Hej alla!


Vi införskaffade ett nybyggt hus. Golven knackar/knastrar och sviktar precis överallt. Dock så hävdades det att det var inom "tröskel värden".

Hursom. Ställde en sideboard vid vägen på ovanvåningen (trähus, vattenburen golvvärme) och upptäckte att det numera är 6-7mm glapp mellan list och golv)

Är det en grej man ska förvänta sig? Det tjatas en **** massa från entreprenören/byggherren att det är trähus/levande material. Men det känns lite som...ja. rent BS
 
  • Gap mellan golv och fotlist, indikerandes sviktande trägolv i ett nybyggt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det parketten som sviktar eller är det hela bjälklaget?
 
B bossespecial skrev:
Är det parketten som sviktar eller är det hela bjälklaget?
Vet faktiskt inte. Med tanke på hur mkt som har skarvats i detta bygget så är det förmodligen hela huset.


Vet verkligheten inte. Ojämnheterna på ovanvåningen är väldigt sporadisk. Vissa ställen ligger det super stabilt. Andra sjunker vid vikt.

Vi har lyft golvet i ett annat rum då vi e tvungna att flytta golvvärme pga installation av kamin.

Även i detta rummet så sviktade det ordentligt när golvet låg där.
 
  • Golvunderlag med synliga golvvärmeslingor och isoleringsmaterial under pågående installering, med fokus på konstruktionens detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fredrick Aven Fredrick Aven skrev:
Hej alla!


Vi införskaffade ett nybyggt hus. Golven knackar/knastrar och sviktar precis överallt. Dock så hävdades det att det var inom "tröskel värden".

Hursom. Ställde en sideboard vid vägen på ovanvåningen (trähus, vattenburen golvvärme) och upptäckte att det numera är 6-7mm glapp mellan list och golv)

Är det en grej man ska förvänta sig? Det tjatas en **** massa från entreprenören/byggherren att det är trähus/levande material. Men det känns lite som...ja. rent BS
Klipper in toleranserna från Hus-AMA. Vi hade precis samma problem med vår entreprenör som hävdade att trä är ett levande material osv. Men det är ju själva poängen med att det finns toleranser som tar höjd för det.

Vår besiktningsman var klar och tydlig när han mätte upp och konstaterade buktigheten och lutningen och redogjorde för vilka toleranser som gällde. Det finns marginal att golv och väggar kan vara buktiga eller luta och fortfarande vara acceptabelt men toleranserna i AMA redogör vad som är för mycket och inte acceptabelt. Samma toleranser som finns i AMA har också golvtillverkarna som krav på underlaget när golven ska läggas så det är också ett krav från tillverkarna att underlaget som deras produkt ska läggas på uppfyller vissa grundläggande krav.

Så länge er entreprenör inte har noll koll så är dom mycket väl medveten om vilka toleranser som gäller men försöker sig på en rövare. De flesta golvtillverkare har tydligt utskrivet kravet på undergolvet vilket brukar vara samma som AMA så ett första steg är att börja där och skicka över det till entreprenören.

 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
”Levande material” innebär att golvet (och väggarna) rör på sig när temperatur och luftfuktighet varierar, inte att golvet ska svikta flera millimeter när man ställer möbler på det. Det låter mer som att dom har slarvat med underarbetet så att undergolvet inte är plant. Om det är tunt klickgolv kan det då svikta lokalt på ojämna ställen.

När vi la 14 mm klickparkett i vårt förra hus (50-talare i trä) blev golvet stadigt och fint trots halvdant underarbete. Först efter ungefär 10 år började det bli lite glipor mellan skivorna och golvknarr pga ojämnt undergolv. Jag noterade aldrig att det skulle blivit mer glipa mellan golv och list med tiden.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Klipper in toleranserna från Hus-AMA. Vi hade precis samma problem med vår entreprenör som hävdade att trä är ett levande material osv. Men det är ju själva poängen med att det finns toleranser som tar höjd för det.

Vår besiktningsman var klar och tydlig när han mätte upp och konstaterade buktigheten och lutningen och redogjorde för vilka toleranser som gällde. Det finns marginal att golv och väggar kan vara buktiga eller luta och fortfarande vara acceptabelt men toleranserna i AMA redogör vad som är för mycket och inte acceptabelt. Samma toleranser som finns i AMA har också golvtillverkarna som krav på underlaget när golven ska läggas så det är också ett krav från tillverkarna att underlaget som deras produkt ska läggas på uppfyller vissa grundläggande krav.

Så länge er entreprenör inte har noll koll så är dom mycket väl medveten om vilka toleranser som gäller men försöker sig på en rövare. De flesta golvtillverkare har tydligt utskrivet kravet på undergolvet vilket brukar vara samma som AMA så ett första steg är att börja där och skicka över det till entreprenören.

[bild]
Tack så hemskt mycket för detta

Tvivlar otroligt mycket p att entreprenören har koll. Eller ena bryr sig faktiskt. De försökte fixa innan genom att spruta in nått fogskum/byggskum kvh ställa 100kg spackel burkar på det.


Bifogar bilder, bara så mna kan få en uppfattning om vårt nivån ligger med de här tomtarna.
 
  • Flertalet hinkar med spackel staplade på ett trägolv inne i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med en avlyft tröskel som visar underliggande fogskum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
En sak att tänka på är att AMA:n visserligen är baserad på och uppfyller alla krav från PBL/BBR men den är inte på något sätt en "mininumnivå" i svenskt byggande.

Boverket har förhållandevis lättsam hemsida och läsning över det som inte är frivilligt att följa.
 
  • Gilla
Fredrick Aven
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
En sak att tänka på är att AMA:n visserligen är baserad på och uppfyller alla krav från PBL/BBR men den är inte på något sätt en "mininumnivå" i svenskt byggande.

