? Är det en alldeles för stor maskin för min lilla bod?

En bandsåg i ett verkstadsutrymme med bord och sågblad synligt, omringad av diverse verktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.