D
Har länge varit helt inställd på att skaffa solceller men nu tvekar jag till den grad att jag bestämt mig för att strunta i det. Vill testa min argumentation på den kloka gruppen här.

Just nu är det ganska fördelaktigt med solceller, man får bra betalt för elen man säljer och köpelen är ganska dyr, vare sig man har rörlig eller fast avtal. Det som gör att jag tvekar är att jag tror att bägge dessa kommer ändras till det sämre (för solcellsägare) över tid.

Mina teser:

Efter hand som grön energiproduktion byggs ut kommer vi hamna i situationer där det finns gott om el men ganska liten efterfrågan, typiskt för grön el, vind/sol, är att marginalkostnaden för att producera är noll eller nära noll. Detta betyder ju att el under dessa perioder kommer kunna handlas till nära noll, och att elbolagen då ska fortsätta köpa från enskilda till superhögt pris verkar inte rimligt på sikt. Sätter jag upp egna solceller så är det ju dessutom under just dessa perioder som jag också kommer att producera mest, dvs när jag inte behöver den så mycket men har ganska gott om den.

Den andra frågan är inköpspriset på el, i en allt mer uppkopplad värld misstänker jag att vi kommer gå mot ett allt rörligare pris, dvs dag/natt-taxa blir timme/minut-taxa. Detta borde ju då dessutom föra med sig att mitt alternativa inköpspris av el, under dessa perioder när jag producerar mycket själv, blir nära noll.

Detta kommer ju säkert också medföra att el under vissa tider, mörkt/vindstilla/kallt, kommer att vara dyrare men det löser man ju inte med solceller.

Helt övertygad att det kommer uppstå stora "solfarmer" där man producerar massor med el och får andra fördelar men nu tänker jag på mitt lilla tak och min investering.

Tar villigt emot kommentarer och om jag är helt fel ute så säg, hade sett fram emot projektet men kan inte riktigt motivera mig längre.
 
  • Gilla
Björn Johannesson
  • Laddar…
Intressant diskussion.

Elpriserna varierar upp och ner, och som det ser ut nu, så har dom inte varit så här billiga på väldigt länge.
(när jag ser vad jag betalar själv för mitt rörliga pris).
Och det påverkar ju också det priset som man säljer el för i sin egen anläggning(har solpaneler sedan ett halvår tillbaka).

Det som dock inte blir billigare är Överföringsavgiften, Energiskatten, Elpåslag, Höjd Avgift SvenskKraftnät mm.
(kolla själv i dina fakturor från elbolag och nätägare)
Dessa kostnader ser ut att öka år från år.
Så kan jag producera el själv som jag använder så slipper jag ju betala dessa avgifter också.

Det kommer säkert också gå till ett elpris som man får betala för varje förbrukad kw / timme, men även här ser priserna ut att vara billiga på natten och dyrare på dagen (då många industrier är igång), och då har man ju sitt extra tillskott ifrån solpanelerna. Som även en mulen dag producerar el.
Är det bra sol så kör man ju ingång disk/tvättmaskinen på dagen när man vet att det finns el över som man inte själv förbrukar.

Sedan är det rätt roligt att hålla koll på solpanelerna och se hur mycket dom producerar via appar mm.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Det är ju det sista jag vill åt... ;)

Jag är medveten om de kostnader som du listar, de kapas ju helt, på den el jag använder själv. Det som tippar mitt beslut är att optimistiskt, -man vill ju ha det, är om man antar att återbetalningstiden ligger på 10-12år så detta motsvarar en avkastning på ca 4%, skulle man nu få i princip noll för den el man säljer tillbaks så blir ju kalkylen en helt annan, kommer man någonsin ifatt...?

Tyvärr har man ju rätt låg förbrukning dagtid på sommaren, när man producerar som mest, så man bör ju kalkylmässigt vara rätt beroende av den intäkten det ger att sälja tillbaks elen.
 
Ett batteri verkar vara din lösning om du inte skaffat det ännu 1,5 år senare ;)(y)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
J Johannes456 skrev:
Ett batteri verkar vara din lösning om du inte skaffat det ännu 1,5 år senare ;)(y)
Nä, jag har suttit ner i båten men däremot har senaste tidens höga elpriser gjort att jag börjar fundera igen. Min amatöranalys säger ju att bättre uppkopplingar mot utlandet borde ge fortsatt höga priser, om inte politiken går in och reglerar på något sätt. Då skulle ju solceller kunna vara mer attraktiva igen.