Boverket har förhållandevis lättsam hemsida och läsning över det som inte är frivilligt att följa.
Tackar, ja mottot har ju varit "bare minimum" i detta bygget.

Lutar åt att vi kommer anlita en separat inspektör som gör en ordentlig genomgång av golv. Den oberoende som användes vid inspektionen missade så otroligt mycket att tilliten där e helt borta.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
En sak att tänka på är att AMA:n visserligen är baserad på och uppfyller alla krav från PBL/BBR men den är inte på något sätt en "mininumnivå" i svenskt byggande.

Boverket har förhållandevis lättsam hemsida och läsning över det som inte är frivilligt att följa.
Nja, många gånger kan nog AMA anses vara en minimumnivå för att ett arbete ska anses vara fackmässigt utfört. Enklast i TS fall är ju om golvtillverkaren har angett att underlaget ska uppfylla kraven i AMA, då finns ju inte så mycket att diskutera.

Klipper in ett gammalt inlägg i en tråd där jag tidigare skrivit om AMA när det också diskuterades om man behövde följa AMA

Diskussionen om man behöver följa hus AMA även om det inte har avtalat specifikt har varit uppe tidigare och nedan är en sammanfattning av mina tidigare inlägg i ämnet

I ett utbildningsmaterial från byggutbildarna som jag fick av vår konsumentvägledare diskuteras vad uttrycket fackmässigt egentligen innebär. Som jag tolkar utbildningsmaterialet så är AMA ofta ett bra riktmärke för vad god fackmässighet är. Ett urklipp från materialet med rubriken "Fackmässigt enligt regeringen" är

"Vad fackmässighet innebär är inte så lätt att specifiera. Prop 1984/85:110 beskrev fackmässighet som "något som kan krävas av en normalt skicklig och kunnig samt seriöst arbetande fackman inom det området som den ifrågavarande tjänsten gäller". Vägledning för detta kan enligt samma proposition hämtas i "allmänna eller särskilda beskrivningar eller anvisningar avseende material och metoder mm, samt god yrkes- eller branschpraxis". Hit ska också enligt 1989/90:77 räknas fabrikanternas materialanvisningar. AMA, allmänna material och arbetsbeskrivning brukar ofta anses lägga en ribba för vad god fackmässighet är."

En konsument kan förutsätta att ett beställt arbete utförs fackmässigt med stöd av konsumenttjänstlagen, det är inget som man behöver avtala om. Entreprenadjuristerna på Entreprenadföretagen skriver följande till sina medlemsföretag

"Vi har att följa de branschregler och normer som finns för att uppnå ett fackmässigt resultat på de arbeten vi utför. Dessa regler och normer utgörs av bland annat Hus AMA och Boverkets Byggregler. Vi är skyldiga att informera om detta regelverk och vilka krav det ställer på utförande i just Ditt fall."

I besiktningsmannaboken som bland annat är framtagen av Svenska Byggingenjörers Riksförbund (SBR), Konsumentverket, Villaägarnas Riksförbund och Trä-och Möbelföretagen (TMF) kan man läsa följande.

"Vid slutbesiktningen ska besiktningsmannen undersöka och bedöma om entreprenaden utförts enligt det som står i entreprenadhandlingarna. Besiktningsmannen ska också avgöra fackmässigheten i det utförda arbetet. Utgångspunkten är i första hand parternas kontrakt, ritningar och andra underlag. Om det inte finns några detaljerade krav i handlingarna utgår man ifrån fackmässigheten enligt AMA."
 
  • Gilla
Fredrick Aven
  • Laddar…
Rickard.
M mr_bygg skrev:
Enklast i TS fall är ju om golvtillverkaren har angett att underlaget ska uppfylla kraven i AMA, då finns ju inte så mycket att diskutera.
Helt rätt och riktigt men att följa montageanvisningar oavsett om dom hänvisar till ama eller inte är i princip definitionen av fackmässigt (när sånna finns).

Att följa AMA i mitt jobb skulle dock i vissa fall INTE vara fackmässigt då dom ligger så långt efter så vi måste följa våra egna anvisningar och regler.
 
Redigerat:
Jag har exakt samma problem ikott hus, det beror i mitt fall på att golvet är flytande ovanpå frigolitplattor. Det går inte att lösa problemet utan att riva ut golven på hela bottenvåningen och istället stoppa in nivellerade golv (golv där spånskivorna ligger på backar). Har efter 20 år inte orkat ta tag i det (har väntat på att jag skall vå kommunalt vatten då jag måste dra in det under just det största golvet på bottenvåningen), man lär sig leva med det.

Till originalfrågan, jag hade inte accepterat så stor flex. Jag gör ju inte det i mitt hem heller trots att jag visste om det när jag köpte huset...
 
  • Gilla
Fredrick Aven
  • Laddar…
AMA (Allmänna material och arbetsbeskrivningar) har funnits sedan 1950 (i förnyade versioner). Bakom AMA ligger ett samarbete mellan myndigheter, yrkes- och branschorganisationer. Den har ingen formell status men är det närmaste en beskrivning av fackmässigt utförande man kan komma. Bindande regler finns i Boverkets Byggregler och i Boverkets Konstruktionsregeler som bygger på europeisk konstruktionsstandard.
Svikt i bjälklag ska vara under 1,5 mm/kN. Svikt pga olämpligt lagda flytande golv är inte vad jag vet reglerat, men det får ju inte bli störande. Sättningar i nybyggda trähus kan inte vara i den storleksordningen som du anger. Ska du komma vidare får du nog försöka bena upp problemet. Du kan ju börja med att kontrollera bjälklagsdimensionerna så du kan utesluta det problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.