Pågående husbygge med pulpettak. Det ligger underpapp på råspont (spikad och förseglad enl byggare) och sedan kom all snö. Nu läcker det in på vissa ställen i taket, råsponten är fuktig där den ligger kant i kant samt vid en av takstolarna. Det droppar även från två ställen. Enligt byggaren är detta inget att oroa sig för pga kondens då de har en (mycket liten) värmefläkt igång. Samt att när ytpappen sedan läggs på kommer alla eventuella sprickor förseglas. Därtill ser de ingen risk för mögel om vi skulle isolera undertaket i befintligt skick. Jag är orolig att underpappen inte är tillräckligt förseglad och undrar vad som kommer hända när det blir töväder. Vatten / fukt i konstruktionär väl aldrig en bra sak i ett husbygge..? Finns det någon som har erfarenhet av detta och kan vägleda? Trätak med en spricka markerad med svart cirkel, ventilationsrör nära bilden nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion, cirkel markerar detalj, måttstock synlig, byggmaterial, stomme, inzoomning, träbjälkar, naturlig textur.
Skapa konto
Trävägg med en illusion av flaskliknande kontur markerad i svart.
Skapa konto
Trävägg med knutar och en svart cirkel runt en defekt eller skada.
Skapa konto

Rickard.
När ska ytpappen monteras?

Jag ser inga större problem med hur det ser ut nu men ni kan inte ha läckage hela vintern.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tack för svar. Vet inte när ytpapp och plåtarbeten görs, är mycket snö så underpappen är blöt. Planen är att det ska göras så snart möjligt, med vetskapen om att det inte kan vänta till i vår. Anser du att man kan börja isolera inne även om det ser ut som det gör nu utan risk för mögel?

Blir det kallvind eller blir det ett varmtak (parallelltak)?

Det blir varmtak svarar jag med lite osäkerhet

Rickard.
C Charlie01 skrev:
Tack för svar. Vet inte när ytpapp och plåtarbeten görs, är mycket snö så underpappen är blöt. Planen är att det ska göras så snart möjligt, med vetskapen om att det inte kan vänta till i vår. Anser du att man kan börja isolera inne även om det ser ut som det gör nu utan risk för mögel?
Nej det tycker jag nog inte, jag tycker dom bör skotta av taket och täcka med en (lättvikts)pressening vilket dom BORDE ha gjort från början. Det ska man alltid göra när snö är en seriös risk innan ytpappen hinns med....

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Tror inte det läcker in. Det är nog kondens från varmare fuktig inneluft som kondenserar mot yttertaket och sedan rinner ner på vissa ställen där det kommer igenom. Blir bra med isolering och ångspärr. Sätt in frånluftsfläkt under byggtiden så försvinner det också.

• Gilla
Charlie01
  • Laddar…
Min personliga inställning är att virke och råspont inte ska bli fuktigt överhuvudtaget, varken under produktion eller i drift. Ska det byggas ett varmtak ska man i det längsta undvika fukt i konstruktionen eftersom du får ett tätt skikt på ovan- och undersidan av taket.

Visst skulle det kunna vara kondens men tror mer det lutar åt läckage. Se till att det torkar ut ordentligt innan det sätts isolering och PE-folie i taket.

Och som redan sagt, se till att snön kommer bort och att de täcker med presenning eller får på ytpappen.

• Gilla
total och 4 till
  • Laddar…
Tack för bra input fr samtliga . Skotta, pressenning och fläkt över jul och nyårshelgen så hoppas jag att det löser sig. Ska man leta efter var det läcker in dvs om underpappen är trasig / inte förseglad eller löser det sig med ytpappen?

Rickard.
C Charlie01 skrev:
Tack för bra input fr samtliga . Skotta, pressenning och fläkt över jul och nyårshelgen så hoppas jag att det löser sig. Ska man leta efter var det läcker in dvs om underpappen är trasig / inte förseglad eller löser det sig med ytpappen?
Trycka in en massa värme är inte särskilt klokt, det ska man vänta med tills isolering och ångspärr är klart.

Leta läckor i underlagspappen är slöseri med tid.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Trycka in en massa värme är inte särskilt klokt, det ska man vänta med tills isolering och ångspärr är klart.

Leta läckor i underlagspappen är slöseri med tid.
Hur ska det torka ut?

Hur ser underlagspappen ut ?

A Alexn72 skrev:
Hur ser underlagspappen ut ?
Den såg bra ut när den lagts på, spikad och klistrad.

Rickard.
C Charlie01 skrev:
Hur ska det torka ut?
Normalt ska det väl torka just ut, lufttorka ut till uteluften. Har ni någon konstruktion som inte tillåtet det så bör det väl vara tänkt på och löst redan, att hantera "byggfukt" är ingen nyhet.

• Gilla
Charlie01
  • Laddar…
Nej kör inte på någon värme i detta skede du är i nu. All fukt som sitter i stommen och i plattan kommer förångas och gå rätt upp i råsponten. Vänta med värme tills taket är plastat.

• Gilla
Stensson11 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.