Gällande batteri så tänker jag att en elbil borde ju funka, jag tror jag har läst att VWs modeller ska vara dubbelriktade numera/snart, dvs att man ska kunna ta el ur bilen till huset också, någon som vet hur/om det funkar?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K
D djac skrev:
Gällande batteri så tänker jag att en elbil borde ju funka, jag tror jag har läst att VWs modeller ska vara dubbelriktade numera/snart, dvs att man ska kunna ta el ur bilen till huset också, någon som vet hur/om det funkar?
Problemet med det är att bilen används när det är ljust. Har också tänkt i dessa banor - att installera ett helt nätfrånvänt off-gridsystem för att driva vvb, FTX och ev kyl-frys. Ett batteri på 4-5 kW hade räckt för att klara natten. En elbil med 20-30 kWh batteri hade ju varit en bra lösning, men vad är det för vits med en sådan om jag bara kan använda den efter att solen gått ner....

Det som hindrar mig mest är faktiskt att jag inte får göra det själv. Att engagera en elektriker som ska vara här och pula är inte så lockande - framförallt när det är en bransch av hästhandlare med ockerpriser.
 
D djac skrev:
Nä, jag har suttit ner i båten men däremot har senaste tidens höga elpriser gjort att jag börjar fundera igen. Min amatöranalys säger ju att bättre uppkopplingar mot utlandet borde ge fortsatt höga priser, om inte politiken går in och reglerar på något sätt. Då skulle ju solceller kunna vara mer attraktiva igen.

Gällande batteri så tänker jag att en elbil borde ju funka, jag tror jag har läst att VWs modeller ska vara dubbelriktade numera/snart, dvs att man ska kunna ta el ur bilen till huset också, någon som vet hur/om det funkar?
Det är ju ganska bra avdrag från staten på batterier till solceller nu (y)
Som det känns nu så lär det inte bli billigare i närtid med elpriser nej..
 
K Kallebo skrev:
Problemet med det är att bilen används när det är ljust. Har också tänkt i dessa banor - att installera ett helt nätfrånvänt off-gridsystem för att driva vvb, FTX och ev kyl-frys. Ett batteri på 4-5 kW hade räckt för att klara natten. En elbil med 20-30 kWh batteri hade ju varit en bra lösning, men vad är det för vits med en sådan om jag bara kan använda den efter att solen gått ner....

Det som hindrar mig mest är faktiskt att jag inte får göra det själv. Att engagera en elektriker som ska vara här och pula är inte så lockande - framförallt när det är en bransch av hästhandlare med ockerpriser.
Ganska dåliga marginaler i solcellsbranchen eller tänkte du på elektriker? du får göra ganska mycket själv, elektriker måste bara koppla AC sidan.
kan du göra dc sidan själv fackmannamässigt så är det inga problem för elektriker att godkänna och koppla in.
 
Möjligt att man kan göra DC sidan själv, men när det gäller solceller är det helt livsfarligt. 600 volt dc och uppåt är inte att leka med. Dessutom så går det inte att enkelt bryta strömmen om något skulle gå fel.
 
Solcellerna skickas ju i papplådor. Vore det inte en bra idé att skära till och tejpa fast papp över solcellerna när man monterar och kopplar, så slipper man spänning? Fast man måste förstås även komma åt att ta bort den sedan. Och hoppas på att det inte kommer en vindpust som river av allt när man som bäst håller på att koppla...
Säkrast måste ju vara att dra elen på natten. Då lär det även bli säkrare än om elektriker gör det då de inte gärna jobbar natt. :cool:
 
Panelerna kommer med mc4 kontakter monterade från början, kontaktera alla ändar av resterande kabeldragning innan ihopkoppling så är det väldigt liten risk för personskada (y)
 
J Johannes456 skrev:
Panelerna kommer med mc4 kontakter monterade från början, kontaktera alla ändar av resterande kabeldragning innan ihopkoppling så är det väldigt liten risk för personskada (y)
Aha, ja då är det nog inga problem.
 
K
J Johannes456 skrev:
Ganska dåliga marginaler i solcellsbranchen eller tänkte du på elektriker? du får göra ganska mycket själv, elektriker måste bara koppla AC sidan.
kan du göra dc sidan själv fackmannamässigt så är det inga problem för elektriker att godkänna och koppla in.
Är du säker på det? Så har det inte låtit när jag försiktigt frågat runt..
 
Solcellspanelerna är isolerade till jord och har ingen koppling till jord. Ingen spänning mellan jord och någon av +/- från panelerna så länge de inte är ansluten till Invertern/omformaren. Så det är inga fara/risk att jobba med kablarna så länge inte någon panel är anslutna till Inverter.
Den sol El-energin som levereras ut på elnätet får vi 60öre/kWh tillbaka från skattemyndigheten, detta kan ses på inkomstdeklarationen, men hur läng detta kommer att pågå vet vi ju inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.