Byggahus.se

För sent att skaffa solceller?

1. D
    Medlem · M · 1 976 inlägg

djac

Medlem
    Har länge varit helt inställd på att skaffa solceller men nu tvekar jag till den grad att jag bestämt mig för att strunta i det. Vill testa min argumentation på den kloka gruppen här.

Just nu är det ganska fördelaktigt med solceller, man får bra betalt för elen man säljer och köpelen är ganska dyr, vare sig man har rörlig eller fast avtal. Det som gör att jag tvekar är att jag tror att bägge dessa kommer ändras till det sämre (för solcellsägare) över tid.

Mina teser:

Efter hand som grön energiproduktion byggs ut kommer vi hamna i situationer där det finns gott om el men ganska liten efterfrågan, typiskt för grön el, vind/sol, är att marginalkostnaden för att producera är noll eller nära noll. Detta betyder ju att el under dessa perioder kommer kunna handlas till nära noll, och att elbolagen då ska fortsätta köpa från enskilda till superhögt pris verkar inte rimligt på sikt. Sätter jag upp egna solceller så är det ju dessutom under just dessa perioder som jag också kommer att producera mest, dvs när jag inte behöver den så mycket men har ganska gott om den.

Den andra frågan är inköpspriset på el, i en allt mer uppkopplad värld misstänker jag att vi kommer gå mot ett allt rörligare pris, dvs dag/natt-taxa blir timme/minut-taxa. Detta borde ju då dessutom föra med sig att mitt alternativa inköpspris av el, under dessa perioder när jag producerar mycket själv, blir nära noll.

Detta kommer ju säkert också medföra att el under vissa tider, mörkt/vindstilla/kallt, kommer att vara dyrare men det löser man ju inte med solceller.

Helt övertygad att det kommer uppstå stora "solfarmer" där man producerar massor med el och får andra fördelar men nu tänker jag på mitt lilla tak och min investering.

Tar villigt emot kommentarer och om jag är helt fel ute så säg, hade sett fram emot projektet men kan inte riktigt motivera mig längre.

2. P
    Medlem · Kronoberg · 8 inlägg

pejov

Medlem
    Intressant diskussion.

Elpriserna varierar upp och ner, och som det ser ut nu, så har dom inte varit så här billiga på väldigt länge.
    (när jag ser vad jag betalar själv för mitt rörliga pris).
    Och det påverkar ju också det priset som man säljer el för i sin egen anläggning(har solpaneler sedan ett halvår tillbaka).

Det som dock inte blir billigare är Överföringsavgiften, Energiskatten, Elpåslag, Höjd Avgift SvenskKraftnät mm.
    (kolla själv i dina fakturor från elbolag och nätägare)
    Dessa kostnader ser ut att öka år från år.
    Så kan jag producera el själv som jag använder så slipper jag ju betala dessa avgifter också.

Det kommer säkert också gå till ett elpris som man får betala för varje förbrukad kw / timme, men även här ser priserna ut att vara billiga på natten och dyrare på dagen (då många industrier är igång), och då har man ju sitt extra tillskott ifrån solpanelerna. Som även en mulen dag producerar el.
    Är det bra sol så kör man ju ingång disk/tvättmaskinen på dagen när man vet att det finns el över som man inte själv förbrukar.

Sedan är det rätt roligt att hålla koll på solpanelerna och se hur mycket dom producerar via appar mm.

3. D
    Medlem · M · 1 976 inlägg

djac

Medlem
    Det är ju det sista jag vill åt... ;)

Jag är medveten om de kostnader som du listar, de kapas ju helt, på den el jag använder själv. Det som tippar mitt beslut är att optimistiskt, -man vill ju ha det, är om man antar att återbetalningstiden ligger på 10-12år så detta motsvarar en avkastning på ca 4%, skulle man nu få i princip noll för den el man säljer tillbaks så blir ju kalkylen en helt annan, kommer man någonsin ifatt...?

Tyvärr har man ju rätt låg förbrukning dagtid på sommaren, när man producerar som mest, så man bör ju kalkylmässigt vara rätt beroende av den intäkten det ger att sälja tillbaks elen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.